Åhhhh!!! Jag blir helt kär...

J

Jossan

.... i de spanska och portugiska bladsadlarna!
Snälla, finns det nån här som har kunskapen, jag har intresset!!!
Är på jakt efter en sadel åt en halvblodskorsning med kort, bred rygg (arab i henne). Jag vill ha en dressyrliknande sadel, men har inte hittat en enda klassisk dressyrsadel som känts rätt för både mig och henne.
Är det någon som har tips???
Jag har sökt på nätet efter de spanska/portugiska sadlarna och hittar de mest lurviga små ting, som faktiskt ser SKÖNA ut, för både häst och ryttare! Jag har velat ha en sån sadel sedan jag läste "Dansa med hästar" första gången!
Är det någon som vet hur man importerar? Vad det kostar? Måttbeställning?
Alla erfarenheter välkomna!


MVH/


Josefine
 
Vill bara tipsa om att jag sett sådana sadlar till salu på ebay.... Minns inte om det var den tyska eller engelska.
Men väl värt att kolla efter.
 
Vore väl kul om _Viva_ kunde svara lite här - vi är nog många som är intresserade av dessa sadlar!!
 
Kolla in hemsidorna hos Kilagården och Lillhästen i Stav.

Du kan ju också söka på t ex Potrera och Ludomar (några av de fabrikat som finns) på Alta Vista. Det finns en hel del!

Jag funderar själv på en Zaldi Potrera till min kallblodstravare, men kruxet är att det blir ju så svårt att prova om man skickar efter på postorder....

Immer
 
Hej Immer

Jag har hört att Zaldis sadlar är mindre i bomvidd än Ludomar.

Ludomars potrera är väldigt vid

Din häst är ju rejäl, precis som min, och potreran var på gränsen till för vid på henne.

Jag föreslår att ni gör sadelprofiler och jämför med.
 
Det var på den tyska e-bay jag hittade en hel del spanska sadlar. Jättebra! Men, ett litet problemas... Jag kan inte ett ord tyska.
Kan någon månne översätta?
Eller titta om det finns någon sadel som passar mig?
Jag vore jättetacksam!!!!!!! :bump:
Sök i så fall på "spanischer sattel" på tyska e-bay (search.ebay.de), så kommer det upp ett tiotal olika sadlar.
Jag vill ha en dressyrsadel som är har bred bom, och är kort, eftersom min häst har kort "arabig" rygg.
Tack så otroligt mycket på förhand!!!!!


MVH/


Josefine
 
Om du vill översätta så använd babelfish! Webbplats
Kopiera den text du vill översätta, klistra in i babelfish och välj översättning (Tyska-Engelska). ALLA ord blir inte översatta men man får en bra överblick tycker jag.
Jag tror att det är möjligt att kunna göra fynd där.
Kolla upp fraktkostnaden bara.....
 
Se upp lite vad gäller sadlarna från ebay. Vissa är av de traditionella (t ex Ludomar, Zaldi) och där kan man t ex hitta en begagnad till bra pris. Men det säljs mycket skit också. Dels Pfiffs sadel (samma som Equilex har), dels en annan Portuguesa av ännu sämre kvalitet, och dels en annan spansk modell i slätt läder.

Det är MÅNGA tyskar som är intresserade av iberiska sadlar och de håller stenkoll på vad som finns ute på ebay. Räkna därför inte med att göra "fynd", utan att man i de allra flesta fall får vad man betalar för - eller lite mindre.

Underskattar säljaren sin vara så är det nästan alltid någon annan som upptäcker "fyndet", och så går priserna upp.

En del säljare är också okunniga eller oärliga/lite väl ivriga att få prylen såld vilket kan göra det svårt vad gäller frågor om t ex passform och skick på grejerna.

Från de "professeionella" säljarna på ebay kan det också vara svårt att få grejerna i tid. Jag vet att åtminstone en av de som säljer iberiska billiga sadlar har haft klagomål på sig om mkt långa leveranstider.
 
Jag har testat ett par spanska sadlar på min häst, men tycker de är så stora och långa - bossorna slutar nästan på länden, och det trots att jag har en rätt normalstor häst.
Finns det vissa modeller som är kortare än andra...? Jag är inte jättemager (- rätt normal tror jag), så sitsen får inte bli alltför kort heller.
(Jag vill gärna ha en sån typ av sadel :love:, så jag fortsätter leta!!)
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Jag ska precis köpa mig en dressyrsadel och står inför ett dilemma skulle man kunna säga. Jag vet inte vad för sadel jag ska välja...
Svar
18
· Visningar
2 208
Senast: gazira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp