Akut avlivning

L

Lambi

Hur är det, behöver jag ha kontanter beredda för att betala direkt till veterinär och nödslakt om det är aktuellt? Vad jag har förstått så är det trassligt för vet. och nödslakt att få ut sina pengar vilket gör att de vill ha betalt direkt.

Det innebär ju att jag alltid behöver ha x antal tusenlappar hemma för att min häst inte ska lida, så det vore ju bra att veta :confused:

Sv: Akut avlivning

När vi avlivade vår shettis akut ville nödslakt ha halva summan på plats (2500kr, det var en söndag). Det verkar vara så som du skriver, att de har svårt att få ut pengarna. Tråkigt, med tanke på vilken tur det är att vi har dem.

Håller med dig! Det verkar som om våra föregångare inte har prioriterat det vilket gör att senare kunder drabbas.

Tack för ditt svar och jag hoppas att fler lägger in sina erfarenheter här om detta med kontanter, för hur mycket kontanter behöver man ha hemma för att ens häst inte ska behöva lida pga det?

Djurambulansen fakturerade i a f, men det kanske bara gäller då man beställt en dag, inte vid akuta avlivningar?

När jag anlitade trotjänaravlivningen tror jag det kallades för, bokade jag tid och de ville ha betalt kontant.

De brukar vilja ha kontant betalt i samband med avlivningen, just för att det är svårt att få ut pengarna i efterskott. Dom kan tala om på ett ungefär hur mycket det går på innan.

När min gammelmärr togs bort akut mitt i natten i december skickade veterinären faktura. Det hade varit fullständigt orimligt och ett grovt djurplågeri om han hade vägrat ta bort henne för att jag inte hade kontanter hemma. Diskussionen kom aldrig ens upp.

"vår" veterinär skickar alltid faktura, lantbrukstjänst därimot vill ha kontant betalt direkt (och dom har fasta priser. ett pris för häst och ett något billigare för ponny. priset kan variera lite beroende på var i landet man bor.) minns jag inte helt tokigt så får inte distriktsveterinären ta kontant betalt, utan man får ett förättningsunderlag och 1-2 veckor senare en faktura från jordbruksverket. kliniken här gör likadant.

Senast ändrad av en moderator:

De brukar vilja ha kontant betalt i samband med avlivningen, just för att det är svårt att få ut pengarna i efterskott. Dom kan tala om på ett ungefär hur mycket det går på innan.

Och om man hamnar i den sitsen, hur mycket behöver man ha hemma? 5 tusen, 10 tusen eller vilka summor pratar vi om?

//Lambi som har haft tur att inte behöva, men vill vara redo om/när den dagen kommer.

Jag anlitade lantbruks tjänst i går och det kostade 3125:- och kontant betalning gäller...

Och veterinären tog 1200:- för avlivningen.

Vad jag har förstått finns en skyldighet för veterinärer att avliva djur som bedöms lida. Och det lär ju vara just så om/när det är en nödslakt. Sen förstår jag att de såklart försöker få ut betalningen av djurägaren. Men; om djuret står med brutet ben ska man inte behöva vara rädd för att veterinären åker igen om man inte har pengar. De ska av djurskyddsskäl avliva ett sånt djur.

Jag har jobbat på ett djursjukhus för många år sen. Min erfarenhet är att veterinärer (där i alla fall) avlivade djur som bedömdes lida för mycket även om djurägaren inte hade pengar. Ibland finns ju inte ens djurägaren där utan det är ngn annan person som kommer in med ett skadat djur (tex påkörd katt). Och då avlivar man om det bedöms som det rätta att göra.

Jag har tagit ut veterinärer akut både nu och då. Inte för just slakt, men för behandling. Det har aldrig varit några problem att få faktura om jag inte hunnit kunna ta ut pengar.

För en liten rackare gav vi runt 2800,- inklusive destruktion. "Vår" kille var supertrevlig och väldigt professionell, vilket var ett stöd och en tröst i bedrövelsen. Vi pratade pengar innan.

I vårt stall hade vi sådan otur en dag för ngr aår sedan. På morgonen fick en häst avlivas p.g.a akut kolik. Veterinären kom och sprutade henne på förmiddagen efter att ha konstaterat att inget gick att göra (hästen var 28 år). Den fick ligga kvar i väntan på att lantbrukstjänst skulle komma.
Ett par timmar senare hittas en annan häst i hagen med brutet ben. Veterinären som inte hade någon avlivningsvätska kvar gav bara smärtstillande och lantbrukstjänst kom efter ett par timmar och avlivade hästen.
De ville ha ca 5000 kr för avlivning + ta med kroppen. Kontant betalning gällde, annars skulle de inte ens avlivat hästen sa de.
För den redan döda hästen ville de ha ca 3500 kr för att ta med kroppen, även det kontant annars hade kroppen fått ligga kvar :crazy:

Mina hästar begravdes hemma. Det kostade 500 kr till killen med grävmaskinen och 300 kr för tillsånd av länsstyrelsen.

Vi fick i måndags avliva ett litet sto p.g.a fång. Anlitade då Distriktsveterinären. De tar alltid på faktura. Kostade drygt 2100:-
Begravde henne hemma och det tillståndet kostar 300:-
Kan inte förstå varför man skulle vara tvungen att betala kontant i dagens läge.

Vi fick avliva sto och föl akut i fredags i samband med fölning. Både veterinär och upphämtning av kropparna fakturerades.

Jag avlivade min ponny akut genom en spruta.:cry:
Diskriktan kom ut (hade ringt o bestämt en tid). Själva innehållet gick på 500 o hela kalset med moms, utkörningsavgift etc gick på 1656,45 kr, som kom med faktura. Kadaverbilen kom dan efter o hämtade min ängel. Gick efter vikten. Hästar under 250 kg kostade 1500 + moms (1875) vilket vi betalade. Hon vägde dock mer (d-ponny), men eftersom han sa det priset i telen hade vi inte mer o sa att du får ta det här. De får heller inte ha skor på sig i containern... så du vet. Min hade det fram, vilken slogs bort när hon hängde i kranen..:eek: Detta betalades alltså kontant. Men eftersom vi ringde o bestämde en tid så får man höra ang prisuppgift. De kom från svensk lantbrukstjänst.
Saknar henne enormt.. :cry:
8577081.jpg

Om veterinär avlivar krävs inte kontanta medel, däremot om det är svensk lantbrukstjänst som sköter avlivningen så krävs det kontanter. De kräver även kontanter för att forsla bort en kropp oavsett vem som skött avlivningen.

Ca 5000 få man nog räkna med att det kan kosta att få en häst avlivad och bortforslad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 407
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 985
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
569
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka