Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nizzeienglasburk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 336
  • Visningar Visningar 49 559
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Nej vet ni vad!

Det är knappast elakt att kalla saker vid dess rätta namn, ett annat ord för det är sanning.

1. Emily är inte stulen, hon är bortsprungen. Läs trådens namn och historik.
2. Inhägnaden var dålig, annars hade de inte kunnat riva den.

Allt annat jams om att hon blivit stulen är bara fria spekulationer.
Har i denna tråden kunnat läsa de mest hårresande spekulationer om vad som hänt, alla på samma tema. Någon med ekonomisk vinning i åtanke har stulit Emily. Ganska elakt att blunda för sanningen och hitta på en egen variant, där någon annan bär ansvaret.
Att jag övh. intresserar mig för tråden beror på att jag känner med Blackie och förstår hennes oro och förtvivlan över att inte veta. Tror faktiskt inte på att bygga vidare på olika hypoteser och luftslott. Bättre att bygga en ordentlig inhägnad.

PS. Är jag "elak" igen ?

Senast ändrad av en moderator:

Intressant, du har nu skrivit 16 inlägg på Buke, varför togs övriga bort?
Förmodligen för att det var lika oförskämt som detta o det förra som ff finns kvar.
Är TS hundägare/uppfödare o har dålig stängsling så påpekar man det face to face o inte anonymt på ett forum.

Vad gäller hur TS hanterar sin saknad o sorg så har vi ju faktiskt inte med det att göra, oavsett vad vi tycker om hens realitetsförankring.
Att anonymt gnugga in salt i såren är bara utstuderat elakt!
:devil:

*kl*

Har precis läst igenom hela tråden och trodde verkligen att jag på sista sidan skulle få läsa om det lyckliga mötet när hunden kom hem igen.
Lider med dig TS och trots att jag är hundägare så har jag svårt att ens i min vildaste fantasi kunna förstå den oehörda smärta du måste leva i.

Maj-Britt, du får gärna komma hem till mig och inspektera mitt HÖNSNÄT precis när du vill så du kan en gång för alla få helt klat för dig hur dåligt skick det är i.

Läste precis igenom början av tråden och upptäckte ett STORT FEL, staketet var INTE vällt, det var en liten, liten lutning på det, några cm. det var allt. Var för tror du annars att en var kvar i trädgården och varför fick jag lyfta över den lilla som sprang därutanför.

Det är SÅ många människor som hjälpt till att leta och som dagligen kört häromkring, om hon varit ute, tror du inte att i alla fall EN av oss skulle någon gång sett skymten av henne om hon varit ute eller även överkörd?

Även om jag fortfarande tror att hon är stulen, omhändertagen eller på annat sätt inplockad hos någon så letar jag ändå fortfarande ute, i diken, på ängar och åkrar osv. Jag har ALDRIG övergett något av det.

Försök inte skriva att du bryr dig om för att i ditt nästa inlägg igen vara dum, finns ingen rimlig anledning att du skall vara här om du inte har något vettigt att säga, ett tips på hur man skall hitta henne eller något annat, ta då du din lilla stckning och sätt dig med den istället, vi blir inte ledsna av det.

Kram till er andra

bara en fråga, det har stått på lapparna att hon behöver sin medicin. varför behöver hon medicin ? kan hon ens ha överlevt så här länge utan den ? (infångad eller ej) det är ju väldigt långtid utan medicin om man behöver den varje dag menar jag.

Ja hon kan överleva men frågan är hur hon mår, det hon har är hormoniellt och vissa som inte får medicinen kan bl.a. ändra humör, tappa i vikt, tappa päls m.m. Jag har pratat med vet. men det är svårt att säga hur hon mår nu då de som har detta får ju sin medicin hela tiden.

Jag blir lite fundersam över hur vissa tycker att man skall skriva i forumet.
Själv stryker jag varken med eller mothårs, utan försöker debattera om ämnet som tråden handlar om. I detta fall “afghan bortsprungen”, ej att förväxla med “ afghan stulen”.
Sedan detta med yttrandefrihet. Här har signaturen Blackie och Galathea en lite udda uppfattning som går ut på att om man inte tycker lika skall man hålla käften.
Speciellt Galathea och Grana är ju gamla i forumet och borde vara införstådda med forumets regler om vett och etikett. Men de kanske har rätt och jag fel ?

Jag tycker vidare, om ni tillåter, att man efter en sån här tragisk händelse borde försöka förhindra att det upprepas. Jag menar då att hundar rymmer.
Därför skriver jag om inhägnaden. Nu verkar den inte ha vält som Blackie först skrev, utan den lutar bara lite grann. Hon vill att jag skall inspektera eländet, men det behöver jag inte.
Bygger man en inhägnad enligt SKK:s anvisningar då rymmer inte hunden, punkt slut.

Jag blir lite fundersam över hur vissa tycker att man skall skriva i forumet.
Själv stryker jag varken med eller mothårs, utan försöker debattera om ämnet som tråden handlar om. I detta fall “afghan bortsprungen”, ej att förväxla med “ afghan stulen”.
Sedan detta med yttrandefrihet. Här har signaturen Blackie och Galathea en lite udda uppfattning som går ut på att om man inte tycker lika skall man hålla käften.
Speciellt Galathea och Grana är ju gamla i forumet och borde vara införstådda med forumets regler om vett och etikett. Men de kanske har rätt och jag fel ?

Jag tycker vidare, om ni tillåter, att man efter en sån här tragisk händelse borde försöka förhindra att det upprepas. Jag menar då att hundar rymmer.
Därför skriver jag om inhägnaden. Nu verkar den inte ha vält som Blackie först skrev, utan den lutar bara lite grann. Hon vill att jag skall inspektera eländet, men det behöver jag inte.
Bygger man en inhägnad enligt SKK:s anvisningar då rymmer inte hunden, punkt slut.

Men måste du haka upp dig på överskriften?
Kanske hunden sprungit bort, vad vet jag.
Men komma in som ny här och börja klaga på TS staket. Då borde du veta vem hon är eller? Och såg din chans att få klaga lite. Känns som du har agg mot henne IRL.
Och skriva om vett och ettikett om det jag skrev, det är bara löjligt.

Oj oj vad det är långt till realism för vissa i den här tråden…
Jag kan i och för sig bemöta era “argument” men tycker samtidigt att det är lite pinsamt
för er. För ju längre ni för debatten på den här nivån, ju mindre trovärdighet har ni kvar.
Men som ni vill, i tur och ordning.

Bewildered, samtliga dina ex om inhägnader är praktexempel på hur en inhägnad inte skall vara.
Du har bra slutkommentar ;)

Grana, Du har lyckats med konststycket att med några få meningar illustrera självaste
själen i Jantelagen. Inte illa, det måste vara äkta.. Om du dessutom tycker att yttrandefriheten är löjlig- om andra skall yttra sig - då begriper man dina argument bättre.
Och jag klagar inte, utan försöker se konstruktivt på händelsen så att andra inte råkar ut för samma sak.

RubinNovak och ElektraDelight, En bortsprungen hund som blir upphittad blir inte i något läge stulen, utan omhändertagen. Begriper ni inte det elementära, är ni bortom räddning..

Vallhund, Snacka om att vara elak, varför muckar du med Blackie genom att underförstått
skriva att hon saknar realitetsförankring ? Om du har kapacitet, bör du tänka efter varför vi har signaturer i forumet, istället för det riktiga egna namnet.

Blackie, ditt citat:
“Ta då du din lilla stckning och sätt dig med den istället, vi blir inte ledsna av det.“
Alltså på klarspråk, “stick och brinn” eg. osympatiskt av dig!
Men nu tycker jag verkligen synd om dig, förstår att man inte längre kan nå dig med förnuftsargument. Annars brukar praktiskt arbete och konstruktivt byggande vara ett utmärkt sätt att ta sig ur ett låst läge och gå vidare.

Har gjort ett litet axplock av tråden och komprimerat den lite av utrymmesskäl.

Så här låter det:
Emily är säkert stulen av någon som har/tänker starta valpfabrik med henne som bas.
Ev. är hon förd över sundet, kanske tom. till Frankrike för att där säljas.
Tjuven har kanske rakat henne, för att hon inte skall igenkännas. Eventuellt är tjuven Blackies granne som beskrivs som suspekt. Med mera i samma anda…
Ingen protesterar naturligtvis, utan alla stämmer in. De få som vågat sig på att antyda att hunden förmodligen är död, har fått besked av Blackie att sådana inlägg vill hon inte veta av.
Nu gäller istället att försöka få media att skriva om “Hundstölder” och då Emily i synnerhet.
Starta en “fond” ur vilken man kan ta pengar för fortsatt letande.

När jag bara snuddar vid absurditeterna i allt detta och föreslår att Blackie skall använda sina
knappa ekonomiska resurser till en ordentlig inhägnad, då protesterar man!

du vet.. det finns nog inget du kan saga som inte Blackice redan har tankt i sitt eget sinne.

Det ar inte Daligt att folj vill hjalpa och peppa.

Och du missforstod Precis min poang. Underbart. Du ger dig in i en trad som ar valdigt emotionell och klacker ur dig saker som inte direkt kan klassas som trevliga - forvanta dig mothugg. Och sen uppspelar du nagon form av martyrskap? Ja jisses.

Jag kommer triangla dig igen, mest for att jag vill att mod. skall halla ett oga pa traden.

du vet.. det finns nog inget du kan saga som inte Blackice redan har tankt i sitt eget sinne.

Det ar inte Daligt att folj vill hjalpa och peppa.

Och du missforstod Precis min poang. Underbart. Du ger dig in i en trad som ar valdigt emotionell och klacker ur dig saker som inte direkt kan klassas som trevliga - forvanta dig mothugg. Och sen uppspelar du nagon form av martyrskap? Ja jisses.

Jag kommer triangla dig igen, mest for att jag vill att mod. skall halla ett oga pa traden.

Du skrev vad jag tänkte skriva :bow:

Jag skulle vilja veta om du vet vem TS är i verkligheten, du svarade inte på den frågan... Eftersom det var så viktigt att skaffa ett nick för skriva just i denna tråden och tala om hur fel alla har och du har rätt. Så vet du nog vem hon är, men vågar inte säga det i verkligheten utan bätte göra det på ett forum där du inte behöver stå för ditt tyckande.

Något jag inte kan begripa är varför du hela tiden envisas med att skriva Blackie trots att det står klart och tydligt att hennes nick är Blackice, med tanke på att du är så snabb med att leka ordpolis så ska du väl ändå kunna skriva rätt namn.

*kl*

Jag låser tråden i väntan på beslut om hurvida den ska få fortsätta eller grävas ner..........

/Moderatorn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka