Bukefalos 28 år!

Åh nej! Hjälp! Falsk spinn (orkidé)?

cherie

Trådstartare
Jag köpte hem en Lycklig Lotta igår så upptäckte att den hade spinn (vanlig), och då det var länge sen jag hade någon ohyra så googlade jag lite för att se om jag bara skulle slänga eller om det fanns något att göra.

När jag googlade läste jag lite löst om annan hyra, och kom över något som hette falsk spinn! Och jag läste att de gärna angrep växter med tjocka blad (som brudorkidéer) samt att de var otroligt svåra (omöjliga?) att bli av.

Beskrivningen av de falska spinnens skador fick mig att tänka på en av mina orkidéer som jag trott haft svamp eller dylikt. Den fick bruna och gula fläckar på de annars fina bladen, och det spred sig relativt snabbt. På bilderna har jag klippt av de värst drabbade områdena av växten men ni ser lite i alla fall. Som ni ser är mitten av bladrosetten också torkad/rutten/jag vet inte vad, det var nämligen så att ett av de översta bladen trillade av när jag pulade med dem :( Kan detta vara falska spinnkvalster?! Någon som vet? :cry:

bild3_zpsf8dbcbe8.jpg


falsk2_zpsa2f5acd0.jpg


falsk1_zps787eb06d.jpg


Det här är min favoritorkidé och då jag trott att det "bara" handlat om svamp så har jag låtit den vara kvar för att se om den kan repa sig. Den har stått på samma fönsterbräda som andra blommor men lite längre ifrån. Nu i förrigår ställde jag den i ett ensamt fönster, klippte ner blomstängel o.s.v. för att den skulle få bästa chans att ev återhämta sig från vad jag alltså trodde var något slags svampangrepp.

Då jag inte misstänkte ohyra, så ställde jag andra orkidéer på samma plats där denna växt stod förut, utan att ha torkat av eller tvättat fönsterbrädan emellan! :cry: Överlag flyttar jag runt mina orkidéer väldigt mycket och jag är livrädd att alla nu ska ha fått dessa äckliga kvalster :cry: Jag har 10 orkidéer och många andra växter, som följt med mig i 5-6 år. De är ju mina bebisar!

Vad tror ni? Vad kan jag göra?
 
Senast ändrad:
Verkar inte vara någon som vet. Jag tror jag chansar och har den isolerad i det enda fönstret i köket och ser vad som händer. Strödde över lite kanel vid det som ser ut som svampangrepp så får vi väl se hur det utvecklas.

Eller hur stor risk är det att eventuell ohyra sprids mellan växter som inte ens står i samma rum? Kvalster är ju liksom spindeldjur, inget som flyger direkt?
 
Spontant tycker jag det ser mer ut som någon sjukdom än som odjur eller svamp?

Jag hade nog slängt den eller sett till att isolera den effektivt om den ska vara kvar.
 
Det enda jag läste var att falsk spinn ofta ger bruna fläckar, gulnande blad och så vidare. Men nu har jag verkligen undersökt plantan och även om falsk spinn ska vara svårt att se så kan jag verkligen inte se ett enda djur! Så det är förmodligen något annat, kanske sjukdom som du säger.

Vad innebär att isolera den effektivt? Den står ensam i köket, men jag har ganska öppet till vardagsrummet. Närmsta fönster med andra blommor ligger kanske 3 meter bort med en liten vägg emellan. Jag tänker såklart inte använda samma verktyg till denna blomma som till andra, och aldrig röra den utan att tvätta händerna efteråt. Räcker detta tror du?
 
Anledningen till att jag tvekar lite är att jag glömde att ta bort orkidéen från ett soligt fönster när jag var ute och reste, det var gassande sol varje dag jag var borta. Så jag tänker att det kan vara brännskador "i bästa fall" också...

Men i och för sig, bladrosetten är ju i princip förstörd. Kanske hopplöst ändå, och bättre att slänga och ta det säkra före det osäkra. Synd bara för det var en färg jag verkligen älskade på blommorna och som jag inte sett någon annanstans :(
 
Svarar endast i denna tråden, trots att den är gammal, för att jag hade falskt spinn nyligen på en Phalaenopsis. Bladen blev mjuka och läderaktiga. Glansen på bladytan var helt borta och de var klibbiga på ovansidan och undersidan när jag tog på dem (av växtsaft/sav). Drog ett fuktat papper längs ett av bladen och fick genast napp i form av ett litet litet kräk som satt där och såg mätt och belåten ut.

Skadorna på bilderna ser ut som brännskador, medan själva bladrosetten tyvärr ser ut att ha drabbats av kronröta. Detta är inte smittsamt, utan orsakas av att det kommit vatten i kronan som sedan orsakat röta. Phalaenopsis är epifyter och växer egentligen inte upprätt i det vilda, utan de sitter på trädstammar och hänger nedåt mer. Därför klarar de vatten i bladkronan sämre. Det kan gå bra, men det är en fördel att försöka torka ur så gott det går om man skulle råka få vatten där. Vissa hybrider är också känsligare än andra.

Kronröta är tyvärr något av en dödsdom när det gäller Phalaenopsis eftersom de är monopodiala, d.v.s. de växer från en enda punkt (blir lite konstigt här eftersom jag inte hittade några bra förklaringar på svenska). Får en favoritnopsis kronröta, så kan man ta bort allt ruttet och pensla på försiktigt med kanelpulver (akta rötterna dock då det torkar ut väldigt mycket) och sedan hoppas på en keiki om plantan överlever. Sannolikheten att man får det är troligtvis inte så stor dock.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp