Akademsikt!?

G

Gilan

Igår fick jag och en polare en liten inblick av den akademiska ridkonsten. När vi träffade 2 människor som ridit detta länge. Först visade dom lite på kompisens härt typ vad man börjar med.

Dom gick runt runt på en liten volt och tryckte på dess hals så dne flytta sej och sen försökte som få han att söka sen neråt framåt.

Sen fick vi se en tränad häst göra lika dant och dte var kul att se.

Blev väldigt inpirerad av detta kan jag säja men har lite frågor till erhär.

1.Varför trycker man just på halsen?
2. Hur gör man om man vill hoppa och inte har en häst som är färdig ino ar och kan svänga för vikthjälper bra än. kan man rida som vanligt då?
3.kan man blanda akademiskt och vanlig ridning så länga?
4.Kan man rida AR barbacka?
5.Nån som vet några bar böcker/sidor på internet som är bra att läsa.
6.Måste man rida med speciell utrustning?
7.Hur gör man om har en häst som är helt omöjlig att få att sänka sej i traven?
8Får man använda spö.
9.vad för utrustning behöver man när man börjar från marken.


för jag har förstått att dte är massa teori man måste kunna.
Ska va mä på en teorikurs här sen i agusti men innan dess vill ajg läsa så mycket som möjligt.
Tack.
 
1.Varför trycker man just på halsen?

Det kan t ex vara för att få hästen att placera bogarna så att den kommer tillräckligt i balans för att böja sig.

2. Hur gör man om man vill hoppa och inte har en häst som är färdig ino ar och kan svänga för vikthjälper bra än. kan man rida som vanligt då?

Vad gäller att svänga för vikthjälper så kan alla hästar det, det är snarare ryttaren som inte är färdig. Rida för vikthjälper gör man ju inom hoppningen också. Det är bland annat därför man är så noga att titta mot nästa hinder med blicken, för att då hamnar vikten rätt och då går hästen dit man tittar.

3.kan man blanda akademiskt och vanlig ridning så länga?

Rid alla övningar du gör på det bästa sättet du kan komma på att göra dem. Vad sättet kallas är sen inte så noga. Men du måste vara konsekvent. Föratt ta ett exempel: säg att du brukar byta galopp med inner skänkel, men när du rider akademiskt så ska du bytar för ytter skänkel. Då går det inte att varannan gång byta för inner och varannan för ytter, för då blir hästen helt förvirrad!

4.Kan man rida AR barbacka?

Ja.

5.Nån som vet några bar böcker/sidor på internet som är bra att läsa.

Om du vill rida akademisk ridkonst á la Bent branderup så är det förstås smart att läsa hans böcker. I övrigt finns det en tråd högst upp med en massa boktips!

6.Måste man rida med speciell utrustning?

I början behöver du antingen ett vanligt tränsbett, en ridkapson eller en sidepull att arbeta hästen med.

7.Hur gör man om har en häst som är helt omöjlig att få att sänka sej i traven?

Första steget är att sluta tänka att det är hästen som är omöjlig. Hästen är aldrig omöjlig, det är ryttaren som kan för lite eller inte har förberett hästen tillräckligt. Nästa steg är att lära sig hur hästen ska förberedas för att klara att samla sig i traven. Oftast gör man det genom att arbeta den i skritt.

8Får man använda spö.

Ja, om man vet vad man vill åstadkomma med det och hur det ska användas för att ge den effekten man vill ha.

9.vad för utrustning behöver man när man börjar från marken.

Ett tränsbett, eller en ridkapson, eller ett sidepull. Och en bra instruktör.
 
Vad gäller att svänga för vikthjälper så kan alla hästar det, det är snarare ryttaren som inte är färdig. Rida för vikthjälper gör man ju inom hoppningen också. Det är bland annat därför man är så noga att titta mot nästa hinder med blicken, för att då hamnar vikten rätt och då går hästen dit man tittar.

Jo självklart är alla det men mer eller mindre. Många hästar är ridna med mest tyglar. Och så är fallet.

Rid alla övningar du gör på det bästa sättet du kan komma på att göra dem. Vad sättet kallas är sen inte så noga. Men du måste vara konsekvent. Föratt ta ett exempel: säg att du brukar byta galopp med inner skänkel, men när du rider akademiskt så ska du bytar för ytter skänkel. Då går det inte att varannan gång byta för inner och varannan för ytter, för då blir hästen helt förvirrad!

Okej men dte är svårt utan riktlinjer tycker jag. Vill ha ett spec sätt att gå efter och sen utefter dte ta in moment från olika stilar.


Första steget är att sluta tänka att det är hästen som är omöjlig. Hästen är aldrig omöjlig, det är ryttaren som kan för lite eller inte har förberett hästen tillräckligt. Nästa steg är att lära sig hur hästen ska förberedas för att klara att samla sig i traven. Oftast gör man det genom att arbeta den i skritt.

Nej omöjlig var fel ord. men som ex. en trvare som är van vid att hålla balansen och kroppen i styr med hjälp av huvvet rakt upp. Hur får man sen att börja sänka sej? Inte bara genom skolor för vikthjälper? (som våran AR-kompis förklara)


Ett tränsbett, eller en ridkapson, eller ett sidepull. Och en bra instruktör.

vad är en ridkapson var finns dte att köpa?

Tack för svaren.
 
Hoppningen: Alla hästar reagerar ganska lika på hur ryttaren balanserar ovanpå den. Det är en av anledningarna till att en skicklig ryttare klarar att rida de flesta hästar utan att man ser särskilt mycket hjälpgivning. Även om hästen är riden av en ryttare som inte använder sina vikhjälper på ett medvetet sätt, så kan en annan ryttare som vet hur man använder vikthjälperna få den att gå ganska bra för vikten. Det är inget som hästen behöver lära sig.

Du kan prova själv nästa gång du rider att se hur mycket du kan styra hästen för vikthjälperna. Börja med att se om du kan få hästen att gå på en rak linje. Det är inte mycket svårare än att du tar ögonmärke på något rakt framför dig, och så "siktar" du på det med både blicken och naveln. När det funkar kan du prova att svänga också. Börja med att bara svänga lite grann, bara genom att ta ett nytt ögonmärke och "sikta" mot det i stället.

När du hoppar så kan du ju öva på att gradvis låta mer och mer av styrningen ske genom vikthjälper. Och man FÅR faktiskt använda tyglarna även nom AR :D

Riktlinjer: Alltså, vad jag menar är att det där med att "blanda stilar" är något som alla ryttare gör. Alla har sin egen stilblandning. För alla har sina egna erfarenheter att gå på. Ta t ex akademisk ridkonst. Det som de flesta associerar med akademsik ridkonst är Bent Branderups utbildningssystem. Men det är bara Bent branderup som renodlat håller på med det. Varför det då? Jo, ingen annan människa kan vara Bent Branderup. Det spelar ingen roll hur "renlärigt" folk försöker tolka honom - ingen annan än Bent Branderup kan vara Bent Branderup. Det alla andra som försöker vara "renläriga" inom akademisk ridkonst håller på med är tolkningar av Bent Branderup, blandat med alla dessa personers tidigare erfarenheter från annan ridning. Och Bent Branderups akademiska ridkonst är i sin tur en tolkning och sammanfattning av vad han har lärt sig av en massa andra människor.

Du måste själv hitta din egen tolkning av hur din ridning ska se ut. Det finns färdiga "skelett" du kan få att bygga på med dina egna erfarenheter. Vill du hålla på med akademisk ridkonst rekommenderar jag dig att åka som fotfolk på en kurs med Bent Branderup för att få åtminstone en teoretisk genomgång av hans "skelett". Det är nämligen ganska fiffigt.

Hur som helst - för att sammanfatta det hela vill jag bara säga att stilblandning är ett normaltillstånd och inget att oroa sig över :p

Traven: Aha, det var huvudet som skulle sänka sig. Jag trodde du menade korset. Hur som helst - det handlar om att förbereda hästen genom att göra ett bra grundarbete i skritt. Och då handlar det om att börja på ruta ett, att få hästen att söka framåt-neråt på en volt i skritt. Hur det går till är tusen gånger smidigare för en instruktör att visa dig än att jag försöker beskriva det i skrift.

Ridkapson: En ridkapson är en lite nättare typ av kapson med ett järn som är helt, vilket innebär att man inte behöver spänna nosremmen lika hårt som på en longerkapson med ledat järn. Det är lättare för hästen att slappna av i underkäken om man inte spänner åt nosremmen.
 
Du måste själv hitta din egen tolkning av hur din ridning ska se ut. Det finns färdiga "skelett" du kan få att bygga på med dina egna erfarenheter. Vill du hålla på med akademisk ridkonst rekommenderar jag dig att åka som fotfolk på en kurs med Bent Branderup för att få åtminstone en teoretisk genomgång av hans "skelett". Det är nämligen ganska fiffigt.

Du är så klok! En mycket bra förklaring på det jag satt och grunnade på senast igår! :bow:
 
Okej tack. Nu klarnade allt lite.=) Jag huvudet var dte inte koret.=)Vi har börjat nu att leda pållan runt runt på en liten volt och få henne först att sättaa innerbenet under sej och sen lite böjning/ställning. Och märks skillnad nu efter 2 dar redan lite mer avslappnad nu.

Ska va med på nån kurs för nån Linda här sen i ahusti dte ska bli jätte kul.=) tack för alla dina svar.

MVH//Gilan
 
Hej Ser att du är från Mariestad, vad kul att du har blivit så intresserad, ta så mycket hjälp som du kan av U och K, vad gäller barbackaridning så kolla bara på U och snöret de tränar nästan jämt barbacka även en de ofrivilliga högre skolorna :D jag är också tvungen att rida barbacka nu för jag har ingen sadel och det går finfint
Jag har båda bentböckerna+diverse filmer som du kan låna även ett sidepull och Kapson som du också kan låna

Vi har en i våran ledningsgrupp som har en travare som hon både tävlar hoppning och dressyr med och vi är rätt många häromkring som håller på med Ar så det finns massor av hjälp att få.

Om du vill låna nåt av det jag nämde så kan du kontakta K

Mvh Sofia Svensson
 
Åh va roligt en här ifrån.=) Jo dte var K som visade mej lite på Kompisens 4-åring. :)

Okej ska göra dte om jag träffar henne idag. Ska till sörG och höra lite om jag kan ha min häst ihop med stålis eftersom hon fått (antagligen) fång. och stålis får ju inte käka för mycket.=)

Tack så mycket.
 

Liknande trådar

L
Övr. Barn Skriver under annat nick då jag inte vet om någon känner igen mig här. Vet inte heller om inlägget hammnar rätt eller fel. ligger...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 598
Senast: GotAsecret
·
Träning Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland... För att göra en lång historia kort: Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: Annna_91
·
F
Dressyr Lägger gtråden här istället, det är så mycket "utrustning" på andra forumet....Tycker den passar bättre här. Moderator får ta bort den...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 706
Senast: cristobal
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 326
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp