Akut fång - tillvägagång nu?

Madick

Trådstartare
Kompisens häst står med tecken på fång. Vad gör man nu? Ringer ut veterinären akut? Lindrar på något sätt?

Snabb hjälp önskas!

Sv: Akut fång - tillvägagång nu?

Låt hästen stå i box med mjukt underlag. Kyl nedre delen av benen och hovarna om det går. Kalla ut veterinären. Hästen behöver få antiflamatoriskt och smärtstillande.
Ge inget kraftfoder. Bara lite hö så länge han är akut dålig.

Veterinär behövs för att stoppa förloppet.

Lycka till!

Sv: Akut fång - tillvägagång nu?

Madick skrev:
Kompisens häst står med tecken på fång. Vad gör man nu? Ringer ut veterinären akut? Lindrar på något sätt?

Snabb hjälp önskas!

Den mest akuta åtgärden är att sätta alla 4 benen i hinkar med iskallt vatten och byt vattnet när det blir varmt, alternativt tillverka isomslag om ni har isklampar i frysen.

Kylning av hovarna har visat sig lindra/bromsa ett akut anfall om det sätts in tidigt. HH

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 187
Senast: Mint
·
Hundhälsa Jag har en Golden retriever-tik på 2 år som nyligen fått diagnosen kronisk inflammation i tunntarmen. Jag känner mig inte trygg med...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: Mia_R
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 640
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka