Aktiviteter ängslig 5-åring

ASKAPLASKA

Trådstartare
Visste inte vart jag skulle vända mig men kom att tänka på gamla Bukefalos och gör ett försök, har fått så kloka ord härifrån på hundforumet så varför inte testa på Barn?😊

Jag är moster till en 5-årig flicka som är det enda barnet i mitt liv i stort sett. Jag hade väl någonstans haft nån liten förhoppning om att få vara en riktigt bra moster men p.g.a. olika omständigheter har vi ingen närmre kontakt.
Nu träffade jag min syster idag och jag uppfattade en önskan om att hon och barnet ville göra något "äventyrligt" ihop med mig under hennes semestervecka som börjar imorgon. Jag blir naturligtvis eld och lågor och tänker att jag vill ta med dem ut på sådant som jag själv tycker är skoj så som att rida, sport och tradklättra, paddla, gå på tur osv. men inser att detta inte kommer att funka då både min syster och särskilt barnet är av den försiktigare sorten och det antagligen skulle skrämma dem och inte tillföra någonting. Jag har sen barnet föddes erbjudit ridning och skulle lätt sprungit och köpt en ponny åt barnet om det haft minsta intresse men så är icke fallet. Barnet är rädd för det mesta och den enklaste skogspromenad kan förvandlas till en skräckupplevelse där hon ser allt ont och ångestfyllt man kan komma på.
Jag inser att jag behöver möta barnet där det är och erbjuda något "äventyrligt" men inte skrämmande men skulle behöva lite tips och stöd här.
Jag vill inte säga att jag är dålig med barn men känner mig lite dum och tafatt men ser nu min chans att få komma mitt syskonbarn närmre.
En idé jag har är att ordna kalas på loftet i mitt stall. Jag kallade det en gång Hemliga Gömstället och hon minns det än och har uttryckt önskan om att få komma dit. Hon gillar att äta så kanske en tårta och en present däruppe trots att det inte är födelsedag?
Ni hör, en vilsen moster som behöver guidning och råd!
 
Visste inte vart jag skulle vända mig men kom att tänka på gamla Bukefalos och gör ett försök, har fått så kloka ord härifrån på hundforumet så varför inte testa på Barn?😊

Jag är moster till en 5-årig flicka som är det enda barnet i mitt liv i stort sett. Jag hade väl någonstans haft nån liten förhoppning om att få vara en riktigt bra moster men p.g.a. olika omständigheter har vi ingen närmre kontakt.
Nu träffade jag min syster idag och jag uppfattade en önskan om att hon och barnet ville göra något "äventyrligt" ihop med mig under hennes semestervecka som börjar imorgon. Jag blir naturligtvis eld och lågor och tänker att jag vill ta med dem ut på sådant som jag själv tycker är skoj så som att rida, sport och tradklättra, paddla, gå på tur osv. men inser att detta inte kommer att funka då både min syster och särskilt barnet är av den försiktigare sorten och det antagligen skulle skrämma dem och inte tillföra någonting. Jag har sen barnet föddes erbjudit ridning och skulle lätt sprungit och köpt en ponny åt barnet om det haft minsta intresse men så är icke fallet. Barnet är rädd för det mesta och den enklaste skogspromenad kan förvandlas till en skräckupplevelse där hon ser allt ont och ångestfyllt man kan komma på.
Jag inser att jag behöver möta barnet där det är och erbjuda något "äventyrligt" men inte skrämmande men skulle behöva lite tips och stöd här.
Jag vill inte säga att jag är dålig med barn men känner mig lite dum och tafatt men ser nu min chans att få komma mitt syskonbarn närmre.
En idé jag har är att ordna kalas på loftet i mitt stall. Jag kallade det en gång Hemliga Gömstället och hon minns det än och har uttryckt önskan om att få komma dit. Hon gillar att äta så kanske en tårta och en present däruppe trots att det inte är födelsedag?
Ni hör, en vilsen moster som behöver guidning och råd!

Skattjakt kanske vore kul, som slutar på det hemliga gömstället?
 
Kan en picknick fungera?
Är det fint väder kan man ju gå en bit från gården bara och fika där, så man inte går långt ut i skogen eller har att göra med läskiga djur.

Är hon av den rädda sorten som helst är inne och ser på film kan det kanske räcka att man sitter på en filt under ett träd med massa kuddar, och då ser på film på en surfplatta och fikar för att det ska vara tillräckligt äventyrligt men samtidigt tryggt och bekvämt.

Att hitta på saker som är roligt åt andra är väldigt svårt, så att leta reda på vad systerdottern tycker är roligt är nog steg 1. Sen kan man försöka utveckla det från det.
 
Placera ut gosedjur på olika ställen på gården så ni kan gå runt och hälsa på hemma hos dem sen. Ett ställe som verkar farligt kanske inte är så hemskt om det bor en nalle där.

Jättefin idé! Skulle kunna gå att kombinera med skattjakt som någon nämnde ovan, hos varje gosedjur finns en ledtråd till nästa gosedjur och slutligen hamnar ni vid Hemliga gömstället. :)
 
Om hästar är läskiga så kanske andra mindre djur är lagom? Typ om det finns något snäll katt eller lugn hund i närheten som gillar att bli klappad?
 
Det var det där med lekar då, tips på kul utomhuslek?😊
Det va ju det där ja, är så kass på det nuförtiden. :o
Första som dök up i skallen va kurragömma, men det kanske inte är å rekommendera (vet ej hur det ser ut där) oooooh... nu kom ja på nått - skattjakt med ledtrådar så man får klura lite vart nästa ledtråd är tills man lokaliserar skatten. Borde gå å göra en lättare variant för barnet och en svårare för vuxna. :p
 
Placera ut gosedjur på olika ställen på gården så ni kan gå runt och hälsa på hemma hos dem sen. Ett ställe som verkar farligt kanske inte är så hemskt om det bor en nalle där.
Det där var bland det finaste jag läst tror jag. Blev alldeles rörd och fick tårar i ögonen faktiskt❤

Planen är nu "skattjakt" med utplacerade gosedjur, en liten skatt i form av en vacker glaskula och avslutning på Hemliga gömstället med tårta.

Tack för alla fina tips!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp