Aktivera 1 åringar?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Angela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 939
A

Angela

Hej,jag har ett hbl sto föl född i maj ,2003.Jag undrar lite vad man gör med ett föl i den åldern?
Jag brukar ha henne på gången max 10 min om dagen,medans jag mockar och så borstas hon av,lyfter alla hovarna osv..Hon har inget emot det utan brukar stå och sova eller pilla med något i när heten,hon är VÄLDIGT bra psykiskt och mkt lugn.
Sedan brukar jag gå med henne i paddocken eller ute i skogen,en stund då och då.-Träna lite följsamhet,halter,gå över bommar m.m,har provat att springa lite med henne men då blir hon sjö vild *skratt*. :rofl:
Kan man göra så mkt mer?Det är mitt första föl så därför är jag lite tveksam till vad som är för tidigt att börja med osv.
Vore tacksam för svar!
Mvh Camilla :banana:

Jag har oxå en föllunge som är född i maj 03. Jag gör likadant som du, har honom på gången och går små promenader. Tränar bara lite ledarskap allmänt.
Lägger ner mycket tid på pyssel och kärlek i stallet! Vill att han ska bli självsäker och egen.
Jag spolar benen på honom några gånger i veckan bara för sakens skull, "kastar" (förstå mig rätt!) schabrak, handukar och filtar överallt på honom. Så att han vänjer sig vid sånt! Pillar honom i munnen och i öronen, allt för att han ska förbli lugn vid allt nytt.
Han är jättelugn och finner sig i allt jag gör, lägger stor vikt vid att han ska stå helt still på gången och gun undan för tryck mm.
Ska börja med longering till vintern och till våren ska han tömköras.
Hoppas du fick några tips!

Jag tycker att det du gör räcker lagom.
Bättre att träna på de grejerna än att över aktivera henne med en massa nytt.
Min hingst född-02 kan följande ta av/på grimma
ledas/följa efter både i skritt och trav.
Stå i gången samt att bli borstad/rörd överallt. Lyfta hovar givetvis också. Sen brukar jag gå korta promenader i skogen. Jätte bra för att bygga kondis och muskler (för både männsika och hästen) De lär sig lyfta på benen också när de får gå över rötter och pinnar. Tänk på att inte gå för långt.
Annars kan du ju lastträna, träna på att gå vid farliga saker typ tunnor, brevlådor, presseningar osv. Allt som kan underlätta vid ridning senare i livet.
Tänk på att skynda långsamt!

Lycka till med din lilla tjej!

En 6 månaders fölis ska kunna stå uppbunden, bli borstad, lyfta på hovarna och bli ledd i grimma. Resten av tiden ska fölisen få vara ett föl, och växa "själv". Man ska aboslut INTE börja longera ett 6-månaders föl!

När jag köper en häst så köper jag hellre än häst som är mindre hanterad än en som är felhanterad.

Jag menar inte att jag ska stå och longera honom! Jag uttryckte väl mig dumt. Jag menar bara att jag ska lära honom gå på volt i skritt och ev. trav så att vi kan bygga upp en kommunikation.
Jag menar ABSOLUT INTE att jag ska longera honom i en halvtimma. Vi pratar om ett par min. bara.
Ursäkta! Jag skrev dumt...

Okej,ja jag har inte alls haft saker på henne så som lindor,reflexer och annat utan bara lett henne i grimma o grimskaft!Hon är helt cool lugn att leda och inte rädd för trafik alls då hon är uppvuxen med det och har en hage mkt nära vägen just nu,så det är redan "avklarat"!
Har inte "slängt" på schabrak eller annat alls,men täcke har hon ju haft på sig,det brydde hon sig inte om.
Hon bryr sig inte alls om att jag tar överallt på henne utan älskar att bli ompysslad,brukar stå och sova till och med :)
har provat att springa med henne så hon får trava lite i paddocken men då får hon jämt fri spel och jag far som en jojjo där inne *skrattar*,så jag vågar inte riktigt.Har ni tips på det?För hon måste ju lära sig att ledas även i traven ju.
Camilla.. :banana:

Det du har gjort med din häst räcker alldeles utmärkt!
Jag vet inte riktigt hur man ska göra när man lär de springa om de studsar runt. Ska snart börja träna för ett års visning och då hade det vart bra med lite tips... Kanske skulle lägga ut en tråd på avel??

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 776
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att... 2
Svar
30
· Visningar
5 718
Senast: Squie
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har... 2
Svar
20
· Visningar
4 110
Senast: Heulwen
·
R
Hästmänniskan Jag är för tillfället i valet och kvalet om jag satsa helt på hästar, eller skaffa mig en "vanlig" utbildning och ha ridningen bredvid...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Tompa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025