Akut behov av bra ljudbok

Araminta

Trådstartare
Har en städhelg framför mig och är i akut behov av en ljudbok för motivation och sällskap.
  • Helst engelska titlar pga Audible.
  • Skönlitterära romaner. Ej fantasy eller deckare.
  • Alt. populärvetenskapligt om filosofi, psykologi eller språk.
  • Författare jag gillar: Jonathan Franzen, Kjell Westö, Roy Jacobsen, Lena Andersson, Maja Lunde (mest nordbor varför jag är lite vilse när det kommer till de engelskspråkiga)
Shoot!
 
Min absoluta favorit är Off to be the wizard.
Men den faller nog under fantasy-scifi.
Den är så rolig! Och det finns flera delar om man vill

Jag ska kika på det men blir lite avskräckt av blotta omnämnandet av sci-fi ;) Stort tack ändå!
 
Jag lyssnar just nu på serien The seven sisters av Lucinda Riley. Trevliga att ha i bakgrunden då jag jobbar. Böckerna har en gemensam tråd, och temat i de jag hittills har lyssnat på är snarlika. Intressanta historiska aspekter, men käns bitvis lite svajiga vad gäller hur realistiska man kan tänka sig att vissa scenarier är.
 
Tack! Har läst en del av Pinker och du påminde mig om att ta tag i Gladwell och Kahneman. Har du något specifik titel du tycker jag ska börja med?
De flesta av böckerna står fortfarande på min läslista så inte många jag kan säga något om.

Brus (Noice) var intressant för den tog upp sådant som man inte ser diskuterat så ofta -oexakthet i beslutsfattande. Förklarar hur man kan hantera det, men tydliggör också att aldrig kan eller bör tas bort för det får då andra värre konsekvenser. Också viktigt att skilja brus från bias, respektive felaktigheter.

Tändande gnistan (Tipping point) tog några konkreta och utförliga exempel från helt olika samhällsfenomen och identifierade likheter i utvecklingsprocesserna. Kombinerar små mellanmänskilga agerande med stora samhällsövergripande förlopp och ser hur de interagerar och är beroende av varandra. Roligt med den typen av perspektiv tycker jag.

Language instinct vill jag minnas lite mer som bred och beskrivande jämfört med de ovan.
 
Jag lyssnar just nu på serien The seven sisters av Lucinda Riley. Trevliga att ha i bakgrunden då jag jobbar. Böckerna har en gemensam tråd, och temat i de jag hittills har lyssnat på är snarlika. Intressanta historiska aspekter, men käns bitvis lite svajiga vad gäller hur realistiska man kan tänka sig att vissa scenarier är.

Uppläsningarnas kvalitet varierar tyvärr mycket på engelska mellan de olika böckerna. Den som utspelat sig delvis i Norge är riktigt uselt inläst på engelska tyvärr med en uppläsare som inte kan norska som försöker (och misslyckas totalt) att uttala en del norska ord. Oerhört irriterande!!
 
Kate Quinn har skrivit några romaner om kvinnor under första och andra världskriget. "The Alice Network" och "The Huntress" är riktigt bra!
 
Kate White "Have you seen me". Om en kvinna som en dag åker in till kontoret och får veta att hon inte jobbat där på 5 år. Hon har inget minne av de senare 5 åren.
 
Nu kommer ett till sånt där dumt tips från en genre du inte brukar lyssna på men finns det verkligen någon som kan motstå Stephen Frys uppläsning av Hitchhiker's Guide to the Galaxy?
 
Uppläsningarnas kvalitet varierar tyvärr mycket på engelska mellan de olika böckerna. Den som utspelat sig delvis i Norge är riktigt uselt inläst på engelska tyvärr med en uppläsare som inte kan norska som försöker (och misslyckas totalt) att uttala en del norska ord. Oerhört irriterande!!
Ah, det är ju störigt, jag har lyssnat på svenska så visste inte att de var så olika på engelska.

Men jag kan hålla med om att det är jätteirriterande då läsare inte kan uttala ord rätt. Det stör kanske inte så mycket om det är en ort som nämns en gång eller så, men när huvudpersonerna heter låt oss säga Agneta, Ove och Katarina, och det uttalas 173 gånger i rad i den engelska uppläsningen som Ägnethe, Oufve och Käthrin, då sliter jag mitt hår.

Det kan ju inte vara helt omöjligt för ljudboksutgivarna att låta uppläsarna gå igenom med någon som kan svenska eller norska eller portugisiska eller vad det nu kan vara, hur namn och orter uttalas.
 
Senast ändrad:
Ah, det är ju störigt, jag har lyssnat på svenska så visste inte att de var så olika på engelska.

Men jag kan hålla med om att det är jätteirriterande då läsare inte kan uttala ord rätt. Det stör kanske inte så mycket om det är en ort som nämns en gång eller så, men när huvudpersonerna heter låt oss säga Agneta, Ove och Katarina, och det uttalas 173 gånger i rad i den engelska uppläsningen som Ägnethe, Oufve och Käthrin, då sliter jag mitt hår.

Det kan ju inte vara helt omöjligt för ljudboksutgivarna att låta uppläsarna gå igenom med någon som kan svenska eller norska eller portugisiska eller vad det nu kan vara, hur namn och orter uttalas.

Mor och far uttalades genom hela boken som nån märklig variant av mör och för.
 
Jag lyssnade nyss på The Witch's Cradle av Gillian White. Den har ingenting med häxor att göra utan om social media och hur vi utnyttjar människor som underhållning, och hur lätt det är att döma. En häxjakt via media. :) Jag tyckte den var tänkvärd och bra! Inkluderad i mitt Audiblemedlemskap dessutom, så gratis.
 
Donna Tartts egen inläsning av The Secret History är fantastisk.

The Immortal Life of Henrietta Lacks

Brooklyn av Colm Toibin

Days Without End av Sebastian Barry (allt av honom egentligen)

Stoner av John Williams
 
Ah, det är ju störigt, jag har lyssnat på svenska så visste inte att de var så olika på engelska.

Men jag kan hålla med om att det är jätteirriterande då läsare inte kan uttala ord rätt. Det stör kanske inte så mycket om det är en ort som nämns en gång eller så, men när huvudpersonerna heter låt oss säga Agneta, Ove och Katarina, och det uttalas 173 gånger i rad i den engelska uppläsningen som Ägnethe, Oufve och Käthrin, då sliter jag mitt hår.

Det kan ju inte vara helt omöjligt för ljudboksutgivarna att låta uppläsarna gå igenom med någon som kan svenska eller norska eller portugisiska eller vad det nu kan vara, hur namn och orter uttalas.
Jag stör mig på samma sak fast tvärtom. Svenska uppläsare som inte tagit reda på hur utländska namn uttalas. Fick sluta lyssna på en bok som utspelade sig i Dublin, både irländska egennamn och ortsnamn slaktades.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har en städhelg framför mig och är i akut behov av en ljudbok för motivation och sällskap.
  • Helst engelska titlar pga Audible.
  • Skönlitterära romaner. Ej fantasy eller deckare.
  • Alt. populärvetenskapligt om filosofi, psykologi eller språk.
  • Författare jag gillar: Jonathan Franzen, Kjell Westö, Roy Jacobsen, Lena Andersson, Maja Lunde (mest nordbor varför jag är lite vilse när det kommer till de engelskspråkiga)
Shoot!
Jag tycker om nästan alla böcker från Nora Roberts, dom är trevliga.
 
Alla böcker av Mhairi McFarlane tycker jag är lagom att ha som sällskap när man gör annat, typ städar. Lättlyssnade, feelgood och i mitt tycke bra humor. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp