Ägaren ångrat sig angånde säljande av häst till er!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ägaren ångrat sig angånde säljande av häst till er!!!

Jo, tre gånger har det hänt när jag letade häst!

Skulle åka ner och titta på en fransk travare, men innan vi han bestämma någon dag så ångrade sig ägaren. Hon hade haft honom i många år och var inte beredd att sälja. Okej, jag fick lov att leta vidare då..

Hittade ett islandssto som vi åkte ner och tittade på, det var glashalt ute tyvärr och mörkt när vi kom fram. Så ägaren tog motvilligt ut och ledde hästen fram och tillbaka några gånger på gårdsplanen. Sedan var det klart, vi åkte den dryga vägen hem igen. Men eftersom att hästen hade mycket bra tävlingsresultat sedan tidigare så bestämde jag mig för att köpa hästen. Ägaren ville att jag skulle komma tillbaka och provrida när fölet var avvant och hon hunnit sätta igång hästen. Okej, jag var beredd att vänta några månader. Men efter ett tag fick jag ett mail där ägaren skrev att hon inte ville sälja hästen utan ha henne kvar. *Suck*

Hittade då en tredje häst, fick se video på henne och bestämde mig för att köpa. Jaha, vad händer då? Ägarens dotter börjar visa intresse för hästen och då vill inte ägaren sälja hästen längre! :cry:

Mitt i allt så får jag ett mail från den franska travarens ägare som skriver att hon ändrat sig och vill sälja till mig! Vid det laget hade jag redan hittat min Ofsi och ville inte ha någon annan än honom! Så tokigt det kan gå! :D

Och vem vill ta ansvar för resultatet av en hovböldsbehandling som någon annan utför? Har man sedan kvar hästen några månader kanske upp till ett halvår-år för behandling kanske försäljningsläget är ett helt annat. Förutsättningarna kan ändras dratiskt och därmed framtidsplanerna.

Senast ändrad:

En hovböld tar inte 6 månader att läka normalt.
Vill man verkligen sälja en häst om man tycker att man har hittat en bra köpare till och även köparen vill det, så tycker jag inte att man behöver tveka för en simpel hovböld.

En hovböld brukar komma av att man tex slår i en sten eller går på hårt underlag. Det är en irriterad blåtira som det har blivit var i. (i enkla termer).
Det är inte alls så farligt. Så hästen kommer nog inte att bli defekt av hovbölden. Har själv haft en häst som var halt ett tag innan veterinären upptäckte hovbölden. Då var den knappt mogen bölden. Men dom skar upp den och hon fick stå en vecka tror jag det var. Sedan var det bara att börja rida igen med en ohalt häst. Förstår inte varför så många förstorar upp allting här eg.

Sedan om du och någon mer här på listan inte vill skriva kontrakt. Det var inte poängen. Utan köparen var ju fortfarande intresserad av hästen. Och anar ugglor i mossen när han/hon plötsligt ångrar sig så fort felet kom fram. DET verkar inte seriöst måste jag säga. Eftersom hon hade varit där flera ggr och sett på hästen och hanterat den.

Dolores_88 skrev:
Jo, tre gånger har det hänt när jag letade häst!

Skulle åka ner och titta på en fransk travare, men innan vi han bestämma någon dag så ångrade sig ägaren. Hon hade haft honom i många år och var inte beredd att sälja. Okej, jag fick lov att leta vidare då..

Hittade ett islandssto som vi åkte ner och tittade på, det var glashalt ute tyvärr och mörkt när vi kom fram. Så ägaren tog motvilligt ut och ledde hästen fram och tillbaka några gånger på gårdsplanen. Sedan var det klart, vi åkte den dryga vägen hem igen. Men eftersom att hästen hade mycket bra tävlingsresultat sedan tidigare så bestämde jag mig för att köpa hästen. Ägaren ville att jag skulle komma tillbaka och provrida när fölet var avvant och hon hunnit sätta igång hästen. Okej, jag var beredd att vänta några månader. Men efter ett tag fick jag ett mail där ägaren skrev att hon inte ville sälja hästen utan ha henne kvar. *Suck*

Hittade då en tredje häst, fick se video på henne och bestämde mig för att köpa. Jaha, vad händer då? Ägarens dotter börjar visa intresse för hästen och då vill inte ägaren sälja hästen längre! :cry:

Mitt i allt så får jag ett mail från den franska travarens ägare som skriver att hon ändrat sig och vill sälja till mig! Vid det laget hade jag redan hittat min Ofsi och ville inte ha någon annan än honom! Så tokigt det kan gå! :D

oj näe vilka hemska historiet då. men det känns bra att inte vara själv om detta och tack för att du förstod mitt syfte med tråden....här allihopa har ni en som fattat galoppen att berätta sin historia inte gräva i min tack.
tur att du fick din älskling till slut och jag är kanske ensamen om detta men jag tror på ödet att om det gick såhär illa så var det verkligen inte meningen att den hästen skulle bli min/vår(även de andra som råkat ut för det). istället hittade ju du en annan underbar vän.!!! jag tappade modet men nu har jag hittat det igen. tack!
och jag beklagar verkligen att det efter eget och andras lidanden verkligen finns "MÄNNISKOR TILL ALLT".

gejsa skrev:
Vill man verkligen sälja en häst om man tycker att man har hittat en bra köpare till och även köparen vill det, så tycker jag inte att man behöver tveka för en simpel hovböld.

En hovböld brukar komma av att man tex slår i en sten eller går på hårt underlag. Det är en irriterad blåtira som det har blivit var i. (i enkla termer).
Det är inte alls så farligt. Så hästen kommer nog inte att bli defekt av hovbölden. Har själv haft en häst som var halt ett tag innan veterinären upptäckte hovbölden. Då var den knappt mogen bölden. Men dom skar upp den och hon fick stå en vecka tror jag det var. Sedan var det bara att börja rida igen med en ohalt häst. Förstår inte varför så många förstorar upp allting här eg.

Sedan om du och någon mer här på listan inte vill skriva kontrakt. Det var inte poängen. Utan köparen var ju fortfarande intresserad av hästen. Och anar ugglor i mossen när han/hon plötsligt ångrar sig så fort felet kom fram. DET verkar inte seriöst måste jag säga. Eftersom hon hade varit där flera ggr och sett på hästen och hanterat den.

oj detta svaret var jättebra. tack. äntligen är det någon som förstår mig.
jag var hos hästen i 2månder eftersom ägaren var så snäll så fick jag åka dit när jag ville. åkte nästan varje dag tog med hela familjen och vi filmade och stod i. jag t.o.m fick rida för ägaren(4åring) och hon slängde upp mig och ledde mig runt. det var mitt livs lyckligaste stund. var så himla glad och jag ljuger inte när jag såg lyckan i ägarens ögon oxå(hon hade ju hittat den rätta köparen ju) vad hände???det var ju så självklart att han skulle bli min. ja jag fattade inte varför allt helt plötsligt vänds om från perfekt till "hejdå jag vill inte ha nån kontakt med dig stadiet"=(.
ja en hovböld var ju inget problem från början för ägaren, det skulle ju snabbt vara fixat- och ni som är uppmärksamma har ju sett att jags krev ditekt här på buke och frågade om råd om hovbölder för att ta reda på allt fakta om det så hästen snabbt kunde bli friskt.
jag köpte lindor till honom och åkte samma dag ut och lindade nattbandgae på han=(.....

gejsa skrev:
Man kan ju vara på din sida också.
Han/hon som skulle sälja hästen trodde att det var ett större fel på hästen och ville sälja. Men sedan när det "bara" var en hovböld så ångrade sig säljaren.

Det finns ju så många olika personer här så man kan få vilka svar som helst.

Sedan tycker jag att alla tar i lite grand. En hovböld brukar läka rätt så snabbt ett par veckor bara.
Så hade hon/han verkligen velat sälja hästen så hade ni ju kunnat skriva kontrakt. Tex att hästen har en hovböld och att det snart läker ut. Om inte, så går köpet tillbaka osv...

jo du har så rätt så synd bara att jag inte skrev här på buke lite tidigare då. men tyvärr så verkade det ju som om ägaren ville bryta kontakten redan samma dag som hästen varit på kliniken. annars var det en toppen ide det med kontraktet.

ja jag får nog accepptera lite kritik när man skriver här=) alla har ju olika åsikter.

Några månader upp till ett halvår är inget onormalt, längre om det uppstår komplikationer eller om man vill vänta tills den är helt utläkt och spåren försvunna. Det var det tidsintervallet jag skrev, läs igen så ser du det säkert. Jag vet vad en hovböld är och behöver ingen undervisning i ämnet, åtminstone inte på denna nivån. Resultatet kan vara alltifrån en kortare konvalesens till en obrukbar häst (undantagsfall). Ägaren kan rimligen inte veta hur den utvecklas och det är ägaren inte du eller jag som har veterinär utlåtandet.

Poängen är inte att skriva kontrakt utan att ta ansvar för såld vara. Det uppstår tyvärr ibland konflikter vid försäljning och risken ökar om hästen inte är frisk. Om konvalecenstiden är hyfsat lång så kanske ägaren inte vill sälja hästen på överenskomna vilkor, det blir helt nya förutsättningar.

jag kom på en sak som motargument till ägaren. kan man verkligen komma i efterhand och säja att man inte vill sälja denna hästen för att man ångrar att man sålde en annan häst hm?? öhh man har ju själv valt att lägga denna annonsen till salu. och ska man inte tänka sig för lite mer från början då innan man krossar någons hjärta?.
han är INTE dålig han har en vanlig hovböld. han kommer inte dö av den.
mamman till hästen såldes frisk. då sålde ju ägaren en häst som va till 110%frisk eller hur?!.
"man måste ju räkna med att hästen förr eller senare blir halt det blir alla hästar" sitat ägaren.
nej nu ska jag inte bråka mer. förlåt men jag känner bara att detta är inget att smussla om detta måste komma fråm i ljuset så vi får ett slut på detta lidande alla måste förstå att man inte bara kan bete sig hur som helst.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

gejsa skrev:

Hur lång tid en hovböld tar att läka varierar kraftigt beroende på var den sitter. Man kan få en lindrig hovböld att läka ut på mindre än en vecka men om man måste skära upp ett större område tar det faktiskt 6 månader inan hoven växt ner til normal form och i vilket fall som krävs det kunskap om och noga koll på hoven. Tro mig, jag har tagit hand om massor av hovbölder eftersom vi har lermark blandat med grus och sten som är en katastrof för hovarna om det regnar mycket.

De flesta hovbölder klarar vi själva utan vare sig hovslagarens eller veterinärens hjälp, någon måste vi ge antibiotika eller lägga bedövning för att öppna och då ta ut veterinär men jag har varit med om så sent som i somras, denna eländiga blöta sommar, att en unghäst fick en hovböld som fick skäras upp på klinik för den sagt högt, fick gipsas osv i flera omgångar och hoven är inte helt nedläkt ännu och måste noga hållas koll på så det inte blir en ny hovböld. Om nu denna häst varit till salu så hade jag inte jag heller sålt den förrän jag sett hoven är ok!

Så döm inte ägaren för detta. Det är omtanke om hästen. Sedan kan det ju vara så att ägaren ångrade sig också och kände att det nog inte var meningen att den här affären skulle genomföras iom att detta hände. Eller ångrade sig ändå. Sådant händer. Jag förstår köparens besvikelse och att hon var så säker på att hästen skulle bli hennes. Men jag hoppas investeringarna även passar till den hon nu hittat.

Jag tycker varken köparen har handlat överilat eller att säljaren handlat fel. Det brister lite i förståelsen för varandra och kanske har köparen inte fått reda på hur allvarlig just denna hövböld var. Sitter den så högt upp så man måste leta efter den med röntgen, då är den betydligt allvarligare än "bara" en hovböld. Det kan ta mycket lång tid och bli svåra komplikationer om det inte sköts rätt. Är det sedan så att Svadde ändrat sig och inte vill sälja hästen ändå, ja då tycker jag att hon kan tala om att det är så och varför men man måste respektera beslutet ändå.

Jag uppfatar inte heller det som att någon ville hänga ut den andre. Besvikelsen är stor och man vill ha en förklaring. Jag har också ångrat mig ett antal ggr med att sälja en viss valack jag har, mest därför att de som varit intresserade inte passade till honom och då har jag talat om det på ett tidigt stadium att jag säljer honom enbart till någon som fastnar för just honom med ett klick. Ingen spekulant har träfaat honom mer än en gång. Han är så speciell och personlig och har en sådan kapacitet att jag är kräsen med var han hamnar. Desutom är han inte inriden, mycket framåt och ganska känslig samt jag är väldigt fäst vid honom och har egentligen avlat honom för att var min egen 4-gångstävlingshäst, men jag har inte tiden för jag har för många. Men beslutet är svårt och jag måste känna det är 100% rätt för jag vill han skall få ett permanent hem.

Men kommer rätt köpare och jag lovar hästen till den, då kommer jag att stå vid mitt ord, för det tycker jag både köpare och säljare skall göra. Hade tingat bort ett sto sedan 3-4 månader men nu när det var dags att betala hästen då hade köparen en massa underliga förklaringar och plötsligt frågat folk och kommit på saker. Jag hade plockat bort alla annonser och kände mig nöjd med att ha hittat ett nytt bra hem åt detta sto och blev ganska irriterad på denna köpare som inte stod vid sitt ord. Fick andra förklaringar men misstänker brist på ekonomiska resurser så det var väl bäst som skedde. Varför handlar folk häst utan att ha pengar till det??? Nu får jag annonsera min häst igen.

Så säljare eller köpare: Stå för ert ord och lova aldrig mer än ni kan hålla!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Förutsatt att det inte uppstår komplikationer, hovbölder kan ha en otäck benägenhet för att få baktriella infektioner också så därför skall man nog inte anse en hovböld utläkt förrän den är bortverkad även om hästen till synes är ohalt.

nej nu ska jag inte bråka mer. förlåt men jag känner bara att detta är inget att smussla om detta måste komma fråm i ljuset så vi får ett slut på detta lidande alla måste förstå att man inte bara kan bete sig hur som helst.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du får ursäkta men lite av denna situation har du skapat själv, genom att höja förväntingarna till skyarna och sen föll det hela ner platt som en pannkaka. Jag är inte uppfödare och säljer således inte häst mer än om det är ett absolut måste, jag skulle nog inte sälja en ofräsch häst så där håller jag med övriga.

Jag vet däremot flera som har köpt häst på det vis som du beskriver, och det är inte utan konflikter i dagsläget. Nu vill någon av dessa köpare inte längre ta ansvar över sitt köp, trots att denne övertalade säljaren till försäljning. Problemet som skulle vara så bagatellartad visade sig vara mer komplicerad än vad man först trodde, och då vill inte säljaren ta tillbaka hästen vilket är helt naturligt i mina ögon.

Denna häst är inte den enda på jorden, det finns många många fler och av detta har du fått en erfarenhet. Inget köp är avslutad förrän papper är påskrivet och pengarna/hästen är utväxlade.

Boj skrev:
Förutsatt att det inte uppstår komplikationer, hovbölder kan ha en otäck benägenhet för att få baktriella infektioner också så därför skall man nog inte anse en hovböld utläkt förrän den är bortverkad även om hästen till synes är ohalt.

Exakt. Min vän förlorade sin häst just pga av en hovböld som "växte uppåt". Till slut var det omöjligt att rädda hästen :cry:

De gjorde allt enligt instruktionsboken, var inne på klinik och verkade upp hoven, gipsbandage osv, men ändå gick inte hästen att rädda.

Mycket sorgligt.

Ja jag visste det! Det är alltid så på det här forumet och den här listan. Så fort man skriver om något vanligt såsom en vanlig hovböld tex så kommer ni alltid med att det finns visst undantag.
Ja, herregud visst finns det undantag. Men nu är jag inte den som direkt ser allt i svart. Jag är nog mer öppen och mer "det ordnar sig typen" än vad ni är.

Sedan så var det inte till dig som jag förklarade om hovbölden. Det råkade bara bli just till dig i samma text.
Det var faktist till Gullan som frågade om hovböld osv..hur man skötte den, hur farligt det var.

Jag ville berätta att mina hästar som INTE har haft extrema hovbölder utan helt vanliga som man har skurit bort och sedan läkt fint. Dom allra flesta hovbölder tar INTE 6 månader att läka ut. Har för övrigt inte ens hört att någon i min hästkrets har haft sådana. Men visst finns det UNDANTAG och det är så löjligt att jag måste skratta. För ALLTID när någon skriver något så är det alltid någon som har varit med om det värsta, värsta tänkbara. Ja, t o m fått slakta för en hovböld. Det är nog inte många som har varit med om. Men alltid på detta forum. Förstår inte varför eg.

Boj skrev:

Ja, som sagt. Undantag finns det alltid.

Men kontrakt kunde man skriva ändå. I kontraktet kan man skriva om allting som du kanske vet. Tex att hästen har en hovböld och om det inte läker ut ordentligt så går köpet tillbaka osv......

Och att hästen står kvar hos ägaren tills allt är utläkt osv....
Man kan som sagt skriva precis vad som helst i ett kontrakt bara båda är överens och skriver under. Konstigare än så är det inte.
Jag menar om köparen verkligen ville ha hästen och säljaren verkligen tyckte om köparen. Vilket inte var fallet just nu. Men eftersom hon är på gång att köpa en ny häst så talar jag om det nu.
Fast det råkar komma till dig också nu. Orkar inte sitta och skriva nytt. Har modem som går sakta här hemma. :D

Jag har inte varit med om att ägaren ångrat sig men jag har ångrat mej själv när jag såg att min häst inte mådde bra hos fodervärden.Som säljare vill jag inte ha några problem med köpet i efterhand då jag kan bli tvungen att betala tillbaka pengar jag spenderat redan å det är inte en kul situation.
Alltså skulle jag inte sälja en häst med veterinära anmärkningar å skulle ngn häst ha lynnes fel skulle den få åka till hästimlen direkt, det finns ju säljare som försöker packa på köpare såna hästar oxå :eek:

Jag förstår att det här var jättetrist men det finns andra hästar(det där lät kallt :o ) å mitt råd är att börja kola annonser istället.
Du kommer inse att detta egentligen var bra för dig, tänk om hästen är en sån som alltid kommer få hovbölder tex, det är kostsamt å kan räknas som dolt fel(till säljarens nackdel) men det kan även utfalla så att köpet inte går tillbaka eftersom köparen har skyldighet att undersöka hästen innan köp.

Om kontrakt: Rent juridiskt måste INTE kontrakt vara skriftliga (om det inte gäller fastigheter, men det gör det ju inte här). Om säljaren alltså lovat köparen att få köpa hästen om den går igenom veterinärbesiktningen, så är det ett kontraktsbrott att dra sig ur av någon annan anledning än att hästen inte går igenom besiktningen, säljaren kan alltså inte bara "ångra sig". Problemet vid muntliga kontrakt är givetvis att bevisa vad som sagts, därför bör kontrakt vara skriftliga... I detta specifika fallet, så VAR det ju veterinärbesiktningen som var anledning till att säljaren hoppade av affären, så då är det helt i sin ordning rent juridiskt (om det var sådan överenskommelsen var). Detta ÄVEN OM säljaren därefter bestämmer sig för att hästen inte längre är till salu, ens om skadan läkt ut.

Om hovbölder: Givetvis är det vanligast att hästen är ohalt på ett par dagar. Men om bölden sitter bara en liten bit upp i hoven, så är det självklart att det tar en viss tid innan spåren av hovbölden är borta. Det är ju bara att titta på hur mycket hovslagaren verkar = hur mycket hoven vuxit sedan förra skoningen, och så mäta hur högt hovbölden suttit och hur mycket man fått skära. Då inser man att det oftast tar ett par månader innan resterna av bölden är borta. I de flesta fall kan man ju använda hästen under tiden (= hästen är inte halt), men bölden är ju ändå inte helt borta....

Jag har haft hovbölder som det tagit flera år att få bukt med.
De värsta har just varit på unga Islandshästar.

Hoven har behövt verkas ända in till kötthoven, d.v.s. mjukdelarna och sedan hållas gipsad med gipsbyte flera gånger i veckan i några månader.
Gipsningen får man göra själv hemma, och det får inte bli fel vid ett enda gipsbyte, för då så är det kört för hästen.
Ett avtrampat gips med efterföljande kollaps av hoven = död häst.

Hålet i sulan var så stort att hovbenet hade kunnat komma ut genom det.

Roheryn skrev:
Om kontrakt: Rent juridiskt måste INTE kontrakt vara skriftliga (om det inte gäller fastigheter, men det gör det ju inte här). Om säljaren alltså lovat köparen att få köpa hästen om den går igenom veterinärbesiktningen, så är det ett kontraktsbrott att dra sig ur av någon annan anledning än att hästen inte går igenom besiktningen, säljaren kan alltså inte bara "ångra sig". Problemet vid muntliga kontrakt är givetvis att bevisa vad som sagts, därför bör kontrakt vara skriftliga... I detta specifika fallet, så VAR det ju veterinärbesiktningen som var anledning till att säljaren hoppade av affären, så då är det helt i sin ordning rent juridiskt (om det var sådan överenskommelsen var). Detta ÄVEN OM säljaren därefter bestämmer sig för att hästen inte längre är till salu, ens om skadan läkt ut.

Om hovbölder: Givetvis är det vanligast att hästen är ohalt på ett par dagar. Men om bölden sitter bara en liten bit upp i hoven, så är det självklart att det tar en viss tid innan spåren av hovbölden är borta. Det är ju bara att titta på hur mycket hovslagaren verkar = hur mycket hoven vuxit sedan förra skoningen, och så mäta hur högt hovbölden suttit och hur mycket man fått skära. Då inser man att det oftast tar ett par månader innan resterna av bölden är borta. I de flesta fall kan man ju använda hästen under tiden (= hästen är inte halt), men bölden är ju ändå inte helt borta....

hästen besiktigades en gång=blockhalt
hästen besiktigades igen efter en vecka=halt i traven
efter 2veckor(skulle besiktigat efter 3veckor det var bestämt med veterinären + att han skulle få en spruta influensa som jag köparen betalade) men när ägaren tog ut hästen på morgonom efter 2veckor efter andra besiktingen var hästen lika blockhalt som vid första besikitningen.
hästen fick vila. ägaren åkte till slut till en klinik=hästen röntgades(vad jag hört) ägaren skrev till mig ett kort mail samma dag ägaren varit med hästen på kliniken bl.a att ägaren hoppades att jag inte skulle bli lessen. alltså skrev ägaren inget slutgiltigt till mig att jag inte fick köpa hästen. ägaren skrev även att hästen kanske blir till salu i höst. ägaren skrev bara om hovbölden som visat sig på kliniken att den skulle läka ut till i höst. jag fick inte veta något vidare om vad som igentuiligen var fel med hästen och vad veterinärerna sagt trots att jag dagen innan varit hos hästen pratat med ägaren och vi diskuterat vad det kunde vara(då vad jag bombsäker på att jag skulle få köpa hästen och jag var beredd att vänta på hästen tills den blev frisk) ägaren sa senare till min mamma i telefon att jag var antagligen den som hade passat bäst med hästen.

OBS SNÄLLA TA INTE BORT DETTA INLÄGGET DET ÄR VIKTIGT OCH BESKRIVER VAD SOM HÄNDE!!!

ägaren skrev till mig ett kort mail samma dag ägaren varit med hästen på kliniken bl.a att ägaren hoppades att jag inte skulle bli lessen. alltså skrev ägaren inget slutgiltigt till mig att jag inte fick köpa hästen. ägaren skrev även att hästen kanske blir till salu i höst.

Vari ligger då problemet? Vänta då till i höst, sen kanske du skall tacka ägaren för att slippa vetkostnader för aktuell skada, att sälja hästen i nuläget måste ses som ganska oseriöst och du får därför ha förståelse för ägarens beslut.

När jag läser dina inlägg så inser jag att du är ett mycket tacksamt offer att lura skjortan av, du är alltså vad man kan kalla försäljarens dröm men advokaternas mardröm. Om jag sen tittar på ditt nick så tror jag att du är lika gammal som min äldsta dotter, och då förstår jag din frustration. Men en tröst i eländet, hästsaker blir inte gamla för att de inte bli använda, däremot blir de gamla om man använder de oaktsamt, så de kommer att räcka till din kommande pålle. ;)

Sv: har ni oxå varit med om att säljaren ångrat sig?och tagit tillbaka hästen?

Vad kul att du hittat din nya drömhäst, hoppas att allt kommer att funka bra.. Inte för att skrämmas igen, men det här med hovbölder är oftast inte så farligt. När min häst fick det förra våren så var hovslagaren ute och lokaliserade bölden, vi la spritomslag under natten, han fick stå inne, dagen efter så hade han blivit alldeles skinnflådd i karleden, det blev inflammerat, han svullnade, fick feber och lymfangit. Det tog några extra veckor att bli bra från allt, men det blev han till slut, stackar´n...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Hästmänniskan har ni oxå varit med om det fenomenet, att när man köper en häst så berättar man vitt o brett om hästens alla vanor, alla underbara...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka