Åka eller inte åka?

Fast har du PRATAT med honom. Låter lite som att du antar att han inte vill komma med från vad han tidigare sagt. Sätt er ner, förklara att du blivit antagen osv

Jag är lite som din partner, vill inte flytta. Men min man vill gärna studera utomlands. Och vi har gjort en deal. Studier är ju en begränsad tid (i vårt fall 5år) jag kommer med, men vi skall flytta hem senast när våra ev barn skall börja skolan. Nu har han inte sökt ännu men jag är medveten om att vi troligen flyttar
 
En liten gruk av Piet Hein:
Stejler man foron et vanskeligt valg
og vil ha det afgjort prompte,
er det et såre förnuftigt princip
at platte og krone om det.

Ikke att valget skal ske pr hazard,
imens man selv siddes och måber,
men lige når menten er kastet til vejrs,
så ved man precis hvad man håber.

(Hoppas alla kan tillräckligt mycket danska för att förstå, men en svensk kortversion: Har man ett svårt val ska man kasta krona och klave. Inte för att låta slumpen avgöra men för att när myntet väl är i luften så vet man vad man hoppas ska bli resultatet...)
 
Jag tror nog inte tillräckligt mycket på "rätt val" för att tänka riktigt så.

Det första scenario som kom för mig när du beskrev sådana funderingar, var om du inte åker och det sedan tar slut med din partner för att du kommer fram till att hen är en tråkmåns alternativt skitstövel. Jag menar, sådant har hänt i relationer som blott pågått i tre år. Det vore inte så konstigt om det blev så. Och då hade du missat det här pga någon som sen visade sig inte vara värd att leva med. Det skulle jag nog se som en katastrof i efterhand, särskilt om jag hunnit få barn med personen.

När det gäller partner skulle jag tänka - vanligen - att vi är två personer som båda gör vårt. Kan vi vara ihop då är det bra, kan vi inte kan det inte hjälpas. Relationen är inte ett av mina projekt, helt enkelt, men jobbet är det.

Ensam för alltid är som jag ser det bättre än att inte kunna göra mina grejer för relationens skull.
Okej, då förstår jag hur du menar. Och ja, jag håller ju med på ett sätt. Mitt stora problem är väl att jag är så jäkla rädd för att ändra mig senare och ångra mig för alltid. Gud, låter så dramatisk inser jag! Men det är ju så det känns ungefär.
 
@thisisnotokay

Finns det någon möjlighet att åka och "prova"? Eller ja, jag tänker mig mer att åka iväg och sen om du sen märker att det är mer "värt" att vara med partnern än gå utbildningen så kan du åka hem igen?
Njae, tekniskt sett skulle det kanske gå men det känns väl lite sådär att få ett stipendium och sen inte vara säker på att jag vill fullfölja det. Skulle kännas ganska taskigt både mot de som delar ut det och någon annan som kanske ville ha det. Tror inte heller att min partner skulle tycka att det var en jättetrevlig idé.

Hur känns det att ni ser så olika på såna här saker då?
Alltså, det är klart att det inte känns jättekul, men det är ju hur vi är. Jag vill inte att vi ska försöka ändra varandra, jag gick heller inte in i relationen med tanken att det här skulle hända. Nu blev det såhär att vi råkade ha olika syn på just det här och då får vi försöka hantera det på bästa sätt helt enkelt. Vi har det ju superfint på så många andra plan och jag kommer föralltid vara tacksam för all tid vi fått tillsammans.

Fast har du PRATAT med honom. Låter lite som att du antar att han inte vill komma med från vad han tidigare sagt. Sätt er ner, förklara att du blivit antagen osv

Jag är lite som din partner, vill inte flytta. Men min man vill gärna studera utomlands. Och vi har gjort en deal. Studier är ju en begränsad tid (i vårt fall 5år) jag kommer med, men vi skall flytta hem senast när våra ev barn skall börja skolan. Nu har han inte sökt ännu men jag är medveten om att vi troligen flyttar
Vi har som sagt pratat löst om det men inte konkret om just det här. Vill dock ha en lite bättre uppfattning om vad jag känner och vill innan vi tar den riktiga diskussionen, är alldeles för förvirrad kring det hela just nu.

Det handlar väl lika mycket om att din partner är beredd att lämna dig om du gör valet att åka? Relationen är ju bådas.
Absolut, det jag menade var inte direkt att jag är taskig som lämnar min partner, det är ju bådas val. Jag syftade mer på om jag skulle vara beredd att lämna för min egen del, alltså gå igenom hela processen av ett uppbrott med saknad, känslan av att vara ensam och ledsen för alltid och alla andra tråkiga känslor som kommer när det tar slut. Speciellt när det gäller en relation som det i övrigt inte är några som helst problem med.
 
Okej, här kommer ett sådant där dilemma som en egentligen bara kan bestämma själv, men jag vet verkligen varken ut eller in och tänker därför att reflektioner från utomstående kanske kan vara av hjälp. Saken är då såhär:
Jag är inne på sista året på en masterutbildning och kommer med stor sannolikhet få möjlighet att ta en Ph.D. i ett annat land på ungefär andra sidan jorden. Det här landet har jag bott i tidigare och jag har alltid drömt om att få åka tillbaka och bo där igen under en längre tid, men hade börjat ge upp på den drömmen. Och så dyker den här möjligheten upp. Mitt problem då? Ja, kärlek såklart. Har en partner sedan ca 3 år tillbaka som jag verkligen älskar, vi har en rätt fantastisk relation och har det liksom... så himla bra tillsammans på alla plan. Hen vill inte följa med mig, vilket jag självklart förstår då hen har sitt jobb och sina vänner här. Jag skulle aldrig kräva det. Men vad tusan ska jag göra? Distansförhållande har jag haft och vill inte ha igen, jag behöver fysisk närhet och skulle aldrig orka vara ifrån varandra flera månader åt gången. Till saken hör även att jag är 28, och vill så hemskt gärna ha barn ganska snart. Men åker jag kommer jag vara 33 innan det kan bli möjlighet och jag känner liksom att tiden rinner ifrån mig.

Så hur hade ni tänkt? Förstår som sagt att detta är ett beslut jag måste ta själv men tänker att det kan vara nyttigt att veta lite hur andra tänker.

Bra relationer växer inte på träd, så om sambon känns som personen du kommer tillbringa livet med, så hade jag doktorerat hemma, åkt som gästforskare en termin eller ett år under tiden till universitetet på andra sidan jorden, och fått ihop alla bitarna av vad jag ville göra. Om det viktiga med doktorandtjänsten var doktorerandet, och platsen en bonus.

Om det viktiga däremot inte är att doktorera, utan du verkligen vill emigrera och flytta till det andra landet för gott, då hade jag tagit doktorandtjänsten där. Vill du verkligen inte bo i Sverige mer, och din sambo verkligen vill bo i Sverige, så funkar det i praktiken inte särskilt bra att dela liv i vilket fall. Då kommer du ju ändå få bygga upp ett nytt liv där, och forskarstudier är ju ingen dålig väg in.

Vill du på sikt bo i Sverige, och bara bo i det andra landet en tid, så skulle jag också tagit med i beräkningarna hur det i praktiken skulle gå till, finns det en väg in på arbetsmarknaden i Sverige utan nätverk och kontakter, dvs, finns det utlysta tjänster att söka för nydisputerade, eller handlar det om att komma med på forskningsprojekt?
 
Har din sambo varit i landet och staden det handlar om? Annars vore det högst rimligt att ni åker dit innan ni tar något beslut.
 
Så hur hade ni tänkt? Förstår som sagt att detta är ett beslut jag måste ta själv men tänker att det kan vara nyttigt att veta lite hur andra tänker.

Jag hade inte åkt, jag har byggt upp mitt liv här hemma precis som jag (i det stora hela) vill ha det och skulle inte vilja bryta upp det.

Det beror nog dels på själva livssituationen, med hus jag trivs i, en häst jag inte skulle vilja göra mig av med, närheten till vänner och familj (och personer omkring mig som är guld värda och som jag skulle vara rädd att glida ifrån) osv, osv, jag gillar helt enkelt hur mitt liv ser ut.

Men jag hade heller inte velat göra något som hade inneburit ett uppbrott med min man, det spelar egentligen ingen roll om det tar slut mellan oss om några år, för just nu gör han mig lyckligast i världen och jag skulle inte vilja offra den framtid vi har tillsammans, oavsett om den är en livstid eller bara några dagar till. Och för mig känns det mer spännande att skaffa barn i en relativt nära framtid än att överge allt jag har här och flytta.


Med det sagt så kan jag absolut förstå att andra skulle göra ett annorlunda val, och se det som världens möjlighet. Men på samma sätt som familjenormen är väldigt utbredd kan jag uppleva att det har blivit en väldig fokus på att ens livs chanser ligger i att resa, man ska ut och uppleva, man är lite tråkig om man väljer något annat.
 
Jag gjorde en liknande resa för något år sedan, åkte till andra sidan jorden och stannade där ett bra tag. Ältade Att åka,eller inte åka frågan i flera månader men beslutade mig slutligen för att åka då jag resonerade att jag skulle ångra mig bittert om jag inte åkte och det går alltid att vända hem. Jag hade visserligen ingen att leva för eller med. Om killen är största bromsblocket så hade jag åkt ändå, tar det slut och du stannar kvar kan det verkligen kännas som tåget har gått.

Men slutändan så hoppas jag att du väljer det som är rätt för dig, det du kommer ångra minst och få mest glädje av.

Lycka till
 
Jag tycker du skall åka annars kommer du fundera resten av ditt liv över vad som hade hänt om du åkt.
Bosatte mig själv i Saudi-Arabien i ett par år då jag fick drömjobbet och den erfarenheten hade jag aldrig velat vara utan.
Och jo jag hade då precis träffat min nuvarande fru så vi gifte oss snabbt hastigt och lustigt, fast vi var 100% överens på att leva på distans och det funkade bra.
Kör !!!!!
 
Jag hade inte åkt, jag har byggt upp mitt liv här hemma precis som jag (i det stora hela) vill ha det och skulle inte vilja bryta upp det.

Det beror nog dels på själva livssituationen, med hus jag trivs i, en häst jag inte skulle vilja göra mig av med, närheten till vänner och familj (och personer omkring mig som är guld värda och som jag skulle vara rädd att glida ifrån) osv, osv, jag gillar helt enkelt hur mitt liv ser ut.

Men jag hade heller inte velat göra något som hade inneburit ett uppbrott med min man, det spelar egentligen ingen roll om det tar slut mellan oss om några år, för just nu gör han mig lyckligast i världen och jag skulle inte vilja offra den framtid vi har tillsammans, oavsett om den är en livstid eller bara några dagar till. Och för mig känns det mer spännande att skaffa barn i en relativt nära framtid än att överge allt jag har här och flytta.


Med det sagt så kan jag absolut förstå att andra skulle göra ett annorlunda val, och se det som världens möjlighet. Men på samma sätt som familjenormen är väldigt utbredd kan jag uppleva att det har blivit en väldig fokus på att ens livs chanser ligger i att resa, man ska ut och uppleva, man är lite tråkig om man väljer något annat.

Skillnaden på dig och TS är ju att detta är en dröm som TS har och en stor möjlighet rent karriärsmässigt och något som hen verkar ha valt rakt av om inte partnern funnits. Du har ju anordnat ditt liv som du vill ha. Detta är en grej som TS vill ha.

TS: Jag hade åkt.
Jag hade inte kunnat tänka mig att offra en sån möjlighet för någon annans vilja.
 
Har din sambo varit i landet och staden det handlar om? Annars vore det högst rimligt att ni åker dit innan ni tar något beslut.
Nej min sambo har inte varit där, och har heller inte visat något större intresse för att åka dit. Det är dessutom ett land där folk inte är särskilt bra på engelska (jag talar dock språket någorlunda eftersom jag varit där mycket tidigare). Även detta bidrar ju såklart till att jag förstår varför min sambo inte vill flytta, även om det kanske inte är huvudorsaken. Tror tyvärr inte att besök där skulle göra någon skillnad.

Varför ska du klandra henne isf? Det är dig själv du ska klandra (om någon ska klandras).
Ja, alltså, det är ju inte så att jag planerar att klandra min sambo, men jag är rädd att jag kommer göra det ändå. Ibland (för mig åtminstone) är det inte så enkelt att bestämma sig för vilka känslor som träder fram, så även om jag egentligen förstår att min sambo inte har någon skuld i det hela är jag rädd att jag kommer känna så ändå.

KL
Fint att så många har svarat, från båda "sidor" eller hur det nu kan uttryckas. När jag läser det ni skrivit som skulle valt att stanna kvar känner jag ungefär att "nejnejnej" och inser väl någonstans att det är ett ganska stort tecken på vad jag egentligen vill. Jag vill åka. Jag vill verkligen åka. Men ja, då kommer ju nästa problem, hur tusan ska jag kunna lämna min sambo? Just nu är det enda jag kan tänka på att jag kommer bli ensammast i hela världen, kommer aldrig hitta någon som hen, kan lika gärna förbereda mig på ett liv i misär och elände (men jag slipper ångra att jag inte åkte?)...
 
Nej min sambo har inte varit där, och har heller inte visat något större intresse för att åka dit. Det är dessutom ett land där folk inte är särskilt bra på engelska (jag talar dock språket någorlunda eftersom jag varit där mycket tidigare). Även detta bidrar ju såklart till att jag förstår varför min sambo inte vill flytta, även om det kanske inte är huvudorsaken. Tror tyvärr inte att besök där skulle göra någon skillnad.


Ja, alltså, det är ju inte så att jag planerar att klandra min sambo, men jag är rädd att jag kommer göra det ändå. Ibland (för mig åtminstone) är det inte så enkelt att bestämma sig för vilka känslor som träder fram, så även om jag egentligen förstår att min sambo inte har någon skuld i det hela är jag rädd att jag kommer känna så ändå.

KL
Fint att så många har svarat, från båda "sidor" eller hur det nu kan uttryckas. När jag läser det ni skrivit som skulle valt att stanna kvar känner jag ungefär att "nejnejnej" och inser väl någonstans att det är ett ganska stort tecken på vad jag egentligen vill. Jag vill åka. Jag vill verkligen åka. Men ja, då kommer ju nästa problem, hur tusan ska jag kunna lämna min sambo? Just nu är det enda jag kan tänka på att jag kommer bli ensammast i hela världen, kommer aldrig hitta någon som hen, kan lika gärna förbereda mig på ett liv i misär och elände (men jag slipper ångra att jag inte åkte?)...

När jag funderar över stora livsval brukar jag tänka hur jag kommer att känna när jag väl ligger på dödsbädden och har levt mitt liv. Kommer jag ångra det jag gjorde eller det jag inte gjorde? Vad vill jag berätta för mina barnbarn när jag är gammal?

Jag bestämde mig även efter ett extremt jobbigt uppbrott där jag sumpat en chans på en bra utbildning för den killens skull att jag ALDRIG mer skulle låta en pojkvän ha något att göra med mina livsval. Det är det bästa beslut jag någonsin tagit. Det finns bara en chans att leva livet och det finns massor av män/kvinnor att dela det med. Jag tror inte på att det bara finns en själsfrände och jag tror att båda i ett förhållande blir lyckligare om de får leva sitt eget liv och utvecklas åt olika håll.

Jag har valt att lämna en sambo för en liknande resa som du står inför. Vi hade varit ihop i fyra år och resan var inte enbart det som fick det att ta slut, men jag är nästan säker på att vi fortfarande hade varit ihop om jag inte rest iväg. Han själv ville inte resa och förstod inte varför jag skulle göra något sådant. Jag har aldrig ångrat beslutet att lämna min sambo. Inte en enda sekund har jag ångrat det, men om jag inte hade rest hade jag ångrat det för resten av livet.

I mitt nuvarande förhållande är vi olika och accepterar det. Vi har varit ihop i fyra år och för ett år sedan stod jag inför ett ganska tufft livsval. Han ville köpa hus och jag ville sluta mitt jobb och starta eget. Det gick inte riktigt ihop.

Jag förklarade för honom att jag förstod hans drömmar och att jag själv också ville uppleva dem, men skjuta på dem i 1-2 år, men att jag var tvungen att satsa på min dröm för annars skulle jag för alltid känna mig bitter och fundera på "tänk om". Jag har sett honom som mitt livs kärlek, men hade han sagt att han inte förstod hade jag lämnat honom, för min egen skull. Nu insåg han hur viktigt det var för mig och stöttar mig till 100% även om det innebär att han får skjuta på sina planer ett tag. Han tycker det är värt att "vänta" på mig och jag hade gjort samma sak för honom (Och har även gjort detsamma för honom, men under kortare perioder. Partnern behöver ju inte sätta sitt liv på paus. Det finns massa man kan göra medan man "väntar").

Lite tycker jag att det är även din pojkväns val. Om du säger till honom att du kommer att åka och han är villig att få förhållandet att fungera så kommer ni nog fram till en lösning.

Det blev invecklat, men jag anser att i ett förhållande kan man kompromissa så länge som man inte kompromissar bort sig själv. Jobb kan man få ett nytt och är det bra kompisar brukar de finnas kvar. Vill han absolut inte följa med dig anser han inte att du är värd den uppoffringen, men du funderar på att offra din dröm för hans skull?

Detta blev bara babbel. Huvudmeningen jag egentligen ville säga var: Hur vill du minnas ditt liv när du är gammal?
 
Det som skrämmer mig är ju att om jag åker är jag väldigt säker på att det inte finns någon mer chans där, då kommer det vara slut för alltid.
Någonting jag lärt mig med åren är att ett förhållande kan ta slut när som helst, det finns inga garantier och ingenting är skrivet i sten!!

Folk som varit tillsammans i 20 år skiljer sig eftersom någon av parterna träffat någon ny, precis som folk gör slut efter ett par månader för att någonting hände. Alltså, det finns inga som helst garantier för att ni ska vara tillsammans för evigt, så varför bygger du beslutet på att det är du som har makten i dina händer? Din partner kanske just nu funderar på om du verkligen är rätt person i livet. Sånt där vet man inte förrän snacket kommer. Och just därför behöver ni ha ett riktigt bra snack om detta. Du kan inte förutsätta en massa saker som kanske inte ens är verklighetsförankrade.

Nu när jag snart är 40 år gammal och har 2 st långa förhållanden bakom mig (ett på 8 år och ett på 9 år) så vet jag vilka misstag jag gjort. Och jag har absolut varit alldeles för flexibel på vad mina partners velat! Jag borde i några situationer absolut tagit beslutet för min egen skull, istället för att lyssnat. Och då tycker jag att jag är en självständig individ som inte låter någon man stoppa mig!! Men även jag har blivit dick-sandad och inte följt mitt hjärta, eftersom jag tappat bort mig själv i relationen. Idag ångrar jag som fan att jag inte hoppade på chansen att jobba tillsammans med en av världens största hästhandlare, men just då lyssnade jag på min fd sambo som tyckte att jag borde satsa på mitt eget stall. Jag hade ju knutit så bra kontakter och skapat mig helt andra förutsättningar ifall jag hade följt mitt hjärta och magkänsla! Vi gjorde ju slut för massor med år sedan nu och det är ju inte mer med det, men just då trodde jag nog aldrig att vi skulle göra slut. Jag trodde att vi skulle leva tillsammans väldigt länge. Så blev det inte pga en massa omständigheter.

Inget är skrivet i sten. Ett förhållande kan ta slut när som helst.
 
Just nu är det enda jag kan tänka på att jag kommer bli ensammast i hela världen, kommer aldrig hitta någon som hen, kan lika gärna förbereda mig på ett liv i misär och elände (men jag slipper ångra att jag inte åkte?)...
:rofl:
Du är 28.

Tror du verkligen att det där är troligt? Att det där är den enda människan i hela världen du skulle kunna vara riktigt lycklig med?

Livet hinner ta många olika vändningar innan du är i min aktningsvärda ålder :D
Vem vet om du ens är tillsammans med din nuvarande sambo om ett par år. Ingen vet vad som väntar runt nästa hörn. Han - eller du - kanske hittar en blixtförälskelse till hösten och lämnar förhållandet . Eller så glider ni stilla isär. Eller så blir ni glada pensionärer tillsammans.

Resan VET du. Hur ditt liv och förhållande kommer att se ut vet du absolut inget om.

ÅK!
 
Jag hade inte åkt, jag har byggt upp mitt liv här hemma precis som jag (i det stora hela) vill ha det och skulle inte vilja bryta upp det.

Det beror nog dels på själva livssituationen, med hus jag trivs i, en häst jag inte skulle vilja göra mig av med, närheten till vänner och familj (och personer omkring mig som är guld värda och som jag skulle vara rädd att glida ifrån) osv, osv, jag gillar helt enkelt hur mitt liv ser ut.

Men jag hade heller inte velat göra något som hade inneburit ett uppbrott med min man, det spelar egentligen ingen roll om det tar slut mellan oss om några år, för just nu gör han mig lyckligast i världen och jag skulle inte vilja offra den framtid vi har tillsammans, oavsett om den är en livstid eller bara några dagar till. Och för mig känns det mer spännande att skaffa barn i en relativt nära framtid än att överge allt jag har här och flytta.


Med det sagt så kan jag absolut förstå att andra skulle göra ett annorlunda val, och se det som världens möjlighet. Men på samma sätt som familjenormen är väldigt utbredd kan jag uppleva att det har blivit en väldig fokus på att ens livs chanser ligger i att resa, man ska ut och uppleva, man är lite tråkig om man väljer något annat.
Du utelämnar ju den lilla detaljen att det är en utbildnings- och yrkessatsning TS vill göra, inte tre års backpacking.
 
Jag hade inte åkt, jag har byggt upp mitt liv här hemma precis som jag (i det stora hela) vill ha det och skulle inte vilja bryta upp det.

Det beror nog dels på själva livssituationen, med hus jag trivs i, en häst jag inte skulle vilja göra mig av med, närheten till vänner och familj (och personer omkring mig som är guld värda och som jag skulle vara rädd att glida ifrån) osv, osv, jag gillar helt enkelt hur mitt liv ser ut.

Men jag hade heller inte velat göra något som hade inneburit ett uppbrott med min man, det spelar egentligen ingen roll om det tar slut mellan oss om några år, för just nu gör han mig lyckligast i världen och jag skulle inte vilja offra den framtid vi har tillsammans, oavsett om den är en livstid eller bara några dagar till. Och för mig känns det mer spännande att skaffa barn i en relativt nära framtid än att överge allt jag har här och flytta.


Med det sagt så kan jag absolut förstå att andra skulle göra ett annorlunda val, och se det som världens möjlighet. Men på samma sätt som familjenormen är väldigt utbredd kan jag uppleva att det har blivit en väldig fokus på att ens livs chanser ligger i att resa, man ska ut och uppleva, man är lite tråkig om man väljer något annat.
Ja alla väljer ju olika.
Men samtidigt så tänker nog TS rätt lika som dig dvs TS vill också bygga upp sitt liv. TS vill göra en satsning på sitt framtida yrkesliv och därigenom satsa på en utbildning
 
Du utelämnar ju den lilla detaljen att det är en utbildnings- och yrkessatsning TS vill göra, inte tre års backpacking.

Fast för mig hade det inte spelat någon roll (och är det något jag definitivt skulle vilja ändra med mitt liv är det mitt jobb...:meh:). Jag hade hellre gjort något liknande på hemmaplan och tagit att det inte hade blivit riktigt samma sak. Sen kan jag förstå att andra tycker att jag lever världens mest beigea svensson-liv :angel: men eftersom TS ville ha olika infallsvinklar så tänkte jag att jag bidrar med min infallsvinkel.

Sen, ju mer jag läser i tråden desto mer tycker jag att det låter som att @thisisnotokay verkligen vill det här, och då tycker jag absolut att, go for it! :D Men då just för att du verkligen vill det, inte för att du är rädd att gå miste om chansen (för det finns liksom massor av andra chanser som också kan vara värda att ta om man hellre vill det ).
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 106
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp