Åker åt höger i vänster varv

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare jump_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 578
J

jump_

När jag rider min underbara lilla kille i höger varv så går han jättebra MEN när jag byter till vänster varv blir han som förbytt..Han kan knappt gå i form och jag åker åt höger, liksom "ramlar" neråt..Han har inte ont någonstans och sadeln sitter perfekt..Han har inget annat fel i kroppen och är inte felriden..Nån som har nått förslag på vad det kan vara, funderar på om sadelgjorden är för lång.

Sv: Åker åt höger i vänster varv

Vad menar du med "som förbytt". Går ej i form och något mer som händer, sätter han över dig på sin högra sida i vänster varv? Bara på böjt spår eller även på rakt spår i vänster varv?

När jag rider min underbara lilla kille i höger varv så går han jättebra MEN när jag byter till vänster varv blir han som förbytt..Han kan knappt gå i form och jag åker åt höger, liksom "ramlar" neråt..Han har inte ont någonstans och sadeln sitter perfekt..Han har inget annat fel i kroppen och är inte felriden..Nån som har nått förslag på vad det kan vara, funderar på om sadelgjorden är för lång.

han blir liksom en "annan häst". I det högra varvet går han hur bra som helst. När jag byter till vänster varv så blir han svårjobbad, han blir nästan som att han försöker "slippa undan" som att det vore jobbigare att jobba i det vänstra varvet. Som sagt han är nyss genomgådd och det finns inget fel på hästen. Han gör det bara på böjt spår, det är bara på den böjda som det känns som att jag ska tippa över..Vanligtvis tycker man kanske att det borde vara att jag skulle tippa åt vänster i vänster varv men jag tippar utåt. Har försökt sätta mig mer åt vänster men det går inte...

han blir liksom en "annan häst". I det högra varvet går han hur bra som helst. När jag byter till vänster varv så blir han svårjobbad, han blir nästan som att han försöker "slippa undan" som att det vore jobbigare att jobba i det vänstra varvet. Som sagt han är nyss genomgådd och det finns inget fel på hästen. Han gör det bara på böjt spår, det är bara på den böjda som det känns som att jag ska tippa över..Vanligtvis tycker man kanske att det borde vara att jag skulle tippa åt vänster i vänster varv men jag tippar utåt. Har försökt sätta mig mer åt vänster men det går inte...

Hur är han genomgången av vetrinär? Vetrinären hos oss hittade inget fel först men när jag åkte till klinik kunde de direkt konstatera bakknäsinflammation. Min häst betedde sig ungefär som du beskriver. Funkade fin fint i höger varv, bjöd bra osv, bytte varv och vips så försvann frammåtbjudningen, slängde in rumpan lite i vänster varv, satte över mig på höger sida och försökte driva utåt i volten. Rakt spår inga problem i något av varven. Känndes allmänt stelare i vänster varv och gick sämre i form där, slog sig gärna fri. Behöver ju inte alls vara det felet på din häst men är han inte klinikundersökt kanske det kan vara idé med en ny koll? Alt kanske anlita en duktig kiropraktor/equterapeft ifall att han är sned/låst någonstans? Har du bett din instruktör rida honom?, kanske kan hjälpa dig och känna vad som är fel.
Lycka till!

han är röntgad och kollade och så för jag var orolig förut att det var nått fel på honom men man fann inget..Ska börja rida för en ny instruktör ikväll så jag ska kolla med henne om vad hon tror att det kan vara..Han är en sån speciell häst som älskar att leka med mig genom att låtsas vara halt osånt...

Min hast ar ungefar likadan, gick bra i vanster varv men omojlig i hoger varv. Jag hade kiropraktorn ute nu i veckan och det visades sig att hans backene var ute sa han rattade till det. Nu har jag inte fatt trana honom sen dess sa jag vet inte om det kommer vara nagon skillnad, men jag hoppas att det kommer vara det.

han är röntgad och kollade och så för jag var orolig förut att det var nått fel på honom men man fann inget..Ska börja rida för en ny instruktör ikväll så jag ska kolla med henne om vad hon tror att det kan vara..Han är en sån speciell häst som älskar att leka med mig genom att låtsas vara halt osånt...

Vad bra, då är han kollad ordentligt. Be du din nya instruktör testa honom och se hur han beter sig då. Lycka till!

Hur står det till med dig själv och din sits då?:idea:

Spänner du ena låret mer?
Sned i bäckenet?
Ojämnt musklad i kroppen?

Jag hade själv samma problem på Pinky, men fick hjälp att rätta min egen sits och problemet försvann sedan.

Min häst "puffar" över mig till höger för att försvara sitt svaga
bakben. Tittade på en film när min tränares dotter red för Kyra
och då sa Kyra att tjejen skulle lyfta höger knä en liten bit för
att få vikten rätt igen, om man bara lutar sig åt vänster så åker
höfterna ännu mer åt höger.

Min häst "puffar" över mig till höger för att försvara sitt svaga
bakben. Tittade på en film när min tränares dotter red för Kyra
och då sa Kyra att tjejen skulle lyfta höger knä en liten bit för
att få vikten rätt igen, om man bara lutar sig åt vänster så åker
höfterna ännu mer åt höger.

Jättebra tips! Altså har inte alla blivit puttade från hästens svaga sida någon gång under hästens utbildning? det gäller bara att vägra gå med på det helt enkelt! sitta som bara den! (lättare sagt än gjort :) )

Ja det har verkligen fungerat på min ponny, nu får jag
in vänsterbogen och ställningen fungerar i båda varven.
Man kan annars tänka att höger rumphalva :D ska in i
sadeln, man ska alltså inte luta sig då det blir helt fel
som jag skrev tidigare, nu får min tränare ofta påminna
mig om att jag ska våga sitta på höger bakben i galoppen
då jag nästan inte vågar sitta där då jag tror att jag lutar
mig lite då, men det har blivit grymt mycket bättre, trotts
att i börjar kändes det som om jag hängde över till vänster :p

Han har inte ont någonstans och sadeln sitter perfekt..Han har inget annat fel i kroppen och är inte felriden..

Jo något av det är det nog i alla fall. Om inte annat felriden, tyvärr.

Om han inte har fel någonstans (har det kommit nyligen eller varit länge tex?) eller sadeln inte passar, så är han kanske oliksidig av naturen och då måste ridningen gå ut på att få honom mer liksidig.

Hur jobbar du då? Har du någon tränare som hjälper till? (Har ev andra sagt har ej läst hela tråden)

Tvivlar på att det är sadelgjorden.
Bra att hästen är röntgad men jag hade även en equiterapeut/osteopat gå igenom hästen efter spänningar som inte syns på röntgen, för antingen är du eller hästen spänd/låst/sned. Annars beter sig inte hästar så.

Tillbaka från en timmes ridning...Jag fick flytta fram min vänstra höft och vipps så gick hästen som en guuuuuud :banana: :bump: :banana: :bump:

Vilket tyder på att du fick omfördela vikten för du fram vänster höft åker du automatiskt tillbakamed höger axel samt höger skinka dras tebax och du blir rakare i sadeln :banana:

Lycka till Mia;)

Alla hästar är ju oliksidiga, mer eller mindre!
En del människor skriver med höger och andra med vänster! Hur skulle det gå om du skrev med den hand du inte är van vid? Inte så snyggt till en början men med lite träning skulle det nog bli bättre! Dock kanske du aldrig uppnår samma resultat som med den "rätta" handen.
Precis så är det med våra kära hästar. Jag tror alltså inte att det är något som helst fel på din häst!

Detta är något som brukar minska i takt med att hästen stärker sig. Din häst tycker nog helt enkelt att det är väldigt jobbigt att gå i vänster varv. Men eftersom du är medveten om problemet är jag säker på att du kämpar med det!

Ett litet tips kan vara att du rider mycket sidvärs rörelser (framför allt skänkelvikning). Det är både uppmjukande och stärkande för häsen.

Lycka till!!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: cassiopeja
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 163
Senast: Tjockisina
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 388
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka