Bukefalos 28 år!

Åka tåg utan platsreservation

Sparrisen123

Trådstartare
SJs regionaltåg gäller det. Det är säkert en mycket dum och uppenbar fråga, men jag är otroligt nervös för en tågresa jag ska göra och vill ha allt solklart för mig innan ;)

Den billigaste biljetten är utan platsreservation. Hur fungerar det? Finns det onumrerade platser där jag får sitta (om det finns plats) eller får jag sitta var jag vill så länge jag flyttar mig om "rätt" person för platsen kommer? Eller hur fungerar det?

MVH lätt efterbliven sparris med patetisk ångest inför att åka tåg :cool:
 
Sv: Åka tåg utan platsreservation

Och om det inte finns (är inte alltid) så sätter du dig var du vill men måste flytta på dig om det kommer en som bokat den platsen.
 
Sv: Åka tåg utan platsreservation

Och om det är fullt får man stå, vill jag lägga till. ;)
 
Sv: Åka tåg utan platsreservation

Det brukar finnas en vagn med obokade platser, står oftast på skylten på perrongen vilken det gäller. Annars är det bara att du sätter dig varsom och flyttar dig om någon bokat den platsen :)
 
Sv: Åka tåg utan platsreservation

Jag avskyr den där känslan av att vara beredd att flytta på mig. Lätt värt 50kr som det brukar kosta att få reserverad sittplats.
 
Sv: Åka tåg utan platsreservation

halvt kl

Tack för era svar :) Det värsta som kan hända är alltså att jag får maka på mig om jag sätter mig på en bokad plats? Och så länge ingen flyttar på mig får jag sitta var jag vill?

Jag är både snål och fattig, så de där extra 50 kr för en reserverad plats vill jag inte betala. Åker dessutom på en tid då jag inte tror det är så många ute och åker tåg, så jag borde få plats nånstans. Och gör jag inte det är det inte värre än att jag kan stå :)
 
Sv: Åka tåg utan platsreservation

Precis så. Jag åker oftast utan platsreservation och det brukar funka bra :)
 
Sv: Åka tåg utan platsreservation

Du kan också fråga konduktören när hen kollar din biljett. de brukar ha en lista över vilka platser som är bokade och då kan ni se om någon av de lediga platserna är obokade. Då behöver du inte sitta och vara nervös vid varje station att någon ska koma och claima platsen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 067
Senast: Pinus
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 668
Senast: Ramona
·
Samhälle Imorgon är det dags för mig och katten att resa med tåg. För att försäkra mig om att vi får plats på tåget (och i djurkupén) så har jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 754
Senast: hrafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp