Ah!! Ser ut som en islandshäst!!

B

Balderum

har någon här vågat sej på att köpa vår skvallertidning, Hästfynd, nr 9.

Läser om garranos, åh så lik en islandshäst den bruna är!! Måset vara släkt med islandshästen, då dessa korsades med kelternas små hästar, har "passo travado" som är en snabb skritt men ändå inte som en normal skritt. Passgång oxå.

öhmm...hör INTE alls hemma här, men upplevde hästen slående lik en islandshäst (kanske bortsett från korset som ärlite rakt, men i övrigt!) så ville berätta här!

Lena
 
De flesta äldre raser är ganska lika. Titta tex på islänningarna och camargues. De är ofta i ponnyformat och väldigt kompakta.

camargues var iaf eftertraktade på kelternas och romarnas tid och har inte förändrats mycket sedan dess. Islänningarna har ju inte heller förändrats mycket de senaste tusen åren...

Jag har inte sett den häst du syftar på, men om den inte förändrats mycket de senaste tusen åren är det stor sannolikhet att den har samma drag som islänningar...
 
Kommentar

Jag tyckte också att rasen utseendemässigt påminde om islandshäst, men jag vill flagga för att mycket (för att inte säga DET MESTA :devil:) av det som står i artikeln om kelternas hästar, släktskap och arkeologi/historia är rent dravel blandat med teorier som har sådär 30-40 år på nacken. Dessa "keltiska ponnyer" som ständigt dyker upp i litteratur om hästrasers historia är det inte en k*ft som vet vad det är! Jag skulle också gärna vilja veta varifrån de DNA-resultat som det hänvisas till i artikeln är tagna. Att tarpanen är alla varmblodiga hästars anfader...är det ingen som vet. Faktum är att man inte ens vet om tarpanen är en vildhästras eller vad den genetiskt sett var. Tarpan-DNA har man inte lyckats få fram.

Obs - jag skäller inte på DIG för detta utan bara konstaterar! Hästfynd har ofta mycket intressanta artiklar, men de är tyvärr lika ofta extremt dåligt faktagranskade och bygger ibland på helt galna källor och felaktiga uppfattningar. Så det mesta i Hästfynd kan man läsa med nöje (förutom att de borde korrekturläsa bättre om jag skall fortsätta att vara en gnällig :devil:), men man skall inte TRO på vad som står där! :rofl:

Anneli
 
Håller helt klart med!

Hästen som står uppställd skulle helt klart ha varit en islänning på bedömning! För visst sjutton liknade det en snygg islänning dessutom??!!!

Håller också med om att texten inte var särskilt bra. Om den är sann eller ej har jag ingen koll på, men vad jag däremot vet är att den inte gav något att läsa. Synd eftersom jag blev nyfiken av bilden!

/Jonaz
 
Ja, där håller jag verkligen med. Man får ut så LITET o blir bara mer nyfiken. Hästfynd gör nog skäl för "skvallertidning"-belägget.

Lena
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp