Bukefalos 28 år!

AKUT fråga om förgiftning! Snabba svar!

Singoalla

Trådstartare
Anticimex var hos mig tidigare idag och la ut gift för att ta kål på svartmyrorna i min hall. Jag har ställt en stor byrå för öppningen till hallen så att Bruce inte ska kunna ta sig dit, men måste göra en lite öppning då och då för att kunna gå på toaletten och ut genom ytterdörren. Såklart smet Bruce ut och slickade på giftet! Dom lägger ut droppar så han kan inte ha hunnit få i sig mer än 1-3 droppar gift. Jag ringde direkt till veterinären som bad mig ringa giftcentralen, men giftcentralen har stängt. Bruce verkar än så länge helt normal och detta var ca 20 min sedan. Jag är rädd att han kommer ta skada, han väger bara 4,2 kg.

Är det någon av er som har erfarenhet av detta? Veterinären sa att det var omöjligt för henne att bedöma över telefon och att om jag fortfarande var orolig efter att jag pratat med giftcentralen så skulle jag åka in. Men jag får ju inte tag på dem..

Vad ska jag göra? :eek:
 
Anticimex var hos mig tidigare idag och la ut gift för att ta kål på svartmyrorna i min hall. Jag har ställt en stor byrå för öppningen till hallen så att Bruce inte ska kunna ta sig dit, men måste göra en lite öppning då och då för att kunna gå på toaletten och ut genom ytterdörren. Såklart smet Bruce ut och slickade på giftet! Dom lägger ut droppar så han kan inte ha hunnit få i sig mer än 1-3 droppar gift. Jag ringde direkt till veterinären som bad mig ringa giftcentralen, men giftcentralen har stängt. Bruce verkar än så länge helt normal och detta var ca 20 min sedan. Jag är rädd att han kommer ta skada, han väger bara 4,2 kg.

Är det någon av er som har erfarenhet av detta? Veterinären sa att det var omöjligt för henne att bedöma över telefon och att om jag fortfarande var orolig efter att jag pratat med giftcentralen så skulle jag åka in. Men jag får ju inte tag på dem..

Vad ska jag göra? :eek:
Åka in?
 
Hej igen!

Nu kom vi precis hem och Bruce mår toppen. Han har inte blivit sjuk av giftet, men vi köpte ändå kol som vi gett honom för säkerhets skull. Känns skönt att ha åkt in i alla fall! Hade inte kunnat sova inatt annars. Särskilt inte med tanke på att veterinären i telefonen sa: "Om du är orolig så åk in, det skulle ju vara hemskt om något hände och så sitter man där och önskar att man bara hade åkt i tid" :eek: Ja, för fasiken!

Min min lille är frisk och tyckte att det var JÄTTEROLIGT att hälsa på veterinären :D På riktigt alltså. Han älskar människor. Och att få uppmärksamhet.
 
Jag hade faktiskt varit rätt arg på anticimex som inte lämnat information om vad för slags gift det är, spelar ingen roll om det är ofarligt men kommer ett barn eller husdjur i kontakt med det vill man verkligen veta om det är safe eller inte.
Är det farligare medel som används ska det sitta gula varningslappar som inte ska kunna missas, där det ska framgå vilket slags medel det är samt innehåll.

Och sedan på det att inte kunna nå dem.

Oerhört slarvigt och de ska lämna information!
Jag hade diskuterat om att kunna bli ersatt för att jag varit tvungen att åka in till veterinären "för säkerhetsskull", samt blivit kompenserad för oron eftersom att ingen information gick att få tag i öht.
 
Bagis är fantastiska - särskilt doktor M som lagade min jättetrasiga katt.

Skönt att det inte är någon fara med Bruce. Men jag vet verkligen känslan - min kisse slickade av sitt fentanylplåster turligt nog så hamnade det i vattenskålen och han drack nog inget vatten för han blev inte påverkad alls
 
Phu !
Ring Anticimex när dom öppnar och tala om vad som hänt. Dom skall ALLTID lämna en info lapp med vad för gift de använt. Slarvig skadedjurs människa som de hade hos dig. De har till gång till veterinär som de använder. Kan vara bra att pinga o kolla med dom. Framför allt att det inte händer igen.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Myrgift är inte så farligt för hundar,har också en pinne på can 4.5kg,här sprutad dom rejält och la även ut myrpulver (myrmat) jag ställde självklart massor med frågor ang just det med hundarna och fick till svar att lösningen är inte farlig och så länge dom inte äter myrmaten i mängd så är inte det pulvret farligt heller.

Myrorna därimot stendog illa kvickt och har inte återkommit :up:
 
Myrgift är inte så farligt för hundar,har också en pinne på can 4.5kg,här sprutad dom rejält och la även ut myrpulver (myrmat) jag ställde självklart massor med frågor ang just det med hundarna och fick till svar att lösningen är inte farlig och så länge dom inte äter myrmaten i mängd så är inte det pulvret farligt heller.

Myrorna därimot stendog illa kvickt och har inte återkommit :up:

Fast "myrgift" är inte direkt något som hjälper om man inte exakt vet vad det är. Anticimex har givetvis tillgång till medel som vi gemene man inte har (jag har en gång i tiden haft certifikat för bekämpningsmedel kl 2 och de har garanterat tillgång till kl 1 plus att jag läst miljökemi).

Är det en katt det gäller kan kl 3 pyretroider vara tillräckligt för att döda den.
 
Fast nu diskuterade vi inte en katt,utan en hund.
Att jag skrev myrmat beror på att jag inte har medlet framför mig och därför inte kan speca bättre än TS gjorde med droppar.
 
Fast nu diskuterade vi inte en katt,utan en hund.
Att jag skrev myrmat beror på att jag inte har medlet framför mig och därför inte kan speca bättre än TS gjorde med droppar.

Fast det är fler än de som har hundar som läser det här och att bagatellisera tämligen starka kemikalier tycker jag inte är ok. Bara för att något är kl 3 och alla får köpa det betyder inte att det är ofarligt vilket tyvärr alltför många tycks tro. Jämför med paracetamol, det är ju bara ofarliga receptfria värktabletter, eller hur? Eller kanske inte.

Nu tror jag att säkert att Bruce klarar sig bra med tanke på vad veterinären sagt men man ska ha respekt för dessa medel både omkring en själv och omkring sina djur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp