Affärers inköpspris

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lilla_busan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 846
L

lilla_busan

Hur mycket köper affärerna egentligen in sadlar för? Om vi säger att priset i butik är 15000. Vad ligger inköpspriset på då?

Sv: Affärers inköpspris

Jag vet inte säkert... Men oftast brukar man gånga inköpspriset med 2,5...

Ojojoj var har du namnet på den grossisten?
Köper gärna ifrån grossit som har priser så att man som säljare kan ta 2,5 mer.

Vet inte vem det är som tipsat dig om de summorna...
Men av alla de vi handlar av är påslaget betydligt mindre.
Så fram med namnet jag handlar bums hos denne..
Vilka vinster jag kommer att göra JIPPII
mvh el

Men det är det som är vanligast för andra sorters varor. Sa ju jag inte visste säkert. Men då är det väl x2 för just sadlar då.

Du får nog sänka dig ytterligare...:smirk:
Dessutom tillkommer ju även frakten på sadlarna kommer dessa utomlands ifrån kan du räkna bort en 600- 1000 till frakt..
Kommer de sedan från USA tillkommer även moms och tullavgifter vid gränsen, något köparen i affären ej ser..

Men som sagt var tar gärna emot tips på grossister som sätter sådana bra priser.
mvh El

Men alla beställer ju inte från USA. Jag har sett prislistor från flera märken och i 90% av fallen är inköpspriset mindre än hälften av det rekommenderade utepriset.
Wintec kostar t.ex. bara ca 1300 att köpa in. Globus kostar runt 3 om jag minns rätt. HdR kostar runt 2500. Pessoa runt 6000. Zaldi runt 4000 (t.ex. Star) Stubben 4500 (Siegfried CS), County ca 11500, Lemetex ca 4000... Bara för att ta några exempel...
Detta gäller inte alla modeller av dessa märken, men deras "vanliga" modeller som de ofta förknippas med.

Det är nog ganska så vanligt med ett påslag på 30-40 %. Dvs de lägger på 30% på inköpspriset före moms. Men det varierar naturligtvis och är beroende av en massa faktorer.

Jag vet inte riktigt var du har fått dina priser ifrån men jag har stübbens senaste prislista och där finns inga så billiga sadlar och dessutom är priserna exklusive moms och frakt.
Vet inte riktigt var alla har fått idéerna ifrån att man tjänar så otroligt bra på sadlar om jag gör 4000:- på en sadel när alla leverantörsavgifterna och moms är betald, så kvarstår faktum att jag dessutom ska kunna betala lokalhyra, el, försäkringar mm, jag ska dessutom ta ut någon form av lön som jag ska betala skatt och egenavgifter på. Det blir inte mycket pengar över på en såld sadel...

Apo

Ja, och då är 4000:- in på en sadel ganska mycket... På de flesta tjänar man bra mycket mindre... :crazy:

Precis det är väldigt få sadlar man tjänar 4000:- på.
Men det verkar vara lite filosofin hos en del hästmänniskor, fint ska det vara men det får inte kosta något och skulle de människor som tillhandahåller tjänsten tjäna en krona på det så är det snudd på helgerån.

Apo

Diabolical_Kitten skrev:
Men alla beställer ju inte från USA. Jag har sett prislistor från flera märken och i 90% av fallen är inköpspriset mindre än hälften av det rekommenderade utepriset.
Wintec kostar t.ex. bara ca 1300 att köpa in. Globus kostar runt 3 om jag minns rätt. HdR kostar runt 2500. Pessoa runt 6000. Zaldi runt 4000 (t.ex. Star) Stubben 4500 (Siegfried CS), County ca 11500, Lemetex ca 4000... Bara för att ta några exempel...
Detta gäller inte alla modeller av dessa märken, men deras "vanliga" modeller som de ofta förknippas med.
Efter att ha läst det här vill nog alla som är på Buke bli "sadelförsäljare". Rena drömmen måste det vara.Hur mycket pengar som helst att "tjäna".....................:bow:

Prislistan jag såg var den nyaste som fanns i somras.

Ingen har väl sagt att man tjänar mycket på EN sadel, men man får väl hoppas att du säljer mer än en sadel i månaden.

Momsen dras ju av om man som företagare köper av ett annat företag. Det är kunden som betalar momsen, inte du.

"Prislistan jag såg var den nyaste som fanns i somras"
Vill gärna veta vilken grossist som säljer ALLA dessa sadlar.

Vi letar ju ständigt nya grossister och hittills har vi inte lyckats hitta EN grossit som saluför alla märken.

Med andra ord tar ytterst tacksamt emot NAMNET på denna grossist som gör det.
Är ju både enklare och billigare frakt om man beställer från en grossist än flera olika.

Vilket även slutändan leder till billigare priser för kunden.
Vill du inte sätta ut namnet här på grossisten PM mig gärna.

Angående momsen jodå vi företagare får betala moms på varorna vi köper skillnaden är att vi kan dra av den , men man får alltså ligga ute med dessa pengar. Hur länge är beroende på vilken form av momsredovisning man valt.
mvh el

Senast ändrad av en moderator:

Den prislistan gällde Stubben. Då Apo kommenterade att Stubbens kostar mer nu.

Jag ahr sett prislistor hos flera affärer, med olika märken.

Jag vet att man måste ligga ute med pengar, men dessa pengar får man ju tillbaka. Alltså har man inte förlorat dom pengarna som momsen ligger på.

Aha trodde jag hittat en "toppengrossist ":(
Nyfiken vad är det för affärer som låter prislistor ligga ute och dessutom med så LÅGA inköpspriser

Tipsa vill också handla från de grossisterna..
Wintecsadlar till det priset låter suveränt, prislistan vi sett på Wintec ligger priserna betydligt högre..
Vill veta!!!!
mvh El

Tror inte vem som helst får se dom, men jag har handlat mkt hos många butiker, så jag får reda på lite alla möjliga saker från en del affärer.

Pmar om vilken butik som hade billiga Wintec (gäller alltså 500-serien).

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner