Värde på travare?

Malva1978

Trådstartare
Min dotter har en foderhäst.
En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget mer. Är snäll i hanteringen men har ganska mycket nerv. Svårlastad.
Hon har ganska fin stam.
Hon är till salu för 30 000:- utan utrustning. Är detta ett ok pris?
Tycker mig se att travare generellt sett ligger betydligt lägre,men då är det oftast annonser på lite äldre hästar som gått klart på banan.
Vad anser ni om priset?

Spontant tycker jag det verkar väldigt högt. Speciellt eftersom det är svårt att sälja häst generellt just nu.

En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget mer. Är snäll i hanteringen men har ganska mycket nerv. Svårlastad.
Hon har ganska fin stam.
Tycker mig se att travare generellt sett ligger betydligt lägre,men då är det oftast annonser på lite äldre hästar som gått klart på banan.
Vad anser ni om priset?
Skulle säga att max halva priset är rimligt att få om man faktiskt är motiverad att få hästen såld. Priset för en sån häst hade kunnat motiverats om stammen var fantastiskt bra och att hon hade ett avelsvärde, men "ganska fin" stam räcker inte.

Skulle säga att max halva priset är rimligt att få om man faktiskt är motiverad att få hästen såld. Priset för en sån häst hade kunnat motiverats om stammen var fantastiskt bra och att hon hade ett avelsvärde, men "ganska fin" stam räcker inte.
Jag är iofs inte jätteinsatt i trav,men ett par av namnen har jag iallafall hört talas om och har förstått har varit fina hästar som sprungit in en hel del. Men vet inte riktigt hur mycket det påverkar hennes värde.

Hon har ganska fin stam.
Vad anser ni om priset?
Antar lite att det handlar om en ridtravare? Är hon inte alls utbildad, kan inte gå i hyfsat stadig form i alla gångarter, så är nog priset väl högt. Att hon är svårlastad påverkar nog en hel del med, många som vill ha ridtravare verkar vilja ha just de lätthanterliga hästarna .
Egentligen är det väl inte orimligt, de kostar mycket att föda upp och är ofta trevliga hästar. Men det stämmer nog inte med marknaden i dagsläget.

Hon har ganska fin stam.
Vad anser ni om priset?
Absolut inte.

Hade det varit en kallblodstravare hade väl priset varit rimligt, och kanske tom lite lågt. Ett varmblod däremot som därtill ej ens är inkörd...nej, alldeles, alldeles för högt. Dessutom inte haft föl, nervig och så svårlastad på det. Det går redan som det är tretton varmblod på dussinet tyvärr, och bättre exemplar än den du tar upp slumpas bort för mkt, mkt billigare.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min... 2
Svar
32
· Visningar
2 885
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom... 2
Svar
26
· Visningar
4 683
Gnägg Jag vet inte om det här är rätt ställe för den här tråden, men jag chansar. Tänk er in i följande situation: Du har ett ungsto som...
Svar
4
· Visningar
977
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 265
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka