Aggresiv (rädd) unghund!

H

Hrefna97

Hej alla.

Jag vore jätteglad om ni kunde hjälpa mig, på ett snällt sätt utan att såga mig ner till fotknölarna.

Vi har en för oss helt underbar 7 månaders hanhund.
Han är liten och supergo inomhus.
Vi tycker att vi har bra ledarskap för honom inomhus.
Han lyder minsta vink, gör han något fel vet han inte hur
låg han ska bli bara om vi ger honom "onda ögat".
Han kan alla kommandon o cirkuskonster och är en glad
och positiv kille.

MEN... han är otröttbar.
Jag vet att han bara är 7 månader, och "ska bara få vara valp",
men man märker det speciellt när tex han är med i stallet och
får springa lös när man rider, då även andra hundar är med.
Han kan leka i timmar. Springa i timmar. När andra hundar somnar
av trötthet så hoppar han runt. Jag har gjort så att jag säger åt
honom att tex lägga sig i sin korg och han gör ju som jag säger
och efter en stund somnar han. Men när alla vovvar vaknat igen så
är det fullrulle från hans del. Och skulle vi inte säga åt honom att
sova skulle han säkert hålla på i DAGAR......
Är detta ett vanligt valp-unghundsproblem?
Allt för honom om han inte är hemma med oss bara är lek.
Alla människor han träffar är lek. Han är såå extremt överglad.

MEN...

Från ingen stans... Så har han visat aggrisivitet för andra hundar.
Han är livrädd, spänner sig i hela kroppen skäller och hugger i luften för sitt liv känns det som. Det spelar ingen roll hur jag gör. Jag har provat det mesta,
som att avleda med godis, leksak, vattenflaska som jag sprutar i huvudet på honom. Jag har provat bara skita i det och gå vidare, jag har provat att säga åt honom på skarpen. Jag har provat att "visa" honom att den andra hunden är trevlig, genom att klappa den och stå och prata med husse/matte.
Men det går inte. Även de hundar som tålt att han skällt och bara stått tyst så han har fått lukta på, har han efter att han luktat igenom hunden börja skälla och hugga mot den ansikte. Jag har provat att sätta mig på en filt i en park, och klickat honom från den stunden han får se en skymt av en hund tills att den går förbi. Fungerade bra ett tag, sen när hunden kom för nära så blir han som helt rabbiat, okontaktbar. Och den underbara kontakt som vi har inomhus är som bortblåst. Jag får ingen som helst kontakt med min hund.

Jag har bokat tid hos en tränare nu vid löning, så vi ska börja gå kurs, men jag ville höra om ni hade nå tips fram tills dess...

När jag och sambon satt och tänkte efter så kom vi på att en gång för 2 månader sen (ungefär när detta började...) när jag var hundvakt åt mina föräldrars cockrar och var ute med dem och min lilla på prommis, så från absolut ingenstans kom det fram en lösspringande hund och attackerade mamsens ena cocker. Den började bita cockern och låg över den.
Jag fick slita isär hundarna och den lösa hunden sprang vidare.
Kan det vara så att min unghund fått "men" av denna händelse?
Eller är jag bara larvig som tänker så?


Usch, jag ser det här som så himla jobbigt.
Vi älskar våran hund, och just nu känner vi inte igen beteendet alls.
Men mentalt så tycker jag att han är lättare att ha och göra med när
vi varit hundvakt åt andra hundar några dagar här hemma. Känns som
promenader och de aktiviteter vi gör inte räcker till.
Kan det vara så?

:cry:
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Kan mycket väl vara så att hunden fått "men" av detta. Den kanske känner sig osäker inför lösa hundar då den inte vill bli utsatt för något sådant själv, och försöker därför "rädda" sig själv genom att hålla andra hundar på avstånd.

Nu är jag absolut ingen hundexpert, så du ska inte vara säker på att det jag skriver är rätt. Men det KAN vara så. Iaf så hade jag gjort om jag var hund :D ;)
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

MEN... han är otröttbar.
Jag vet att han bara är 7 månader, och "ska bara få vara valp",
men man märker det speciellt när tex han är med i stallet och
får springa lös när man rider, då även andra hundar är med.
Han kan leka i timmar. Springa i timmar. När andra hundar somnar
av trötthet så hoppar han runt. Jag har gjort så att jag säger åt
honom att tex lägga sig i sin korg och han gör ju som jag säger
och efter en stund somnar han. Men när alla vovvar vaknat igen så
är det fullrulle från hans del. Och skulle vi inte säga åt honom att
sova skulle han säkert hålla på i DAGAR......

När jag läser det där börjar jag fundera på om ni inte överaktiverar honom och han är stressad? Kan han slappna av ordentligt inomhus? Har han en korg eller liknande som är hans trygga plats dit han alltid kan gå och vila om han vill det och har ni sett till att han förstått att inomhus tar man det lugnt - utomhus får man hålla på och busa?


Det spelar ingen roll hur jag gör. Jag har provat det mesta,
som att avleda med godis, leksak, vattenflaska som jag sprutar i huvudet på honom. Jag har provat bara skita i det och gå vidare, jag har provat att säga åt honom på skarpen. Jag har provat att "visa" honom att den andra hunden är trevlig, genom att klappa den och stå och prata med husse/matte.
Men det går inte. Även de hundar som tålt att han skällt och bara stått tyst så han har fått lukta på, har han efter att han luktat igenom hunden börja skälla och hugga mot den ansikte. Jag har provat att sätta mig på en filt i en park, och klickat honom från den stunden han får se en skymt av en hund tills att den går förbi. Fungerade bra ett tag, sen när hunden kom för nära så blir han som helt rabbiat, okontaktbar. Och den underbara kontakt som vi har inomhus är som bortblåst. Jag får ingen som helst kontakt med min hund.


När jag läser det här tänker jag mest - försök hitta EN metod som ni tror på, och håll er till den. Det tar tid att få resultat och byter ni runt hur mycket som helst så hinner ni kanske inte märka resultat som skulle kommit innan ni byter metod.

Sedan, om han nu tycker det är jobbigt med andra hundar, låt honom slippa hälsa på dem. Vill ni att han ska fungera bra med andra hundar, gå en liten promenad med någon snäll, lugn och trygg hund. Låt dem gå helt utan att hälsa. Efter att ha gått med den hunden ett tag, låt din hund ta kontakt - om han vill.

När det gäller den attackerade cockern tror jag att du har mer men av det än vad hunden har och att du påverkar din hund ;) Är DU lugn och avslappnad vid hundmöten?

Jag tror absolut att de aktiviteter och så räcker till för er hund, framförallt med tanke på den låga åldern han har, däremot låter det som att ni behöver öva på kontakten mellan er två och träna på att slappna av och ta det lugnt.

Ska ni träna någonting - kör kontaktövningar och självförtroendebyggande övningar. Sist och slutligen, superbra att du bokat tid hos tränare och faktiskt försöker göra något åt problemen! :)
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

MEN... han är otröttbar.
Jag vet att han bara är 7 månader, och "ska bara få vara valp",
men man märker det speciellt när tex han är med i stallet och
får springa lös när man rider, då även andra hundar är med.
Han kan leka i timmar. Springa i timmar. När andra hundar somnar
av trötthet så hoppar han runt. Jag har gjort så att jag säger åt
honom att tex lägga sig i sin korg och han gör ju som jag säger
och efter en stund somnar han. Men när alla vovvar vaknat igen så
är det fullrulle från hans del. Och skulle vi inte säga åt honom att
sova skulle han säkert hålla på i DAGAR......
Är detta ett vanligt valp-unghundsproblem?
Allt för honom om han inte är hemma med oss bara är lek.
Alla människor han träffar är lek. Han är såå extremt överglad.

Jag har det likadant, han är precis fyllda 5 månader och kan inte ALLS koppla av om det finns hundar runtomkring och de är utomhus. :crazy: Inte heller när han är själv och utomhus. Det finns ingen av-på knapp utanför husets dörrar liksom...
Vi ska så småningom börja passivitetsträna utomhus, just nu går det inte riktigt på grund av mig, om ett par veckor är jag klar med min kurs och kan ägna mer tid åt honom.
Jag hoppas det är någon övergångsfas. Skönt iallafall att man inte är ensam om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

MEN... han är otröttbar.
Jag vet att han bara är 7 månader, och "ska bara få vara valp",
men man märker det speciellt när tex han är med i stallet och
får springa lös när man rider, då även andra hundar är med.
Han kan leka i timmar. Springa i timmar. När andra hundar somnar
av trötthet så hoppar han runt. Jag har gjort så att jag säger åt
honom att tex lägga sig i sin korg och han gör ju som jag säger
och efter en stund somnar han. Men när alla vovvar vaknat igen så
är det fullrulle från hans del. Och skulle vi inte säga åt honom att
sova skulle han säkert hålla på i DAGAR......
Är detta ett vanligt valp-unghundsproblem?
Allt för honom om han inte är hemma med oss bara är lek.
Alla människor han träffar är lek. Han är såå extremt överglad.

Skulle också rekommendera lite mindre fysiska aktiviteter och mer psykiska! Kortare spår- och nosövningar. Hundar är i stort sett omöjliga att trötta ut fysiskt och blir mycket tröttare av att jobba med huvudet!
Håller också med Red_Chili att han nästan låter överaktiverad och stressad.
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Jag var i kontakt med en hundpsykolog för kanske 3 veckor sedan, och hon nämde överaktiveringen också. Så då gjorde vi som hon sa och bara tog mysiga prommisar istället för lätta sökövningar, gömma godis, hämta leksaken o allt som vi pysslat med. Men han blev bara sämre av det ute på promenaderna märkte jag... Så vad är bra huvudaktivitet för en valp, men som ej stressar? Jag har försökt googlat och frågat runt men...

Och om metoderna. Vi testade olika i några dagar (inte alla samma dag, haha) men vi körde en metod några dagar, och sedan bytte om det inte gv nån posivit reaktion alls. Vilket det inte har gjort... :confused:

Han har tre hundar som han älskar, en av dem har fått följa med på prommisar. Och det går sååå mycket bättre då. Men den hunden bor liksom en bit ifrån. Har planer på att låna hem en hund en tid, en lugn trygg stabil hanhund. OM det skulle ge posiviv inverkan på våran hund, tänker jag rätt som tänker så?

Inomhus är våran kille coolugn, han har sin korg som han ligger i, går iväg och äter. Lägger sig i sovrummet och solar om solen lyser in i genom fönstret, lägger sig ute på balkongen om han vill mysa i solen där ute.
Han vill gärna ha koll på om vi rör oss, men många gånger ber vi honom ligga kvar om vi märker att han vill följa med oss tex när vi lagar mat eller går på toa. Det klarar han jättebra. Så ser inte att han har problem inne...

Ute och lek, njae. Inte här hemma ute. Här känner vi inga och han har inga att "leka med", inte heller finns det lämpliga ställen att släppa så han får springa lös o busa. Stallet däremot, där kan jag hålla med om att det förknippas med lek. Där är ju vi och stallhundarna själva och busar.

Tack för tipsen! :) Det är så¨svårt det här..
Och vad är bra självförtroende övningar, som inte stressar? :laugh:
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Nån med samma problem som mig!
Trodde jag var ensam!

Hur gör han/hon när ni möter andra hundar på trottoaren?! :)
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Skulle också rekommendera lite mindre fysiska aktiviteter och mer psykiska! Kortare spår- och nosövningar. Hundar är i stort sett omöjliga att trötta ut fysiskt och blir mycket tröttare av att jobba med huvudet!
Håller också med Red_Chili att han nästan låter överaktiverad och stressad.

Ja, precis. Det fick vi förklarat för oss också. Så vi drog ner på alla aktiviteter under ett par veckor. Men han blev värre. I morse beställde jag spårlina, får inte släppa lös hunden någon stans i närheten här. Men söka efter saker tycker han är sååååå kul... men är rädd för att det också kan stressa?
Eller har jag fel?

När vi lägger upp småspår i hemmet går han bärsärkargång och springer runt som en tok tills han hittat. När jag anser att vi lekt klart får man verkligen lägga honom i bädden o be honom ligga kvar tills han somnat. Annars skulle han fortsätta leta efter allt han kan hitta...
Stressmoment där också kan jag tänka mig?
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Saker som ej stressar kan tex vara att träna de lugnaste momenten ur lydnadsklass 1, som platsliggning eller apportering. Det kan vara att balansera på stockar när ni är ute och går, olika kontaktövningar som att tex ta kontakt med dig innan han får göra något som han vill - tex springa lös, äta eller vad han nu gillar. Jag kan tänka mig att det mesta där de på ett lugnt och sansat sätt får använda hjärnan för att tänka är bra och framförallt brukar sådant, på de flesta hundar, fungera bättre som uttröttningsmoment än all fysisk träning.

Att byta metod efter några dagar är fortfarande väldigt snabbt. Jag har en hund som gjort kraftiga utfall mot andra hundar pga osäkerhet (som uppkom efter flera olika bråk med andra hundar). Vi bestämde oss för en metod efter att ha provat några olika - och efter några veckor började vi märka en förbättring.

Varför måste han leka med annan hund? "Ute och lek" kan absolut betyda att NI leker. Att du och din hund hittar på roliga saker ihop.

En hund som kan lita på sin ägare och kan slappna av, får med tiden bättre självförtroende. När den vet att "världen inte attackerar den" och att den klarar de uppgifter den får. Tydligen ska även spårande vara självförtroendestärkare (jag spårar inte med mina, så jag har inga direkta erfarenheter av hurvida det fungerar eller inte).
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

När vi lägger upp småspår i hemmet går han bärsärkargång och springer runt som en tok tills han hittat. När jag anser att vi lekt klart får man verkligen lägga honom i bädden o be honom ligga kvar tills han somnat. Annars skulle han fortsätta leta efter allt han kan hitta...
Stressmoment där också kan jag tänka mig?

Sluta aktivera hunden i hemmet ;) Hemma ska man vila och ta det lugnt, varva ner och samla energi för att orka med livet utanför hemmets väggar.
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Sluta aktivera hunden i hemmet ;) Hemma ska man vila och ta det lugnt, varva ner och samla energi för att orka med livet utanför hemmets väggar.

Det är enda stället jag har fått varit själv med min hund. Överallt finns det männsikor och hundar som kommer gående. Jag hatar männsikor, trots att dom ser att man "jobbar" med sin hund. Så kommer dom fram och "ÅÅÅHHHH VILKEN SÖÖÖT", och innan man vet ordet av klappar dom. Nu har jag fått tagit bussen till nån ödslig plats där vi kan träna lite sök o roliga grejjer i skogen han o jag. Jag vill inte bo i stan...
Men det ska absolut inte hindra mig att kunna arbeta ute med min hund.
Men jag tror att om det sett annorlunda ut ute och man fick lite lugn o ro när man var ute så skulle det vara lättare. Man kan inte få vara ifred NÅNSTANS... Imorse gick jag o lillkillen en mysig prommis i lunktempo. Jättetrevligt hade vi. Letade fina skogsdungar, men det var dagisbarn överallt. Och då genast förstörs den kontakten vi har, han o jag.

Hur ska jag göra då?
Locka som gäller bara och försöka få honom att vilja fokusera på mig istäkllet för alla som hoppar o far runt omkring?

Ursäkta för alla dumma frågor! :)
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Vi har en för oss helt underbar 7 månaders hanhund.

Bara en tanke, men hur går det med könsmognandet?
Just den här åldern är "spökåldern", med konstiga hormoner hit och dit.

Min är också jobbigare bitvis just nu, han är snart 7 månader.
Han har reagerat "onödigt" mycket på vissa (ganska många :angel: ) saker de senaste veckorna, men börjar liksom landa nu.

Min hund hör till en av de raser som är väldigt energiska och aktiva, men vi har hela tiden avsatt tid för vila och mys. (Eller tvångsgos, som någon kallade det i en annan tråd)
Det handlar om att kunna busa och ha roligt, men sedan varva ner och vila - och att träna på det tills det sker automatiskt. Både jag och sambon umgås passivt med vår hund. (I sambons fall handlar det ofta om att de går ut och går busar och sen går in och sover en stund på soffan tillsammans :angel: )
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Bara en tanke, men hur går det med könsmognandet?
Just den här åldern är "spökåldern", med konstiga hormoner hit och dit.

Min är också jobbigare bitvis just nu, han är snart 7 månader.
Han har reagerat "onödigt" mycket på vissa (ganska många :angel: ) saker de senaste veckorna, men börjar liksom landa nu.

Min hund hör till en av de raser som är väldigt energiska och aktiva, men vi har hela tiden avsatt tid för vila och mys. (Eller tvångsgos, som någon kallade det i en annan tråd)
Det handlar om att kunna busa och ha roligt, men sedan varva ner och vila - och att träna på det tills det sker automatiskt. Både jag och sambon umgås passivt med vår hund. (I sambons fall handlar det ofta om att de går ut och går busar och sen går in och sover en stund på soffan tillsammans :angel: )

Ja jag har också hört det där om spökålder!
Alltså han har ju börjat lyfta på benet för kanske 2 månader sedan.
Men annars vet jag inte riktigt hur man märker på dom att dom börjar bli könsmogna. Han juckar inte på nått eller nå sånt ;)
Han visar aggro mot både tikar o hanar.

Ja men precis! Jag har oxo en väldigt pigg & energisk sak.
Hur har ni haft och gjort vid hundmöten? :)
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Vart i Sthlm bor ni? (Du kan svara i PM om du inte vill skriva ut det här) Hur är han att åka kommunalt med? Jag bor lite norr om Sthlm och bortser man från mitt i innerstaden så vet jag mängder av platser där det knappt finns någon alls. Och förresten, vill du ha promenadsällskap av väldigt snäll och trygg hund så har jag en sådan som skiter fullständigt i om någon gör utfall mot henne och både hon och jag går gärna promenader med andra.

Vad gillar din hund? och vad är han för ras förresten?

Kommer någon fram och vill klappa din hund, ja då får du hindra dem. Säga att de ska ge fan i att klappa någons hund utan tillåtelse (fast på ett vänligt men bestämt sätt då). Tids nog får man vara ifred om man har den inställningen.

Tar han någon gång självmant kontakt med dig? Om han gör det, beröm det och arbeta därifrån. Även om det bara är en millisekunds kontakt, beröm!
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Att bryta en lite "negativ spiral" som det känns som att ni och er hund kommit in i tar betydligt längre tid än några dagar! Därför är det viktigt att ALLA som hanterar hunden sätter sej ner och pratar igenom hur hunden skall hanteras i olika situationer där det är lätt att den börjar stressa.
Välj sedan ETT gemensamt förhållningssätt och håll er till det länge - MINST några veckor!

Ex. begränsa hundens hund-umgänge i någon månad.
Låt den max "umgås" med en hund någon dag/vecka och då under ordnade förhållanden - dvs INGEN hysterilek. Äldre hundar som mest bara går och nosar är självklart att föredra!
(Att ta hem en hund för att "åtgärda problemet" känns väldigt mycket som överkurs tycker jag!!)

Undvik långa "Inaktiva" rastningar!
Gå hellre en kortare promenad - 20 min - och träna sedan lydnad med mycket koncentrationsövningar. Varva aktiva moment - ex "gå fint", inkallning - med passiva moment - sitt stanna kvar, ligg stanna kvar.
Lägg in störningar i er träning och börja kräv att hunden måste lyssna även när det händer saker runt omkring.

När hunden börjar bli störningstålig i situationer som du själv skapar - ex. bollar, mat, trasor, vänner osv - så kommer du snabbt kunna lägga till även hundar som störning och kräva att hunden skall lyssna ÄVEN när det finns hundar i närheten/vid hundmöten osv.

Tänk på att anpassa belöningen efter vad du tränar och hur du vill att hunden skall "känna".
Tränar du passiva moment och vill att hunden skall sitta lugnt och tryggt så belöna med mjuka smekningar, mjuk, lugn, lite monoton röst och ev. en godisbit.
Tränar du moment med lite action så belöna med bus, "klappar", kvittrande röst osv.

/Swat
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Hur ska jag göra då?
Locka som gäller bara och försöka få honom att vilja fokusera på mig istället för alla som hoppar o far runt omkring?

Jag sätter min hund varje gång det kommer en annan hund, en bil, en cykel, en moped, en barnvagn, en tant, en flock dagisbarn, en joggare...

Jag kallar honom till mig (berömmer när han kommer), säger "Stanna!" (berömmer när han stannar), säger "Sitt!" (berömmer när han sitter), behåller kontakt med hunden och säger "Kontakt!" om han skulle tappa fokus (berömmer när han har fokus på mig), när xxx har passerat fortsätter vi framåt. Och verkligen framåt. Han ska inte stanna och kolla på xxx, utan ha full fokus framåt (berömmer när han fortsatt framåt några meter).

Det har fungerat för oss.
Min hund gillar att känna sig duktig, så det är därför jag berömmer så mycket. Han lyssnar bra på kommandon, och det gör att han fokuserar på mig i stället för på xx.
Varje gång vi möter xxx blir det en övning - och något positivt. Jag jobbar mycket med positiv förstärkning (och godis :angel: ).
 
Senast ändrad:
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

När jag läser ditt inlägg så ser jag framför mig en person som är redo för "battle" när du ska gå ut med hunden.
Fullproppad med godis, favvoleksaker, klicker och glad tillrop hjular personen runt på appellplanen för att få sin hunds uppmärksamhet.

Jag skulle fokusera på kontakten, tills du får träffa instruktören för vidare tips.
Gör en "störningsskala" vad klarar din hund av att störas av och ändå bibehålla kontakten med dig? Det är en etta, tex i köket utan att nån annan är hemma.
Vad är då en tvåa? Kanske en familjemedlem som säger "hej!" Eller håller i en leksak? Gör din störningsskala först på pappret, sen är det bara att skrida till verket.

Jag tror att du övar på "ettor" men utsätter hunden för "sexor" och då blir det pankaka.

Tills du har fått ordning på din träning så skulle jag enbart fokusera på kontakt enligt störningskalan. Och strunta lite i allt annat, så länge han inte käkar upp nån. Annars blir det lätt att du "provar allt och inget funkar"
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Nån med samma problem som mig!
Trodde jag var ensam!

Hur gör han/hon när ni möter andra hundar på trottoaren?! :)

:D vi bor på landet!

Nej men när jag var uppe i Stockholm o hälsade på föräldrarna för ett par veckor sen hade jag med mig honom. Hundmöten är inga problem, han kan vara lös vid möten dessutom eftersom jag säger åt honom o sitta. Sen när hunden passerat så går vi bort.

Det är bara när vi har hundar på besök, då måste han leka hela tiden, två hundar stupade igår men han sprang runt o drog i öronen på dem och gjorde lekinviter och grävde i gräsmattan. Hallå, var är off-knappen liksom? :crazy:

Han har ingen OFF-knapp utomhus öht men kan lättare slappna av inomhus efter en stund bara man säger till. Men nu är han lite överenergisk av sig så det blir lite mer jobb för oss.
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Jag tror att ni själva kanske borde varva ned lite kring hunden. Det är bara en 7 månaders unghund som inte har så mycket erfarenhet än, den provar olika beteenden och håller på att långsamt mogna. Ett par dagars träning är ingenting alls, oavsett metod, ny kunskap hinner inte sätta sig så snabbt.

Hetsar hunden upp sig inomhus - så säg till den att coola ned och ta det lugnt, inne leker man inte utan vilar. Du kan säkert göra små enkla övningar inomhus om du vill, men inget springande. Detsamma om den leker vilt utomhus alltför länge, säg åt den att varva ned. Stressen beror (som alla redan sagt...) på att hunden inte riktigt klarar ut situationen och är överstimulerad.

Är den agressiv emot andra hundar så ska den heller inte hälsa på några - mina vuxna hundar är "snälla" men hälsar aldrig på främmande...varför skulle de göra det? Du kan gå promenader med en snäll hund som unghunden Inte få hälsa på, och som inte bryr sig om fjolliga valpar. Men själva "träningen" pågår varje gång unghunden träffar en annan hund, din hund ska Veta att den inte behöver (får lov att) hälsa och att inget spännande händer runt främmande hundar. Det lär den sig inte på två sessioners promenad. Detsamma gäller med folk, se till att de inte stör hunden - han är beroende av ditt "beskydd" för att slippa okända människor! Han måste kunna lita på att du löser situationer som han själv inte kan hantera.

Jättebra att ni går till instruktör, hon/han kan säkert ge mycket bättre förslag än det går att ge såhär över nätet!

Lugna övningar är ex:
balansgång på lämpligt föremål
klättra upp på en sten/bord/stock och där få öva sitt/ligg/tass
se i ögonen
enkla spår där han måste tänka och bara kan kasta sig handlöst fram
apport (inte om du kastar) och bärande
etc etc
 
Sv: Aggresiv (rädd) unghund!

Håller med R_C om att det låter som att han blir överaktiverad och stressad. Jag har en valp som också är väldigt aktiv, nu är han bara 5 månader och av liten ras så vi gör inget särskilt ansträngande men vi kan vara ute 4,5 timma i sträck med 5-6 andra hundar och om han själv fick bestämma skulle han springa och busa i 4,5 timma också.. Jag har hittills gjort så att jag kopplar upp honom och "tvingar" honom att vila stundvis. Nu har han börjat bli "gammal och vis" så han går undan en bit och lägger sig o vilar när han blir trött (duktig valp!) och busar sen när han orkar igen.

Jag skulle nog skippa att ta med hunden på ridturer och gå myspromenader som du fått rekommenderat. Släng godis i gräset och låt han leta reda på det. Träna ögonkontakt och att gå fint i kopplet osv. Bara några sekunder åt gången så han inte blir för trött. Och se till att ha "tråkigt", håll honom kopplad/se till att han vilar osv.

Du har fått bra tips i tråden så välj ut några och testa! :) Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 221
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 325
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hage
  • Lättare foderstrupsförstoppning

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp