Akut hjälp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare speedygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 915
S

speedygirl

Idag när jag kom till stallet ville den ena hästen inte gå ut. Den har så ont i höger framben. Jag fick inte ens lyfta upp benet på han. Och när jag väl gjorde det höll han på att lägga sig. Det har inte varit något konstigt med han på länge men i somras hade han lindrig fång. Efter det sen har det varit samma foder hela tiden. Bara att jag har gett han foderjäst, men i veckan ökade med en skopa till så han får 2dl istället, men det kan väl ändå inte vara boven i dramat. Åh vet inte riktigt vad jag ska göra. Han har ingen feber!!

Sv: Akut hjälp!

Har du känt på benet om han är varm,svullen,ökad puls,kratsa ur hoven,känn om den är varm,tryck lite se om han ömmar,kan va hovböld,försök led ut honom iallafall om han verkar frisk i övrigt,haltar han?

rosita skrev:
Har du känt på benet om han är varm,svullen,ökad puls,kratsa ur hoven,känn om den är varm,tryck lite se om han ömmar,kan va hovböld,försök led ut honom iallafall om han verkar frisk i övrigt,haltar han?

Han är inte varm i benet, ej svullen, pulsen kollade jag ej, kratsade ur hovet inget konstigt med det, han vill inte gå utan staplar sig fram. Ska man lyfta hans onda ben så är han stel som en pinne.

VET trodde att det kunde vara fång.

Kan det bero på ökad foderjäst??

Vet inte om det har med jästen att göra,men det låter konstigt med fång NU.
Försök böja benet försiktigt,fång sitter väl i hoven inte i framknäet,leta efter sår.

Tycker också det verkar konstigt med fång nu. Men när ryttraen red igår så haltade han till några gånger och inte mer. Och när jag skulle ta in hästarna igår så var det en blodfläck i hagen. Vet inte om det har med att göra.

Tycker allt verkar så konstigt!

Det låter troligt med blodfläcken o haltandet igår,leta efter sår,böj benet,led ut honm,försö se var hältan sitter

Ja det ska jag göra men sen kommer VET idag också, ringe till dom. Men de tror att det är fång, vi får väl helt enkelt leta oss fram.

Det är tydligen många hästar som fått fång nu. Själv har jag ett arabsto som fick fång för första gången nu i mitten på januari, hon hade bara fått hösilage att äta, inget krafftfoder. Står nu på boxvila o har gjort det i snart 5 veckor, ska på återbesök på djursjukhuset på tisdag så får vi se vad de säger.

Åh jag vill verkligen inte åka iväg på sjukbesök! Vill att han ska bli behandlad här hemma, för på ATG gör de ju inte så mycket ändå.

Jag behandlade hemma först, men hon svarade inte på medicineringen, beslutade mig då att åka till klinik för vidare bedömning samt röntgen.

Får ju nu då hoppas att det inte är så allvarligt!!!

Vill även rekommendera en noggrann undersökning av hoven, om h*n trampat på något som skadat sulan kan det snabbt utvecklas till en böld utan att man kan se några tydliga tecken på benet och sulan sluter sig snabbt om föremålet var smalt o spetsigt.

Nej det får vi hoppas, men jag rekommenderar dig till o ta ut vet. så snart som möjligt. Ju tidigare du sätter in behandling desto bättre.

Jo VET ska komma men han visste inte när det skulle ske. Han står ju inne i sin box nu och har det skönt.

Det sitter inte tex ett spik i hoven med tanke på blodet i hagen och haltandet dagen innan.. första dagen borde den bara vara känslig vid tryck.. sedan är det infekterat (=ont överallt). Värt att kolla!
Men ring VETRINÄREN!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 820
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 247
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 164
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10