Akriboristo söker vacker make

H

Helan

Jag behöver kreativ hjälp med val av hingst till detta 4-åriga sto för en eventuell betäckning. Hon är e.Akribori-Maistic-Koncerz xx -Rote Boldt
http://www.blup.se/sv-SE/horses/184608-anemone-swb

Stoet är ädelt (f.n lite för smal och omusklad) och med en hel del nerv. Hon har möjligen lite veka kotor, annars ganska korrekt. Hon har stora gångarter, skritten är enorm, hon är mycket rörlig (överrörlig gummikropp, liknar Jim Carey lite grann i sitt rörelsemönster :rofl:) med luftig trav och galopp.

Hon är tyvärr ej visad på 3-års eller likande och jag har bara haft henne ett par månader. Ska visas på utställning i sommar. Ni får gärna kommentera hennes exteriör och stam.

Flera av de hingstar jag tittat på ligger tyvärr för nära besläktade med henne. Hon har både F2 och F40 (blomfamiljen från Sixten Pohl) i stammen och jag utesluter hingstar med exv Maraton, Magini (Briar/Biggles/Okeanos), Swift (Saigon) och Alme´Z.
Önskar avla fram en modern dressyrhäst med bra gång, lite mindre nerv, inte för långa kotor. Skulle kunna förbättra traven något. Hon är själv 162 cm och jag vill ha en avkomma som är mellan 162-168 cm. Eftersom hon är vackert tecknad själv så tar jag gärna en hingst med mycket vita tecken...:angel:

Är ej främmande för utländska hingstar, så länge de är godkända av ASVH. Ej skimmelhingst och helst ej fux. Är ej intresserad av hingstar som har under 6 i hoppning i något moment. Det ska inte vara något fullblodsinslag nära i stammen heller.

(lite kuriosa: hennes mamma är isabell, se bild längst ner)


27211985.jpg


27212154.jpg


27212176.jpg


27212159.jpg
 
Sv: Akriboristo söker vacker make

Jag är förvisso inte så jättekunnig, men hon ser ut att vara vek i alla kotor? Eller står hon bara tokigt på bilderna?
Att mamman är isabell gör tyvärr inget förutom att din tjej är garanterad fuxbärare. Inga gulanlag.
Väldigt söt tjej och som du skriver vackert tecknad :love:
 
Sv: Akriboristo söker vacker make

Jag är förvisso inte så jättekunnig, men hon ser ut att vara vek i alla kotor? Eller står hon bara tokigt på bilderna?
Att mamman är isabell gör tyvärr inget förutom att din tjej är garanterad fuxbärare. Inga gulanlag.
Väldigt söt tjej och som du skriver vackert tecknad :love:

Hon är lite vek i alla kotor (och det är väl "bättre" än om det bara är på en fot?). Hon står ju ganska långt bak med bak, om det kan påverka på bilderna, jag vet inte. Har ingen erfarenhet av just veka kotor sen tidigare. Ingen av de som sett henne live har kommenterat detta eller sagt att det ska påverka så negativt, men svårklasshopphäst blir hon ju inte...
Fuxanlag säger du, innebär det att det sannolikt blir en fuxavkomma whatsoever om jag betäcker med en hingst med fuxanlag?

Kan man avla på söthet ?? :p
 
Sv: Akriboristo söker vacker make

Hon är lite vek i alla kotor (och det är väl "bättre" än om det bara är på en fot?). Hon står ju ganska långt bak med bak, om det kan påverka på bilderna, jag vet inte. Har ingen erfarenhet av just veka kotor sen tidigare. Ingen av de som sett henne live har kommenterat detta eller sagt att det ska påverka så negativt, men svårklasshopphäst blir hon ju inte...
Fuxanlag säger du, innebär det att det sannolikt blir en fuxavkomma whatsoever om jag betäcker med en hingst med fuxanlag?

Kan man avla på söthet ?? :p

Nej, det betyder att hon med fux eller fuxbärande hingst kan lämna fuxavkomma. Med fuxhingst är det väl 75% chans för fux tror jag. Men det är ju statistik och ingen garanti.
Jag kan inte sånt där om hållbarhet på veka kotor, man bör väl vara extra försiktig med sådana hästar när man rider dom annars vet jag inte. Kompisen har en Master-avkomma med veka kotor bak och han har ju lite mer fjädrande rörelser och tydligen lite svårare att sitta på pga det. Skumpigare med andra ord :D
Man bör väl dock kolla benen på hingsten så inte han har eller brukar lämna veka kotor också.
 
Sv: Akriboristo söker vacker make

Inte för långa kotor.
Ej skimmelhingst och helst ej fux. Det ska inte vara något fullblodsinslag

Varför inga långa kotor, det ser jag som possitvit på en häst. Det blir inte lika stumt. Det är skillnad på långa kotor och veka kotor! En häst kan ha korta men veka kotor.

En bra häst har ingen färg ;)

Varför inte fullblod i stammen?
Har haft en med fullblodspappa som lämnade bra temperament. Modern till den hästen var stissig men det nedärvdes inte till min. Hon hade totalt 75 % fullblod och var supercool. Hon rörde sig bra och hoppade gudomlig, UB var väldigt förtjust i henne när vi löshoppade för honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Akriboristo söker vacker make

Börja så här: titta på far, mor, och deras föräldrar (gärna ett led längre tillbaka också) och se vad som finns för gemensamma svagheter och styrkor. T ex har både far och morfar röda staplar på galoppen. Alltså bör du välja en hingst med stark galopp, även om ditt sto själv kanske har riktigt fin glp.

Ta sedan och titta vilka hingstar som ligger högt upp i blup. (Efter som du har ett oprövat sto till avel så bör du välja en prövad hingst som visat vad han ger.)
Sen kan du gå in på ASVHs hemsida under hingstar och titta på faktabladen. Där kommer du att hitta hemsidor på de hingstar som finns tillgängliga i vår avel. Hos resp hingsthållare kan du läsa mer och ofta se filmer på hingstarna. Då får du ett antal hingstar som just DU gillar. Kom sen tillbaka med ett antal konkreta förslag på hingstar som du kan tänka dej så får du säkert fler synpunkter och råd varför du borde välja den ena eller den andra.

Mvh Trevita
 
Sv: Akriboristo söker vacker make

Jag tror Flyinges Belamour kan passa utefter de kriterier du nämnt.

9a på benen, ej besläktad, ej fullblod nära i stammen, stark galopp (9a) som trevita nämde, även bra skritt och trav (88), ok hoppning (6-7), mycket bra temperament. Mycket tecken men dock mörkfux ;)

Användningsråd:
"En son till den i Europa mycket uppmärksammade dressyrhingsten Belissimo M, med
framgångsrike Lord Sinclair I som morfar. En mycket välbenad hingst med ett utmärkt
temperament, prestationsvillig men samtidigt mycket avspänd, och med mycket hög ridbarhet.
Han har tre välbalanserade gångarter med extra plus för galoppen. Han kan rekommenderas
till de flesta typer av ston för en målinriktad dressyravel, speciellt för att förutom gångarterna
även förbättra extremiteter och ridbarhet."

Kanke även Breitling TP

Korrekta ben, ej besläktad, ej fullblod nära, 9a på galopp, 88 skritt och trav, 6-6 i hoppning men mycket hoppblod och sägs även hoppa bra på sin hemsida, bra temperament, brun men inga tecken.

Användningsråd:
"En son till oldenburgaren San Rubin som själv bl.a. vunnit Bundeschampionat i Tyskland och
som i sig kombinerar attraktivt gångartsblod från Sandro Hit och Rubinstein I. Mödernet är
hoppinriktat och representerar hoppblod med god rörlighet. En långlinjerad hingst med tre
goda välbalanserade gångarter med extra plus för galoppen. Han kan rekommenderas till de
flesta typer av ston för en målinriktad dressyravel."
 
Senast ändrad:
Sv: Akriboristo söker vacker make

Varför inga långa kotor, det ser jag som possitvit på en häst. Det blir inte lika stumt. Det är skillnad på långa kotor och veka kotor! En häst kan ha korta men veka kotor.

En bra häst har ingen färg ;)

Varför inte fullblod i stammen?
Har haft en med fullblodspappa som lämnade bra temperament. Modern till den hästen var stissig men det nedärvdes inte till min. Hon hade totalt 75 % fullblod och var supercool. Hon rörde sig bra och hoppade gudomlig, UB var väldigt förtjust i henne när vi löshoppade för honom.

Du har säkert helt rätt ang kotorna, men jag vet inte riktigt skillnaden på l¨ånga och veka kotor. Du eller någon annan får gärna förklara...:idea: Denna häst har ett mycket fjädrande steg, ser ut som hon har studsbollar eller fjädring under fötterna. Inte alls lika stum i steget som mina andra hästar.

Om fullblod; jag är rädd för att avkomman får ett vinthundsliknande utseende eftersom mitt sto har de tendenserna. Samt att jag inte vill ha någon nedärvd stissighet eller liknande. För har man otur så framträder det ju, även om många fullblod är supertrevliga. Men i denna häst finns f.n tillräckligt med fullblod anser jag. Sen så gör det ju inte nåt om det ligger i 3-4 led eller bakåt, man kanske inte så nära som hos Londonderry som jag tycker är jättefin (samt de andra e.Lauries Crusador xx).
 
Sv: Akriboristo söker vacker make

Tack Trevita för kloka synpunkter. Jag sover med Hingsboken och hingstkalendern under kudden, och läser om hingstarna så gott jag kan.
Angående galoppen så hade jag inte reflekterat över det än.
Jag har exv hittat en supertrevlig hingst som heter Temptation (DVH) med Krack C i stammen som inte är godk av ASVH, men nåt liknande skulle inte vara fel rent utseendemässigt. Har även kollat på De Noir och Sansisco som jag gillar (de är godk av ASVH).

Hade varit mkt lättare med hopphingstarna, de har jag bättre koll på. Är nybliven "dressyrtant" i och med nya hästen...:grin:
 
Sv: Akriboristo söker vacker make

Belamour är trevlig, men han är fortfarande ganska ung och oprövad. Jag kanske behöver nåt som är lite äldre till mitt sto.

Breitling är 170, kanske lite för hög då jag vill ha en lite mindre avkomma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp