Brännskadad av värmedyna under operation

När folk går till kvällspressen för att gråta ut så är det otroligt svårt att ta dem på allvar längre. Tonen i artikeln är ungefär samma som den varit här: det var jobbigt (förståeligt) man är kränkt och upprörd över att olyckor händer (mindre förståeligt) och att man inte får något skadestånd för sitt (inte hundens) lidande. Buhu. Dessutom skräpjournalistik som får det att låta som att sånt här låter hela tiden trots att det tycks vara någonting yrkespersoner upplever någon enstaka gång under en karriär.

Nej, om TS ville skapa faktisk förändring var kvällspressen det absolut sämsta sättet att börja. Så dumt.
 
Nästan varje gång jag har närmare kunskap om något i kvällspressen är det fel. Faktafel, citatfel osv. :meh:

Det behöver inte vara kvällspressen. Jag minns en gång när en förintelseöverlevare kom till min skola och berättade om sina upplevelser. Det var en lugn tillställning. Jag var där. Dagen efter i lokaltidningen stod det att det hade varit stökigt och att elever hade kastat stolar. 1) Det var lugnt och stillsamt. 2) "stolarna" hade inte gått att kasta då de var fastbultade i golvet. Såna där långa rader av typiska aula-stolar som sitter ihop i långa rader och är fastbultade i golvet.

Så jag tar det mesta som står i tidningar med en nypa salt sen dess.
 
Nja, tidningen skriver det som ett citatav lektorn, men om hen verkligen säger så eller det är en missuppfattnign/sammandragning vet vi inte riktigt. Ett citat är inte alltid korrekt återgivet och det här låter heltokigt.
Det kan dessutom vara ett återgivet svar på en ledd fråga:

– Menar du alltså att detta är något som händer titt som tätt, att olyckor sker under operation och djuren kommer till skada?
– Ja, det är ovanligt men det händer.

I artikeln blir det:
– Det är ovanligt, men händer titt som tätt.

Har själv blivit citerad på liknande vis, suttit där med artikeln i handen och tänkt ”hm, det där uttrycket har jag nog aldrig använt i mitt liv men jag reagerade på att intervjuaren gjorde det.”
 
En annan sak - ts har fått skadestånd genom att djursjukhuset utförde vården av brännskadan grattis. Skadeståndet handlar om att den skadelidande så långt som möjligt ska ersättas för skadan och hamna i en sådan situation som om skadan aldrig inträffat. Kliniken har ju dessutom inte tagit betalt för kastrationen, en tjänst som är utförd.

Ett större ideellt skadestånd för sveda och värk blir ju underligt att betala ut (och krävs sällan enligt lagen) Dels ska den som orsakat skadan gjort det medvetet eller av oaktsamthet, dels är den som lidit hunden. På vilket sätt skulle pengar kompensera hunden för lidande?

Ni vet att jag inte gillar de stora veterinärkedjorna, men jag tycker att företaget verkar ha skött det hela bra. Det är ju en lögn att de inte betalt skadestånd.
 
En annan sak - ts har fått skadestånd genom att djursjukhuset utförde vården av brännskadan grattis. Skadeståndet handlar om att den skadelidande så långt som möjligt ska ersättas för skadan och hamna i en sådan situation som om skadan aldrig inträffat. Kliniken har ju dessutom inte tagit betalt för kastrationen, en tjänst som är utförd.

Ett större ideellt skadestånd för sveda och värk blir ju underligt att betala ut (och krävs sällan enligt lagen) Dels ska den som orsakat skadan gjort det medvetet eller av oaktsamthet, dels är den som lidit hunden. På vilket sätt skulle pengar kompensera hunden för lidande?

Ni vet att jag inte gillar de stora veterinärkedjorna, men jag tycker att företaget verkar ha skött det hela bra. Det är ju en lögn att de inte betalt skadestånd.

Jag instämmer verkligen här, de verkar ju ha varit tillmötesgående och korrekta när de hanterat den uppkomna situationen.

Tyvärr är det ju så att det finns inga garantier i livet utöver att vi föds och vi dör. Saker händer utan att någon haft uppsåt, illvilja eller oskicklighet.
 
Jag instämmer verkligen här, de verkar ju ha varit tillmötesgående och korrekta när de hanterat den uppkomna situationen.

Tyvärr är det ju så att det finns inga garantier i livet utöver att vi föds och vi dör. Saker händer utan att någon haft uppsåt, illvilja eller oskicklighet.
Tillmötesgående har alla varit utom TS själv. Många mår personligt dåligt över det som hänt, anmälan och det faktum att TS gråtit ut i Aftonbladet. TS hade kunnat göra mycket annorlunda och betydligt mer skillnad och förändring genom att vara lite tillmötesgående själv. TS hund mådde dåligt några dagar, och mår nu bra och tänker inte på det som varit. De (oskyldiga) inblandade anställda kommer sannolikt ha svårt att glömma detta överhuvudtaget och få lida en betydligt längre tid just pga hur TS har gått fram.
 
Fast jag tycker att det TS propagerat för här har varit detsamma som i artikeln. Samma skuldbeläggande, fingerpekande, skadeståndsprat och tonläge. Jag tror TS är nöjd med artikeln.
Det upplevde jag också, jag menar mest att vi kan inte veta till 100%. Kan de eventuellt fel/fulcitera lektorn kanske det inte riktigt blev som TS tänkt sig heller. :)
 
Man kan ju också notera att lektorn i fråga har en viss agenda med sitt uttalande.

IMG_3653.jpeg
 
Det måste vara fruktansvärt att bli offentligt lynchad på det här sättet för de som ligger bakom ingreppet på hunden.
De har troligtvis gjort massor med heroiska insattser men de är bortglömda nu. Och kan man ens utesluta att det inte var fel på utrustningen?

Den som är felfri kastar första stenen…..
Jag jobbar själv i humanvården och fel och brister händer även där. Men med tanke på hur ENORMT många insatser vi gör dagligen både på individnivå och gruppnivå så är det oerhört få. Och när de sker så finns nästan alltid en orsak. Det är väldigt, väldigt sällsynt att det beror på att personen bakom insatsen ”bara in bryr sig” eller är totalt inkompetent.
När jag var ny i vården så hade jag en kollega som gav en vårdtagare fel medicin. Kollegan var erfaren, kompetent och mycket omtyckt. Men hade haft ett par jobbiga saker i sitt liv de sista dagarna. Så hon var kanske inte helt 100% på tårna.
Vårdtagaren fick blodtrycksfall och fick ligga inne en natt för observation och fick sen åka hem. Ingen stor grej egentligen.
Men kollegan mådde så dåligt av sitt misstag, ifrågasatte sin duglighet osv så hon sa upp sig. Hon vågade inte komma tillbaka till sitt yrke.
Så man kan ju lätt föreställa sig hur dåligt personalen i det här fallet mår. Det här är människor som brinner för att hjälpa djur. De har gått en lång och slitsam utbildning för att få jobba med det de gör. Att se djur skadade är det sista de vill och den utrustning som används är den bästa. Det betyder inte att allt är 100% perfekt och säkert. Och det vet alla djurägare att risker finns vid ingrepp. Och vi tar riskerna. Men när olyckshändelse är framme så kastas en hel kedja under bussen.
Det ende detta gör är att skapa otrygghet hos andra djurägare och hos djurvårdspersonal. Det gör bara skada.
De som jobbar i djurvård och tillverkare av dynorna VET redan att det kan hända att dynor blir för varma. Vad hjälper det någon att gråta ut i media och kräva skadestånd?
 
Ja, fast felet från @Hanna Mattsson var ju att gå till media öht i det här läget.

Hade kliniken vägrat kompensera hade det absolut varit befogat att gå ut med det.
Fel och fel, alla gör ju vad de anser bäst. om det är rätt eller fel beror på syftet, målet och hur man ser på det.

Personligen känns det som en oproportionerlig reaktion. Ja det blev fel, ja hunden for illa någon/några veckor, men ingen ville dem illa utan tvärt om gjorde folk sitt bästa, I och med att man väljer att operera sin hund, så har men även gått med på riskerna för vårdskador. Man behöver alltid väga risker mot nytta, kanske ska man undvika operationer som kastrering (om den inte är aktuell av medicinska orsaker) om man inte kan acceptera risken för våldsskador.
 
När jag läser sånt här är jag inte förvånad över att veterinärvård är svindyrt. Jag är inte heller förvånad över att det är brist på veterinärer som arbetar kliniskt. Tyvärr är jag inte det mista lilla förvånad över artikeln då den passar väl in i vad TS tidigare skrivit. Jag har inte tidigare förstått och gör inte så nu heller hur man kan hamna i sån långvarig affekt över något sådant här. Att reagera så initialt är en sak men att fastna i det skadar alla inklusive en själv.
Tyvärr är min slutsats att det enda TS möjligen hjälpt är sin egen plånbok. Hon har definitivt inte hjälpt djuren och absolut inte någon annan djurägare som nu kommer ha ännu mer svårt att få tag i en veterinär och det kommer antagligen bli ännu dyrare. Grattis!
 
När jag läser sånt här är jag inte förvånad över att veterinärvård är svindyrt. Jag är inte heller förvånad över att det är brist på veterinärer som arbetar kliniskt. Tyvärr är jag inte det mista lilla förvånad över artikeln då den passar väl in i vad TS tidigare skrivit. Jag har inte tidigare förstått och gör inte så nu heller hur man kan hamna i sån långvarig affekt över något sådant här. Att reagera så initialt är en sak men att fastna i det skadar alla inklusive en själv.
Tyvärr är min slutsats att det enda TS möjligen hjälpt är sin egen plånbok. Hon har definitivt inte hjälpt djuren och absolut inte någon annan djurägare som nu kommer ha ännu mer svårt att få tag i en veterinär och det kommer antagligen bli ännu dyrare. Grattis!
Ja ska veterinärer börja betala ut skadestånd till alla som blir missnöjda el där olyckan är framme så kommer veterinärvård bli mycket dyrare för alla.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 671
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt Nu är jag lycklig igen, efter 5 veckors gråtande och sörjande efter min älskade Zizzo. Igår kväll kom han äntligen hem, jag har...
Svar
14
· Visningar
1 993
Senast: Majvi
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 138
Senast: Chilodeur
·
Hundhälsa Ja, det finns (fanns?) ju en liknande på hästsidan och jag tycker vi behöver en här med. För jag behöver klaga lite. Först var...
Svar
16
· Visningar
2 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp