Åka på utställning

aglaonema

Trådstartare
Jag har tänkt åka på hästutställning med min 2-åring i sommar. Men nu funderar jag hur det kommer att gå. Hon är tränsvan och hur snäll att hantera som helst men inte så van att åka hemifrån. Hur brukar det vara att komma till ny plats med en unghäst, brukar dom bli mycket uppstressade och vad gör man om det inte funkar alls?! Åker hem igen?:crazy:

Min rädsla grundar sig i att 2-åringen går hemma med min andra häst, finns endast dom 2 i stallet. Den andra hästen går inte att lämna ensam så bra. Jag försökte gå på promenad med unghästen men då blev hästen i hagen helt galen och sprang och gnäggade helt hysteriskt. Försökte jag då få 2-åringen med mig började hon stegra sig högt och försöka sparkas, hon följer med hur snällt som helst annars. Den kvarlämnade hästen var helt genomvåt av svett , så stressad blir hon av att lämnas ensam. 2-åringen går dock bra att lämna ensam både inne och ute den andra hästen går inte att lämna inne( river boxen.)!
 
Sv: Åka på utställning

Du kan väl öva genom att åka till ett närliggande stall. De unghästar som jag varit iväg med har dock tagit det ganska bra. Man får traska runt en stund så att dom får kolla sig runt och bekanta sig med omgivningen.
 
Sv: Åka på utställning

För att ta reda på det måste man testa. Åk iväg en stund till någon du känner eller ett ridhus och öva på att vara bland andra hästar.
löshoppa kanske?

Gör detta i god tid, så du hinner träna på ev problem som kan uppkomma.
 
Sv: Åka på utställning

Utställing är världens bästa miljöträning!

Det låter ju inte som att det är tvååringen som har promblem utan att det är den andra hästen. Du har inte möjlighet att ha en häst till? Jag skaffade en unghäst för att alltid kunna ta ut en häst (hade två) utan att någon blev lämnad ensam.
 
Sv: Åka på utställning

Jo, det vore bra att åka nånstans med unghästen och öva innan, men jag vet inte vart jag skulle åka i så fall, känner inga hästmänniskor.

Jag har inte råd och vill inte köpa nån fler häst men jag letar foderhäst allt vad jag hinner, men hur hittar man en sån?
Den första som svarade på min annons hade en 2-årig new foresthingst, inte så lämpligt. Följande hade en ridtravare men den fick jag inte för att jag talade fel språk. Den tredje har ett halvblod som har strålbenshälta får gå dressyr men inte hoppa, vågar man låna en sjuk häst, den kan ju bli sämre och då blir ju det mitt fel.:confused:
 
Sv: Åka på utställning

Om du vill ha en sällskapshäst som går att rida så kan du ju köpa ett billigt friskt varmblod, de ligger ju på sådär 5000kr.
 
Sv: Åka på utställning

Vad talade du då för språk om jag får fråga?? Finns ju massor av travare ute på annons tycker jag, måste den vara ridbar?
 
Sv: Åka på utställning

Jag talar svenska och ägaren var finskspråkig. Helst vill jag ha en ridbar häst men vill inte köpa ett varmblod, dom kan vara svåra att sälja och jag har heller inte tänkt ha foderhästen mer än 6-10 månader eftersom jag planerar betäcka min andra häst och då kommer att ha en box för lite.
 
Sv: Åka på utställning

Haha ok, det lät lite roligt bara:) Men det finns väl en hel del foderhästar ute på annons om man inte har så stora krav:)
 
Sv: Åka på utställning

Det finns mycket annonser, på hästar som ska säljas, men inga foderhästar. Har hittat en annons till på 21-årigt halvblod på foder, men den hästen fick inte flyttas till annat stall utan skulle stå kvar i stallet den står i, suck.
 
Sv: Åka på utställning

Jag tycker det är världens bästa miljöträning att åka på utställning, det är verkligen kanon!! :)

Så det tycker jag absolut att du skall göra!
 
Sv: Åka på utställning

Ja men då får du helt enkelt försöka vänja din häst att bli lämnad ensam. Det är inte lätt att ge mer tips faktiskt. Men det känns ju inte som om du ska strunta i att åka iväg med den lilla bara för att din äldre häst har svårt för att stå ensam. Övar man så brukar det gå fint! Lycka till:)
 
Sv: Åka på utställning

Om jag inte hittar foderhäst får den äldre hästen helt enkelt lov att lämna ensam fast jag är ju lite skeptisk till att det kommer att funka! Annars får jag köra henne till ett annat stall den dagen unghästen åker på utställning. Tack för era svar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 084
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: liiinnea
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 636
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp