Åka eller inte åka?

Alltså, när du säger det sådär känns det så självklart. Jag har alltid sagt att jag aldrig ska avstå från det jag vill göra på grund av en partner, och så står jag här och velar. Men antar att det kan vara lite ålderskris inblandad? Vänner börjar få barn och jobb och tja... känner lite stress över det helt enkelt. Vilket egentligen är helt absurt, jag är ju för tusan bara 28!

28 år nu och 31 när du kommer hem då? Eller hinner du bli 32 år innan du är klar? Jag tycker inte att det är någon ålder. Jag är blir 39 om några månader och jag hade kunnat tänka mig en sladdis för att jag tycker att jag har större koll på livet nu än när jag fick sonen för 16 år sedan. Nu ska jag inte göra det men nog har tanken snuddat mig många ggr.

Jag hade åkt, hade nog aldrig trivts med livet här och hade nog innerst inne klandrat min sambo för att jag aldrig tog chansen.
 
Jag tänker vidare på det här. Jag tror att våndan över den här valsituationen till stor del beror på alla normer kring förhållanden. Man förväntas känna saker som "det här är mannen jag kommer att leva länge med", "den här mannen är pappamaterial" osv.

Om man istället kunde se förhållandet som "den här mannen trivs jag så himla bra med och älskar NU" så skulle man nog slippa en del vånda, tror jag.
 
Jag har sökt, och vi var tillsammans då. Min tanke var väl lite att jag söker och tar beslutet senare, inte särskilt genomtänkt, vilket jag är mycket medveten om

Pratade du igenom beslutet att söka med din partner? Hur gick era tankegångar gång? För redan där att söka kan jag känna att du tog något slags beslut. Om du inte ville åka så hade du väl aldrig sökt?
 
det är verkligen en helt fantastisk sådan, det är ett stipendie som täcker alla utgifter inklusive resa till landet, under hela perioden.
kommer inte just den här chansen komma igen. Detta är ett land där det är sjuuukt svårt att få visum och att studera där är dyrt, så det är verkligen inte en möjlighet som ramlar i knät, om en säger så.
jag är ju för tusan bara 28!
Om jag hade varit du, så hade jag varit grymt besviken på min partner om hen inte hoppade jämfota tillsammans med mig över den här möjligheten och tagit för givet att jag skulle ta chansen - och direkt erbjudit sig att åka med alternativt övertygat mig om att vi klarar ett distansförhållande. Då hade jag funderat på hur kompatibla vi egentligen var.

Och ja, du är för tusan bara 28. ÅK.
 
Om det är meningen det ska vara ni så kommer förhållandet att klara din resa och tiden från varandra.
Alltså ta chansen och åk!
 
Om jag hade varit du, så hade jag varit grymt besviken på min partner om hen inte hoppade jämfota tillsammans med mig över den här möjligheten och tagit för givet att jag skulle ta chansen - och direkt erbjudit sig att åka med alternativt övertygat mig om att vi klarar ett distansförhållande. Då hade jag funderat på hur kompatibla vi egentligen var.

Och ja, du är för tusan bara 28. ÅK.
Det där tycker jag är lite underliga idéer om hurdan en partner bör vara. Med betoning på bör, dessutom.

Jag ser inget som helst självklart i att vare sig min partner eller jag glatt och utan knot hade följt med varandra på en liknande grej (vilket inte är helt avlägset då i alla fall mitt jobb kan innebära just sådant).

Jag hade aldrig följt med som medföljande i tre år, aldrig. Jag hade heller aldrig bett partner om det.

När det gäller "distansförhållande" (skumt ord) så beror ju rimligheten i det lite på vart man reser. London vore ju inget problem, men Sidney vore ett rätt stort problem i det sammanhanget. Särskilt om den ena parten måste vara på plats i Sidney och den andra parten har ett jobb att sköta hemma i Sverige.

Sen läser jag - som flera andra - in att TS vill åka, och i så fall tycker jag att TS ska göra det. Förhållandet är en sak, men de eventuella framtida barnen ser jag inget skäl att blanda in i diskussionen överhuvudtaget, just för att de är framtida och eventuella, och TS är bara 28 år gammal.

Hade det varit jag, och jag hade velat åka, hade jag gjort det. Men jag kan inte föreställa mig att partner hade följt med. Men jag ser hursomhelst förhållandet som föränderligt. Håller det så håller det, håller det inte så håller det inte. Jag ser inte riktigt det problem som TS ser där.
 
Jag hade aldrig följt med som medföljande
"Medföljande" låter väldigt passivt och tråkigt. Ungefär som de hemmafruar som följer sina makar jorden runt när de får nya jobb.

Som jag ser det, så är det något man gör tillsammans. Den ene partnern får en möjlighet - den andre hoppar på och skaffar sig en möjlighet i närheten och så upplever man förändringen tillsammans. Otroligt utvecklande och stimulerande för båda - och för relationen.

Det förutsätter ju då att man ser på livet på samma sätt; att förändringar är något positivt och roligt. Att man vågar släppa taget och ge sig hän.
 
"Medföljande" låter väldigt passivt och tråkigt. Ungefär som de hemmafruar som följer sina makar jorden runt när de får nya jobb.

Som jag ser det, så är det något man gör tillsammans. Den ene partnern får en möjlighet - den andre hoppar på och skaffar sig en möjlighet i närheten och så upplever man förändringen tillsammans. Otroligt utvecklande och stimulerande för båda - och för relationen.

Det förutsätter ju då att man ser på livet på samma sätt; att förändringar är något positivt och roligt. Att man vågar släppa taget och ge sig hän.
Jovisst, vi kan välja positivt värdeladdade eller negativt värdeladdade adjektiv att beskriva situationen med. Jag nöjer mig med att konstatera att förändringar är rätt neutralt. Blir de bra, är de bra, blir de inte bra, är de inte bra.

För mig är det väldigt långt ifrån självklart att den ena parten vill avbryta sina projekt för att haka på när den andra parten gör ett av sina. Jag skulle inte förvänta mig det och jag skulle inte se det som något slags tecken på om relationen är bra eller dålig. Du målar ju upp en viss typ av person som man bör vara för att kunna ha detta utvecklande liv. Om partner inte är sådan bör hen dumpas, om man själv inte är sådan får man väl gå och dra något gammalt över sig, antar jag.

Däremot kan det ju vara så att en del personer endast kan leva tillsammans med personer som ser det som du beskriver det, men sådana tycks ju inte riktigt vare sig TS eller partnern vara.
 
Knepigt knepigt. En släkting till mig gjorde så, de åkte iväg till Japan av alla ställen och sedan till USA. Partnern hängde på, ungefär som Sleepy beskriver det. De skiljdes sig sen.
Jag förstår TS sambo, och jag hade nog inte åkt. Just för att för mig hade relationen varit viktigare. Men det är jag det, och TS vill ju åka så då är ju svaret liksom klart.
 
Du målar ju upp en viss typ av person som man bör vara
... för att vara kompatibel med mig, ja. Det var det jag resonerade kring:
Om jag hade varit du... Då hade jag funderat på hur kompatibla vi egentligen var.
Det var alltså ur mitt perspektiv; inget generellt om hur en partner "bör vara". Alla är vi olika och inget är mer rätt eller fel - vad som är viktigt är att man i en relation ser saker på samma sätt, så att man inte blir en börda eller hinder för varandra, utan stöttar varandra.

Hur TS och hens partner ser på saken vet de bäst själva.
 
28 år nu och 31 när du kommer hem då? Eller hinner du bli 32 år innan du är klar? Jag tycker inte att det är någon ålder. Jag är blir 39 om några månader och jag hade kunnat tänka mig en sladdis för att jag tycker att jag har större koll på livet nu än när jag fick sonen för 16 år sedan. Nu ska jag inte göra det men nog har tanken snuddat mig många ggr.

Jag hade åkt, hade nog aldrig trivts med livet här och hade nog innerst inne klandrat min sambo för att jag aldrig tog chansen.
Beroende på när jag kommer iväg, det kan hända att det blir fördröjt ett år, så kommer jag vara 32 eller 33. Jag förstår ju att det inte är någon ålder egentligen, även om mina känslor inte förstår det eller hur det nu kan beskrivas. Och det är ju just det jag är rädd för om jag inte åker, att jag kommer (kanske omedvetet) klandra min partner för det. Det som skrämmer mig är ju att om jag åker är jag väldigt säker på att det inte finns någon mer chans där, då kommer det vara slut för alltid.
 
Om jag hade varit du, så hade jag varit grymt besviken på min partner om hen inte hoppade jämfota tillsammans med mig över den här möjligheten och tagit för givet att jag skulle ta chansen - och direkt erbjudit sig att åka med alternativt övertygat mig om att vi klarar ett distansförhållande. Då hade jag funderat på hur kompatibla vi egentligen var.

Och ja, du är för tusan bara 28. ÅK.
Fast alltså, varför skulle jag tvinga med min partner om det inte är vad hen vill? Visst, hade det varit ombytta roller hade jag förmodligen packat väskan så snar min partner föreslog att jag skulle följa med, men vi fungerar ju alla olika. Min partner kommer givetvis få frågan om att följa med, men vi har pratat löst om det tidigare och jag är nästan helt 100 på att det inte kommer hända. Då är det hens val att stanna hemma om jag åker, mitt val att åka trots att hen stannar kvar. Känner att det blev ett snurrigt resonemang men du kanske hänger med på vad jag menar? Det jag menar är, jag tror inte det handlar om hur kompatibla två personer är utan vilka förväntningar och föreställningar vi har på gällande vad ett förhållande innebär.
 
Fast alltså, varför skulle jag tvinga med min partner om det inte är vad hen vill? Visst, hade det varit ombytta roller hade jag förmodligen packat väskan så snar min partner föreslog att jag skulle följa med, men vi fungerar ju alla olika. Min partner kommer givetvis få frågan om att följa med, men vi har pratat löst om det tidigare och jag är nästan helt 100 på att det inte kommer hända. Då är det hens val att stanna hemma om jag åker, mitt val att åka trots att hen stannar kvar. Känner att det blev ett snurrigt resonemang men du kanske hänger med på vad jag menar? Det jag menar är, jag tror inte det handlar om hur kompatibla två personer är utan vilka förväntningar och föreställningar vi har på gällande vad ett förhållande innebär.
Håller med dig (och @Petruska). Det beror ju på vad man har hemma. Har man ett halvtrist jobb och inget viktigt på fritiden är det lätt att hänga på (om man får arbetstillstånd och ett vitt jobb alt pluggar i det nya landet). Men har man ett bra, kvalificerat jobb med utvecklingsmöjligheter, eller kanske häst - då kommer saken i ett helt annat läge.
 
Det där tycker jag är lite underliga idéer om hurdan en partner bör vara. Med betoning på bör, dessutom.

Jag ser inget som helst självklart i att vare sig min partner eller jag glatt och utan knot hade följt med varandra på en liknande grej (vilket inte är helt avlägset då i alla fall mitt jobb kan innebära just sådant).

Jag hade aldrig följt med som medföljande i tre år, aldrig. Jag hade heller aldrig bett partner om det.

När det gäller "distansförhållande" (skumt ord) så beror ju rimligheten i det lite på vart man reser. London vore ju inget problem, men Sidney vore ett rätt stort problem i det sammanhanget. Särskilt om den ena parten måste vara på plats i Sidney och den andra parten har ett jobb att sköta hemma i Sverige.

Sen läser jag - som flera andra - in att TS vill åka, och i så fall tycker jag att TS ska göra det. Förhållandet är en sak, men de eventuella framtida barnen ser jag inget skäl att blanda in i diskussionen överhuvudtaget, just för att de är framtida och eventuella, och TS är bara 28 år gammal.

Hade det varit jag, och jag hade velat åka, hade jag gjort det. Men jag kan inte föreställa mig att partner hade följt med. Men jag ser hursomhelst förhållandet som föränderligt. Håller det så håller det, håller det inte så håller det inte. Jag ser inte riktigt det problem som TS ser där.
Jo, det handlar ju inte om att jag inte vill åka, utan snarare om jag är beredd att lämna min partner. Antar jag. Men jag undrar, det du säger om att du inte ser problemet i att åka och att det betyder att det tar slut med din partner, skulle du inte undra om du gjort rätt val eller inte? Jag får sådana "tänk om jag aldrig hittar någon som hen igen", "tänk om jag kommer bli ensam för alltid", "tänk om valfritt töntigt scenario som förmodligen inte kommer inträffa".
 
Beroende på när jag kommer iväg, det kan hända att det blir fördröjt ett år, så kommer jag vara 32 eller 33. Jag förstår ju att det inte är någon ålder egentligen, även om mina känslor inte förstår det eller hur det nu kan beskrivas. Och det är ju just det jag är rädd för om jag inte åker, att jag kommer (kanske omedvetet) klandra min partner för det. Det som skrämmer mig är ju att om jag åker är jag väldigt säker på att det inte finns någon mer chans där, då kommer det vara slut för alltid.

Ni måste sätta er ner och prata igenom detta så att ni får prata ut om allt. För stannar du så ska det inte finnas någon chans att du i framtiden kommer att klandra henom för det utan du ska känna dig trygg i eran relation utan att omedvetet/medvetet hysa agg i framtiden. Kommer aggen mot henom och tankar om hur det hade blivit om du åkt mm så misstänker jag att relationen ändå tar slut.
 
Jo, det handlar ju inte om att jag inte vill åka, utan snarare om jag är beredd att lämna min partner. Antar jag. Men jag undrar, det du säger om att du inte ser problemet i att åka och att det betyder att det tar slut med din partner, skulle du inte undra om du gjort rätt val eller inte? Jag får sådana "tänk om jag aldrig hittar någon som hen igen", "tänk om jag kommer bli ensam för alltid", "tänk om valfritt töntigt scenario som förmodligen inte kommer inträffa".

Dom tankarna tänkte jag när jag separerade.

Jag kände mig gammal, ensam, rädd och övergiven, jag var en 35 årig enstamstånde kvinna med tonårsson, långtidssjukskriven och arbetslös med MS. Men nog fasen fanns det män! Jag ville ha en någon relation men nog fastnade jag ändå.

Så jag förstår dina tankegångar lite!
 
Jo, det handlar ju inte om att jag inte vill åka, utan snarare om jag är beredd att lämna min partner. Antar jag. Men jag undrar, det du säger om att du inte ser problemet i att åka och att det betyder att det tar slut med din partner, skulle du inte undra om du gjort rätt val eller inte? Jag får sådana "tänk om jag aldrig hittar någon som hen igen", "tänk om jag kommer bli ensam för alltid", "tänk om valfritt töntigt scenario som förmodligen inte kommer inträffa".

Jag tror nog inte tillräckligt mycket på "rätt val" för att tänka riktigt så.

Det första scenario som kom för mig när du beskrev sådana funderingar, var om du inte åker och det sedan tar slut med din partner för att du kommer fram till att hen är en tråkmåns alternativt skitstövel. Jag menar, sådant har hänt i relationer som blott pågått i tre år. Det vore inte så konstigt om det blev så. Och då hade du missat det här pga någon som sen visade sig inte vara värd att leva med. Det skulle jag nog se som en katastrof i efterhand, särskilt om jag hunnit få barn med personen.

När det gäller partner skulle jag tänka - vanligen - att vi är två personer som båda gör vårt. Kan vi vara ihop då är det bra, kan vi inte kan det inte hjälpas. Relationen är inte ett av mina projekt, helt enkelt, men jobbet är det.

Ensam för alltid är som jag ser det bättre än att inte kunna göra mina grejer för relationens skull.
 
@thisisnotokay

Finns det någon möjlighet att åka och "prova"? Eller ja, jag tänker mig mer att åka iväg och sen om du sen märker att det är mer "värt" att vara med partnern än gå utbildningen så kan du åka hem igen?

Jag är nog fel person att ha en åsikt eftersom jag inte har någon partner eller något som "håller fast" mig men jag hoppas jag hade åkt i din sits. Den chansen är ju för evigt och kan inte tas ifrån dig medan ja, krasst sett kan det ju spricka mellan dig och partnern när som helst. Det enda är föränderligt och det andra är det inte. Tänker jag.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 114
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp