Aggresiv häst

Japp, du tänker klokt här. Det är inte bara att slänga in han i vilken lösdrift som helst. Han får inte vara resursstarkast i flocken, det blir bara stressigt för såna hästar. Med en bestämd och klok faster eller farbror blir dom lugnare och tryggare, och börjar lära sig att prata häst.

Och super att du tänker på de andra hästägarna!

Så frågan är, finns det något ställe med rätt förutsättningar du kan ha han på? Eller kan du skapa dom där du är nu?
Där jag står nu är det tyvärr svårt, vilket är super tråkigt då det är bästa stället som jag stått på. Alla är så otroligt härliga.

Men jag ska kolla runt lite vad som finns, i närområdet är det dåligt, men kan ju finnas inom 1h radie som jag inte har koll på. Tack.
 
Där jag står nu är det tyvärr svårt, vilket är super tråkigt då det är bästa stället som jag stått på. Alla är så otroligt härliga.

Men jag ska kolla runt lite vad som finns, i närområdet är det dåligt, men kan ju finnas inom 1h radie som jag inte har koll på. Tack.

Har du bara han nu eller har du fler hästar?

Jag tycker som sagt att det aldrig är fel att avliva den här typen av häst. Man kan rehabba dom och sälja till ett gott hem, men både rehaben och försäljningsprocessen tar tid, för det måste bli rätt. Han som jag hade lyckades jag hitta ett perfekt hem till, som han blev mycket lycklig i. Men avlivning var plan B, hellre det än sälja till någon som inte klarar av och kan erbjuda ett bra liv för den sortens häst. Dom kommer alltid vara "extra speciella" även när dom lärt sig kommunicera bättre.
 
Jag funderar om det beror på dålig uppfostran, för han verkar inte riktigt förstå sig på hästbeteende. Hans mamma var bara 4 år när hon fick honom, och han har såvitt jag vet efter att han gick utan henne aldrig varit i en flock under längre tid. Min d-ponny och honom släppte jag ihop, en trygg dam som aldrig var elak mot honom men jäkligt bestämd. Då så var han mycket bättre i hanteringen också. Dock så är jag rädd att han skall bli beskyddande av andra hästar i en lösdrift och gå till attack om någon går in i hagen som inte har kunskapen, han är snäll innerst inne men kan nog skrämma och skada folk som går på honom på fel sätt dvs - gå till attack på honom. Men tack för tipset! Känner mig helt vilse i hur jag ska göra, jäkligt jobbigt och vara problemlösare nu :(
Bra att du inte går på honom. Det kan trigga mer. Jag har också haft en valack med liknande beteende, oro för flocken och koll på gården och misstänksamhet när det kom nya och okända hästar till ridhuset etc. Han ville heller inte lämna gården hur som helst, han gjorde det, men var orolig när han inte var hemma, tittig.

Det enda som hjälpte var att vänta ut honom och ta vara på uppmärksamheten när man fick den, och bjuda in, bjuda in och bjuda in till samvaron. Att vara mjuk och konsekvent var det bästa och då fick man respekt. Jag har dock aldrig upplevt att min häst försökte skrämma mig, eller hota på något vis. Jag hade nog blivit förskräckt i så fall. Du är modig!!

Din häst verkar ha en del hingstbeteende och det är otroligt komplext att hantera. Särskilt om det finns ston med i bilden (min valack var tack och lov ointresserad av ston).

Det är också besvärligt om/när andra skall hantera honom, eller sin egen häst.

Av det du beskriver så misstänker jag melanomet, och så kan det säkert ha att göra med vilken flock han har nu.

Hur är det med fodret?
Min reagerade positivt när jag tog bort kraftfoder helt. Han lugnade ned sig betydligt.
 
Har du bara han nu eller har du fler hästar?

Jag tycker som sagt att det aldrig är fel att avliva den här typen av häst. Man kan rehabba dom och sälja till ett gott hem, men både rehaben och försäljningsprocessen tar tid, för det måste bli rätt. Han som jag hade lyckades jag hitta ett perfekt hem till, som han blev mycket lycklig i. Men avlivning var plan B, hellre det än sälja till någon som inte klarar av och kan erbjuda ett bra liv för den sortens häst. Dom kommer alltid vara "extra speciella" även när dom lärt sig kommunicera bättre.
Jag pluggar just nu sista året på Universitet så tiden till fler finns tyvärr inte, och ekonomin för den delen. Jag har tänkt på försäljning, men är super rädd att han ska slå över och det ska ske en olycka. Jag själv har ganska bra koll på honom men kan ju bli farligt för en som är oerfaren. Är också problem med försäljning då han är försäkrad för mer än vad jag själv skulle betala för den hästen, så är orolig att om man bara köper för att sedan avliva. Om han ska avlivas vill jag som ändå varit med honom i 5 år vara med hela vägen.
 
Mmm just det, bort med allt utom grovfoder och möjligtvis lite "take a chill pill"-örter. Det kan göra skillnad, inte säkert, men chansen finns.

Den enda färdiga produkten jag märkte effekt av var St. hippolyts anti-stress örtpellets. Dom innehåller typ varenda ört i kategori "lugnande" som finns 😅. Inget man ska ge i långa perioder, en del av örterna är väldigt aktiva och tveksamma för långtidsbruk på häst enligt mig, men som stöd i en träningsvecka tyckte jag det funkade rätt bra. Tog udden av stress/ångesten.
 
Bra att du inte går på honom. Det kan trigga mer. Jag har också haft en valack med liknande beteende, oro för flocken och koll på gården och misstänksamhet när det kom nya och okända hästar till ridhuset etc. Han ville heller inte lämna gården hur som helst, han gjorde det, men var orolig när han inte var hemma, tittig.

Det enda som hjälpte var att vänta ut honom och ta vara på uppmärksamheten när man fick den, och bjuda in, bjuda in och bjuda in till samvaron. Att vara mjuk och konsekvent var det bästa och då fick man respekt. Jag har dock aldrig upplevt att min häst försökte skrämma mig, eller hota på något vis. Jag hade nog blivit förskräckt i så fall. Du är modig!!

Din häst verkar ha en del hingstbeteende och det är otroligt komplext att hantera. Särskilt om det finns ston med i bilden (min valack var tack och lov ointresserad av ston).

Det är också besvärligt om/när andra skall hantera honom, eller sin egen häst.

Av det du beskriver så misstänker jag melanomet, och så kan det säkert ha att göra med vilken flock han har nu.

Hur är det med fodret?
Min reagerade positivt när jag tog bort kraftfoder helt. Han lugnade ned sig betydligt.
Han går just nu på grovfoder och lucern, lucern får han dock lite. Han har tidigare fått mycket då han var väldigt tanig när han kom och lätt kan gå ner i vikt. Men har under perioder när grovfodret har haft tillräckligt bra värden inte gett något kraftfoder och ändras inte så mycket.
 
Mmm just det, bort med allt utom grovfoder och möjligtvis lite "take a chill pill"-örter. Det kan göra skillnad, inte säkert, men chansen finns.

Den enda färdiga produkten jag märkte effekt av var St. hippolyts anti-stress örtpellets. Dom innehåller typ varenda ört i kategori "lugnande" som finns 😅. Inget man ska ge i långa perioder, en del av örterna är väldigt aktiva och tveksamma för långtidsbruk på häst enligt mig, men som stöd i en träningsvecka tyckte jag det funkade rätt bra. Tog udden av stress/ångesten.
Det irriterade mig något grymt att jag inte hade begrundat kraftfoder öht i flera år.

Först när jag av en slump inte gav något, trots att han reds och var igång, så såg jag en bra effekt.
 
Jag pluggar just nu sista året på Universitet så tiden till fler finns tyvärr inte, och ekonomin för den delen. Jag har tänkt på försäljning, men är super rädd att han ska slå över och det ska ske en olycka. Jag själv har ganska bra koll på honom men kan ju bli farligt för en som är oerfaren. Är också problem med försäljning då han är försäkrad för mer än vad jag själv skulle betala för den hästen, så är orolig att om man bara köper för att sedan avliva. Om han ska avlivas vill jag som ändå varit med honom i 5 år vara med hela vägen.

Fint tänkt tycker jag 💖.

Så du är inte själv där än, att du vill döma ut han?

Hur ser er dagsrutin ut i nuläget? Och finns det något som han gillar att göra, som han blir glad av eller åtminstone intresserad av?
 
Han går just nu på grovfoder och lucern, lucern får han dock lite. Han har tidigare fått mycket då han var väldigt tanig när han kom och lätt kan gå ner i vikt. Men har under perioder när grovfodret har haft tillräckligt bra värden inte gett något kraftfoder och ändras inte så mycket.

Fri tillgång?
 
Mmm just det, bort med allt utom grovfoder och möjligtvis lite "take a chill pill"-örter. Det kan göra skillnad, inte säkert, men chansen finns.

Den enda färdiga produkten jag märkte effekt av var St. hippolyts anti-stress örtpellets. Dom innehåller typ varenda ört i kategori "lugnande" som finns 😅. Inget man ska ge i långa perioder, en del av örterna är väldigt aktiva och tveksamma för långtidsbruk på häst enligt mig, men som stöd i en träningsvecka tyckte jag det funkade rätt bra. Tog udden av stress/ångesten.
Har testat med NAF Magic som innehåller Magnesiumoxid, Indisk ginseng, Humle, Gräsmjöl (lucerne), Kalciumkarbonat, Chia frön, Lakritsrot, Bryggerijäst, Rapsolja, Frukto-oligosackarider (10.020 mg), Bockhornsklöver. Skulle vara bra vid stressade hästar men jag märkte ingenting, innehåller St. Hippolyts något annat som kanske funkar bättre ?
 
Jag har för mig att man ganska enkelt kan mäta testosteronhalten i blodet om han är hingstig, isf finns det all anledning att misstänka att kastreringen inte är fullständig om den är hög.
 
Jag pluggar just nu sista året på Universitet så tiden till fler finns tyvärr inte, och ekonomin för den delen. Jag har tänkt på försäljning, men är super rädd att han ska slå över och det ska ske en olycka. Jag själv har ganska bra koll på honom men kan ju bli farligt för en som är oerfaren. Är också problem med försäljning då han är försäkrad för mer än vad jag själv skulle betala för den hästen, så är orolig att om man bara köper för att sedan avliva. Om han ska avlivas vill jag som ändå varit med honom i 5 år vara med hela vägen.
Jag förstår. Det är ett stort ansvar att sälja en sådan häst, och det kan lätt bli fel.

Jag hade, med tanke på hans melanom och beteende, inte sålt.

Kan du reda ut hans beteendeförändring på något vis, så är det toppen.

Annars avlivning, tyvärr.

Jag hade inte sålt.
 
Har testat med NAF Magic som innehåller Magnesiumoxid, Indisk ginseng, Humle, Gräsmjöl (lucerne), Kalciumkarbonat, Chia frön, Lakritsrot, Bryggerijäst, Rapsolja, Frukto-oligosackarider (10.020 mg), Bockhornsklöver. Skulle vara bra vid stressade hästar men jag märkte ingenting, innehåller St. Hippolyts något annat som kanske funkar bättre ?

Ja, NAF magic har jag aldrig fått effekt av heller. Humle liksom, en väldigt svag en 😅.

Hippolyts har:
Örter (valeriana, pepparmynta, passionsblomma, lavendel, meliss, taigarot (sibirisk ginseng), johannesört, mariatistelfrön, rosmarin, hagtorn, gurkmeja) 40 %, magnesiumfumarat/-oxid, lättkrossade oljefrön (linfrön, solros), sojaflingor hydrotermiskt förbehandlade*, majsgroddar, havsalgkalk, kallpressade oljor (linfrön, solros), äppelsirap, humle, kornflingor (mjölksyrafermenterade), fruktfibrer (äpplen, druvor), salt, ättika, dikalciumfosfat

Valeriana och johannesört är kraftigt lugnande. Och inte för långtidsbruk.
 
Fint tänkt tycker jag 💖.

Så du är inte själv där än, att du vill döma ut han?

Hur ser er dagsrutin ut i nuläget? Och finns det något som han gillar att göra, som han blir glad av eller åtminstone intresserad av?
Fri tillgång har jag tyvärr inte möjlighet till i dagsläget. Jag själv vill ju inte tro att han är i sina sista dagar, men kan ju vara en själv som blivit hemma blind.

I dagsläget så älskar han att gå ut i hagen och käka frukosten, att åka på hoppträning är också något som han fortfarande tycker är super kul och går som en klocka. Springer på transporten.

Han blir nästan alltid glad när en bom kommer fram i ridningen, och är så stolt över sig själv efteråt
 
Fri tillgång har jag tyvärr inte möjlighet till i dagsläget. Jag själv vill ju inte tro att han är i sina sista dagar, men kan ju vara en själv som blivit hemma blind.

I dagsläget så älskar han att gå ut i hagen och käka frukosten, att åka på hoppträning är också något som han fortfarande tycker är super kul och går som en klocka. Springer på transporten.

Han blir nästan alltid glad när en bom kommer fram i ridningen, och är så stolt över sig själv efteråt

Inte "sina sista dagar" fysiskt, men det är ok att du som människa har slut ork och slut pengar.

Varför kan du inte sätta fri tillgång? Ös in mer hö än han hinner äta upp mellan fodringarna om han inte kan få ha bal i hagen. Det kan vara en jätteviktigt detalj, att inte behöva vara stressad över att maten ska ta slut.

Sen tänker jag att hålla all uppsutten träning till enkla saker som han tycker om. Kanske ännu hellre, inte rida alls, men låta han få löshoppa, träna med bommar från marken, osv.
 
Han går just nu på grovfoder och lucern, lucern får han dock lite. Han har tidigare fått mycket då han var väldigt tanig när han kom och lätt kan gå ner i vikt. Men har under perioder när grovfodret har haft tillräckligt bra värden inte gett något kraftfoder och ändras inte så mycket.
Lucern är ju också grovfoder. :)
 
Hej!

Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra...

Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp till 130 cm. Han har jag haft i 5 år, när han kom så var han väldigt ohanterad och grön i ridningen. Han är ifrån Belgien ursprungligen och som jag fått fram det så gick han med sin mamma fram till 5 års ålder, sedan skickades han till 1 försäljningstall i Belgien där han blev inriden, sedan så slussades han runt bland 2 försäljningsstall och 3 privatpersoner i Sverige innan vi köpte honom. Så totalt 5 olika ställen på 6 månader om jag fått all information rätt.

Han har alltid haft mycket personlighet, och i början i ridningen ville han exp. inte gå från utgången av ridbanan då det var ifrån tryggheten. Detta släppte dock efterhand och han har fungerat bra ändå. Han har också mycket skyddande beteende i boxen, att han har blivit sur och vill skydda sin mat. Detta har också gått bra då han accepterat det, han har själv fått bjuda in att man skall gå in genom att han ska närma sig ect. Senaste två åren så har det dock eskalerat både i ridningen samt i hanteringen.

Hagen var aldrig något problem de första 3 åren, han ville bara inte bli lämnad själv utan ha en hästkompis med sig, men för 2 år sedan så började han göra utfall mot mig om jag gick in och skulle hämta honom mitt på dagen, dvs alla andra kompisar var ute. Jag försökte då locka med godis och göra det en vana att han fick bra associationer när han kom in, dvs inte bli riden alla gånger, få mycket godis och kli och bara umgås med honom. Så fort man fick på grimskaftet så var han snäll som en filbunke och tyckte inte det var så farligt. Sedan så slutade det fungera med godis och då testade jag att bara gå in och ställa mig, med ett longeringsspö, i hagen tills han själv kom fram. Jag hade med ett longeringsspö då han rusade mot mig i fullfart och stegrade och sparka, så ville kunna markera att det inte var okej. Det fungerade sådär, jag fick in honom tillslut men han själv hade ingen respekt för människor. Detta släppte dock efter att jag varit noga att visa att hans beteende inte skrämde mig, och väntade ut honom. Det senaste har han dock varit arg och gjort utfall i samband med insläpp vilket är helt olikt honom, jag brukar ta honom som nr 2 i insläpp då han är väldigt fäst vid dom andra hästarna men senaste gångerna så har han gjort utfall mot mig även om alla hästar är intagna, trots att han springer i hagen och vill in. Han har även blivit mycket mer aggressiv i boxen, förut har han varit vakande när man kommit in men nu gör han fulla attacker, han har en box med öppet ut dvs så han kan kolla ut. 2 gånger senaste veckan har han när jag varit utanför boxen attackerat, fått tag i mitt hår och ryckt in. Han brukar vanligtvis vara snäll när man står utanför boxen på det sättet men nu har han förändrat beteendet helt. Han har även vid hantering blivit argare, och lyckades när jag kratsa bakhoven häromveckan sparka mig i huvudet. Som tur gick det bra, men man får ju respekt.

I ridningen så fungerar han bra fram tills det är något han inte vill göra, såsom skänkelvikning, fatta galopp ect. Då stegrar han och blir riktigt sur. På tävling har han även börjat stegra när man rider ifrån utgången och trots man säger att han ska framåt så blir han bara sur och kommer inte framåt, hemma så hoppar han allt och tycker det är det bästa som finns. Förut har han alltid försökt sitt bästa på tävling men är som att hans flykt beteende blivit större, trots att han har mycket rutin.

Han har utprovad sadel, vi har kollat honom hos veterinär regelbundet och inga rutiner eller förändring i miljö har skett. Han rids regelbundet.

Det som hör till historien är dock att han har melanom, vid huvudet på båda sidor. Veterinär har gjort koll och denna har även spridit sig invärtes och syntes på insidan av luftkanalen. Hon sa att om vi märker att hans bakben inte hänger ihop och han får dålig koordination kan det beror på detta, men funderar om hans förändrade beteende också kan beror på detta eller om det bara är en makt prövning. Hon tyckte dock att det inte var något att göra åt, men att ha över uppsikt. Har haft kontakt med veterinär över detta men hon vet inte om beteendeförändringen beror på detta eller ej.

Jag själv har haft egen häst i 15 år och har aldrig varit med om en häst som är aggressiv mot människor på detta sätt, förut har han varit världens mysigaste men haft en räv bakom örat. Trodde alltid att han bara kollade om han fick nafsas och så, och sedan har han respekterat när man sagt till honom.


Vad tror ni? Har någon varit med om något liknande? Om det är på grund av melanomen så kommer man ju få ta bort honom, men vill inte ta bort en häst om det är så att det bara är för att jag inte klarar av honom.
Innan jag läste vad du skrev om melanomen så tänkte jag att om han är kollad av veterinär så ta ut en problemlösare för din häst beter sig som en häst som mår bra. Men så skrev du om melanomen och jag har haft en häst (skimmel) som vi fick ta bort pga vi och veterinären kom fram till att dessa melanomen som "inte skulle vara till problem" denligt andra veterinärer antingen tryckte ngnstans tex när och om de växte eller ngt så att den fick ont eller så hade hästen även en hjärntumör. Den började också göra utfall, inte hela tiden och inte varje dag. Jag fick se den få fullständiga raseriutbrott på andra hästar och när man kom ut i hagen så kunde jag se att hästen inte var sig själv, den var liksom "inte där" och det gick typ inte att bryta. När det väl bröts kom den tillbaka men såg rädd och chockad ut och var mkt upprörd så baserat på ditt inlägg skulle jag absolut misstänka att din häst har problem av sina melanom.
 
Men är han verkligen pigg och glad? Det låter inte som en pigg och glad häst.

Tyvärr är det så att en häst kan ha mycket ont utan att visa det på ett 'rutin-vet-besök', eftersom man inte tittar på rätt saker.

En häst jag kände hade haft problem i många år. Jätteknepig, hoppade hus, kunde få för sig att plötsligt resa sig, gick inte att raka huvudet på, hade emellanåt kotled/hovledsinflammationer fram. Han var också hos veterinären regebundet. Tillslut röntgade de nacken på honom och han hade, nån gång i sitt liv, brutit en nack-kota. Han hade lösa benbitar av kotan flytande i mjukdelarna runtikring. Han hade inga tecken på ömhet i hals/nacke men visst hade han ont.
Jodå, en häst som har hjärntumör kan mkt väl vara pigg och glad när melanomen/tumören inte gör ont och orsakar tex utfallen. Hästen kan mkt väl vara"omedveten" om vad den gör när det trycker på nerverna.
 
Hästar är programmerade sedan urminnes tider att inte visa sitt lidande (på det sätt som vi människor ofta tänker oss att det borde se ut). Det vore fatalt i det vilda att linka omkring med en ömklig min. Därför är det fullt möjligt att din häst har väldigt ont men ändå visar sig glad vid exempelvis hoppning.

Jag instämmer helt i det flera har skrivit, att din häst verkligen skriker ut att något är fel. Det är förstås lätt att tänka att melanomen kan ha med saken att göra, och det vore väl bra om du kunde få så mycket klarhet som möjligt i hur situationen ser ut nu. Tumörer kan plötsligt börja växa till i snabbare takt eller sprida sig. Smärta ger ofta spänningar, så kanske kan det vara ett steg att ta att boka in en bra equiterapeut/massör/liknande som kan bedöma om det finns tecken på smärtor i någon speciell region. Det kan kanske ge en ledtråd till var i höstacken du ska be veterinären att börja leta efter nålen.

Annars kan hästar även av ren emotionell vantrivsel uppträda som din. Jag har ett exempel från min praktik med en häst som anföll i hage&box, bet fram, sparkade bak och var verkligt farlig. Det fanns vissa fysiska problem, men den stora grejen för denna häst var att byta miljö, komma till ett mindre stall med en trygg flock med en bra ledare och hanteras av endast en människa som han själv hade valt ut. Då blev han som en helt annan häst, inga beteendeproblem kvar alls efter någon vecka.

Oavsett vad det är som besvärar din häst behöver du såklart göra något. Du kan inte fortsätta som förut eftersom han uppenbarligen inte mår bra, utan du måste förändra hans situation på ett eller annat sätt. När det är så ovisst beträffande hans hälsa, om han har ont eller ej, tycker jag att du ska avstå träning&tävling så länge och dra ner på tempot, och sedan välja vilken väg du ska ta för att gå vidare.

Hoppas det löser sig för din fina vän!
 
Innan jag läste vad du skrev om melanomen så tänkte jag att om han är kollad av veterinär så ta ut en problemlösare för din häst beter sig som en häst som mår bra. Men så skrev du om melanomen och jag har haft en häst (skimmel) som vi fick ta bort pga vi och veterinären kom fram till att dessa melanomen som "inte skulle vara till problem" denligt andra veterinärer antingen tryckte ngnstans tex när och om de växte eller ngt så att den fick ont eller så hade hästen även en hjärntumör. Den började också göra utfall, inte hela tiden och inte varje dag. Jag fick se den få fullständiga raseriutbrott på andra hästar och när man kom ut i hagen så kunde jag se att hästen inte var sig själv, den var liksom "inte där" och det gick typ inte att bryta. När det väl bröts kom den tillbaka men såg rädd och chockad ut och var mkt upprörd så baserat på ditt inlägg skulle jag absolut misstänka att din häst har problem av sina melanom.
Jag instämmer med dig. Melanomen kan växa var som helst på insidan. Jag har läst om upptäckter vid obduktion där hästen haft stora klasar som givetvis påverkat inombords.

Det jag reagerar mest på, när jag läst @liiinnea s inlägg några gånger till, för att klura ut vad det kan bero på, så drar jag slutsatsen att beteendet har ändrat sig drastiskt under en relativt kort period.

Beteende som ändrar sig snabbt kan ofta bero på ny miljö, ägare, utrustning etc, men här är relationen till matte etablerad, stallet är trivsamt och ingenstans skriver ts om någon speciell förändring.

Hästen har med andra ord utvecklat en oförutsägbar aggressivitet på bara några veckor, och melanomen syns på huvudet.

Så, jag skulle nog ta honom till veterinären för en grundlig undersökning på melanomen som steg ett.

Sedan fatta beslut.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp