Akut bukspottkörtelinflamation

Fiorano

Trådstartare
Någon som haft det på sin hund? Hur gick det och behandlade ni?

Min 14 år gamla JRT-tik blev dålig i magen i helgen, bättre måndagskväll och åt lite. Rasade helt tidigt nu tisdagsmorgonen och vi är kvar hos veterinären än. Hon får dropp, har fått smärtstillande och även ätit lite som hon fått behålla hittills. Hennes bukspottkörtelvärden ligger skyhögt på över 1.000 och ska ligga på under 200. De vill lägga in henne för behandling (dropp och smärtstillande) men hon har väldigt med separationsångest så det är inget alternativ. Så vi kan få gå hem med återbesök.

Frågan är om jag gör rätt eller inte? Borde jag låta min gamla hund som haft ett fantastiskt liv få somna in? Eller är detta rimligt att behandla?

Sitter i det lilla rummet med min älskade hund som visserligen är piggare men är tydligt smärtpåverkad än. Vet varken ut eller in vad som är rätt att göra 😪.
 
Min hund fick pankreatit för 1 år sedan. Han låg inne i 3 dygn. Han är fortfarande inte helt återställd, han blir trött mycket snabbare än innan pankreatiten. Min hund är bara 4 år men känns ofta äldre än så efter pankreatiten. Han är fortfarande pigg och glad på promenader, vill gärna träna och tävla men behöver dom sagt mer återhämtning än tidigare. Min hund är även allergiker så kosten är väldigt begränsad pga det och att han ska ha låg fetthalt efter pankreatiten vilket säkert också påverkar.
 
@Therese1988 visst hade du det nyss på din?
Ja, min fick det natten mellan torsdag och fredag. Min är ju bara ett år gammal och fick det pga ätit något snusk ute och kräktes så mycket att bukspottskörteln blev ledsen.

Hon får Alvedon, Andapsin och Cerenia. Plus Canicur och specialkost. Än så länge går det bra, peppar peppar. Men vi får se hur det blir när medicinerna ska sättas ut. 🙈
Sista doserna blir imorgon bitti.
 
Min har också haft det. Han har kronisk magtarminflammation och det var ett skov av den som orsakade pankreatiten, då det kan hänga ihop.
Jag kommer inte ihåg siffrorna nu men han hade också väldigt högt, vill säga 1200 men kan minnas helt fel, vet. sa iaf att det är jättehögt men hon hade varit med om högre där de ändå klarat sig.

Han låg inne tre dygn och äter kortison förutom specialfoder för inflammationen.

Han har de klassiska biverkningarna av kortisonet, men i övrigt mår han prima och är lika pigg och glad som innan.

Huruvida du ska behandla eller inte tänker jag beror på hur hunden är i övrigt. Är jag osäker brukar jag fråga vet. vad hen tycker eller hade gjort om det varit hens hund.
 
Lilla fröken hajnäsa fick följa med hem💖. Hon är vätskebuffrad, smärtstillad och jag har fått starkt smärtstillande och specialmat som hon äter med god aptit med hem. Allmäntillståndet är redan väldigt mycket bättre! Nu ska bara magen igång normalt igen. Vi ska tillbaka till veterinären imorgonbitti för koll och mer vätska.

Min tanke är att eftersom hon hittills svarar bra på behandlingen så kämpar vi på. Om det blir återfall och hon inye skulle svara på behandling så får vi avsluta. Men hoppas på fler år med mitt lilla skräp💖.
20230502_195542.jpg
 
De allra flesta hundar som drabbas av pankreatit blir bra! De kan behöva fortsätta med specialkost (låg fetthalt) resten av livet för att undvika återfall. Pussa lite extra på tanten och håll dig till din plan, det låter mycket klokt! :heart
 
Om hon har separationsångest finns det ”chill protocols” som kan hjälpa henne vid inläggning. Pankreatitpatienter är en av de vanligaste patienterna vi har och de brukar bli återställda efter några dygns inläggning. Om de är oroliga/stressade kan vi ge den ångestdämpande preparat tex. trazodon och/eller gabapentin. Det brukar funka bra.
 
Lite OT men hur vanligt är det med pankreatit på hundar? Tycker jag hört om väldigt många fall det senaste.
 
Vi har varit inne på fm för mer vätska. Är hemskickade med smärtstillande hon kan få vid behov. Hon är nära nog sig själv igen och magen håller på att komma igång mer normalt. Köpte med Hills low fat-mat både på burk och torrisar.

Kalaset kostade 14.000:-. Hon är inte försäkrad och har under sina år fortfarande inte kostat i närheten i vetvård som försäkringen kostade. Avslutade den när hon var två år för hon kostade mer än hästarna att försäkra 🙈. Mycket pengar men inte helt orimligt. Drygt 3.300 i akutavgift och 30% pålägg på proverna för att det var akut.
 
Vi har varit inne på fm för mer vätska. Är hemskickade med smärtstillande hon kan få vid behov. Hon är nära nog sig själv igen och magen håller på att komma igång mer normalt. Köpte med Hills low fat-mat både på burk och torrisar.

Kalaset kostade 14.000:-. Hon är inte försäkrad och har under sina år fortfarande inte kostat i närheten i vetvård som försäkringen kostade. Avslutade den när hon var två år för hon kostade mer än hästarna att försäkra 🙈. Mycket pengar men inte helt orimligt. Drygt 3.300 i akutavgift och 30% pålägg på proverna för att det var akut.

Skönt att det verkar gå åt rätt håll.

Då kom du lindrigt undan ekonomiskt. Det är lite mindre än vad självrisken gick på när min hund fick akut pankreratit i december. Hela kalaset gick på 55 000 kr.

Han återhämtade sig snabbt när magen väl kom igång och har mått bra sen dess.
 
Skönt att det verkar gå åt rätt håll.

Då kom du lindrigt undan ekonomiskt. Det är lite mindre än vad självrisken gick på när min hund fick akut pankreratit i december. Hela kalaset gick på 55 000 kr.

Han återhämtade sig snabbt när magen väl kom igång och har mått bra sen dess.
Oj himmel! Gissar att hund blev inlagd och det röntgades och ultraljud gjordes då? Tror det gör skillnad också när en direkt säger att hund är oförsäkrad.
 
Vi har varit inne på fm för mer vätska. Är hemskickade med smärtstillande hon kan få vid behov. Hon är nära nog sig själv igen och magen håller på att komma igång mer normalt. Köpte med Hills low fat-mat både på burk och torrisar.

Kalaset kostade 14.000:-. Hon är inte försäkrad och har under sina år fortfarande inte kostat i närheten i vetvård som försäkringen kostade. Avslutade den när hon var två år för hon kostade mer än hästarna att försäkra 🙈. Mycket pengar men inte helt orimligt. Drygt 3.300 i akutavgift och 30% pålägg på proverna för att det var akut.

Oj, modigt. 🙊 Senaste fakturan för oss hamnade på 45 000 kr. Huggormsbett med flera dagars inläggning. Fakturan innan det var på 75 000 kr, operation av armbåge. Jag kör säkra kort med både försäkring och sparkonto.

Hundar är dyrare att försäkra eftersom veterinärvården inom hund och smådjur ser helt annorlunda ut i jämförelse med häst. Att hunden är oförsäkrad gör nog ingen skillnad, åtminstone inte när en måste vända sig till de stora klinikerna, eftersom man numera kan använda Klarna = avbetalning.
 
Oj, modigt. 🙊 Senaste fakturan för oss hamnade på 45 000 kr. Huggormsbett med flera dagars inläggning. Fakturan innan det var på 75 000 kr, operation av armbåge. Jag kör säkra kort med både försäkring och sparkonto.

Hundar är dyrare att försäkra eftersom veterinärvården inom hund och smådjur ser helt annorlunda ut i jämförelse med häst. Att hunden är oförsäkrad gör nog ingen skillnad, åtminstone inte när en måste vända sig till de stora klinikerna, eftersom man numera kan använda Klarna = avbetalning.
Jag har också tagit bort försäkring på mina hundar när de har blivit så pass gamla att "nästa grejj" blir avlivning om det är väldigt dyrt. Väldigt dyrt brukar ju generellt hänga ihop med större lidande för hunden. Brukar ta bort försäkringen när hunden är typ 14, eller tidigare om hunden är sjuklig och man bara väntar på nästa grejj.
 
Oj, modigt. 🙊 Senaste fakturan för oss hamnade på 45 000 kr. Huggormsbett med flera dagars inläggning. Fakturan innan det var på 75 000 kr, operation av armbåge. Jag kör säkra kort med både försäkring och sparkonto.

Hundar är dyrare att försäkra eftersom veterinärvården inom hund och smådjur ser helt annorlunda ut i jämförelse med häst. Att hunden är oförsäkrad gör nog ingen skillnad, åtminstone inte när en måste vända sig till de stora klinikerna, eftersom man numera kan använda Klarna = avbetalning.
Ja jag är väl medveten om att det kan bli extremt dyrt. Nästa hund kommer jag ha försäkrad, mest för att jag inte tror jag kommer ha samma tur som med denna som varit otroligt frisk under alla år. Hon har haft noskvalster och ätit en chokladmuffins när hon krävt vetvård.
 
Oj himmel! Gissar att hund blev inlagd och det röntgades och ultraljud gjordes då? Tror det gör skillnad också när en direkt säger att hund är oförsäkrad.

Ja 5 dygn på djursjukhus med kontraströntgen, flera ultraljud, dropp mm. så egentligen är det inte så farligt mycket i förhållande till hur mycket behandling han fick. Lite oklart diagnos först vilket krävde en del utredning.

Ja det är det säkert skillnad om hunden är oförsäkrad men så dålig som min hund var med svår diarre, konstanta kräkningar och låg kroppstemperaturså var det nog inläggning eller avlivning som gällde. De var hela tiden noga med att berätta vilken summa vården var uppe i och vad det kommande dygnet förväntades kosta.
 
Vi har varit inne på fm för mer vätska. Är hemskickade med smärtstillande hon kan få vid behov. Hon är nära nog sig själv igen och magen håller på att komma igång mer normalt. Köpte med Hills low fat-mat både på burk och torrisar.

Kalaset kostade 14.000:-. Hon är inte försäkrad och har under sina år fortfarande inte kostat i närheten i vetvård som försäkringen kostade. Avslutade den när hon var två år för hon kostade mer än hästarna att försäkra 🙈. Mycket pengar men inte helt orimligt. Drygt 3.300 i akutavgift och 30% pålägg på proverna för att det var akut.
Det var samma pris som jag fick betala. Då var vi inne på jourtid och gjorde röntgen och tog blodprov, men hon fick inte dropp. Jag höll på att ramla baklänges först, då jag trodde att det var vad jag skulle betala EFTER försäkringen täckt sitt. Men det var innan, som tur var. 🙈
Min har varit utan medicin idag men verkar fortsätta må bra och är hungrig. Håller tummarna att det går bra för er också! 💕
 
Jag har också tagit bort försäkring på mina hundar när de har blivit så pass gamla att "nästa grejj" blir avlivning om det är väldigt dyrt. Väldigt dyrt brukar ju generellt hänga ihop med större lidande för hunden. Brukar ta bort försäkringen när hunden är typ 14, eller tidigare om hunden är sjuklig och man bara väntar på nästa grejj.

Absolut. Men veterinärvård är ju så pass dyrt idag att även saker som inte direkt orsakar "lidande" blir väldigt dyrt. Den äldsta hunden jag opererat var 12 år, fanns ingen anledning att inte göra det eftersom hunden var kärnfrisk i övrigt. Gick alldeles utmärkt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 202
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 293
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp