Akut sminkråd till en total amatör!

Twihard

Trådstartare
Jag ska på rockkonsert imorgon och vill smälta in bland mina kompisar med en rockig look. Problemet är att jag är urkass på att sminka mig - jag kan INGET om smink. Det ett resultat av allergier och att jag är halvblind på ena ögat. :( Nu behöver jag lite snabba råd.

Grejen är att allt kom i all hast så jag tog en näve med saker ur det sminkförråd jag ärvt av syskon, fått i tidningar och dylikt och fick med olika saker jag inte vet vad det är eller vilket som är bäst. Dessvärre fick jag inte med någon rockig ögonskugga - bara blå - rosa pastellfärger :/

Det jag fick med är:

*Nagellack med silvermetallic färg

* 3 Concealers: 1. supercover concealer 2. Lorréal perfect match super blendable (Denna fick jag tips av en säljare på kicks att köpa för ett tag sedan) samt 3. perfect skin total recovering conealer i tre olika färger.

*Perfect Eye pen superblack

*5! stycken olika mascaror O_o: 1. Mascara black Beauty 2. Black/noir flirty Eyes volume mascara 001 3. Zebra Eyes 01 black 4. Volume mascara intensive black 5. Supervolume mascara

*Lorréal paris superline - ultralasting pecision tip eyeliner

*Bronsing powder, golden sunshine 02

*Lightreflekting Foundation sheer finnish (Från kicks samtidigt som concealern jag fick tips om.
+ en borste till den.

Detta var det jag fick med utöver massa "gulliga" ögonskuggor och rosa läppglanser :( Jag vet inte om det var till någon hjälp men finns det en chans till att få en rockig look med något av detta eller krävs massa andra sminkgrejer också som typ ögonskugga? Mycket av detta tror jag kommer från typ tidningar som Frida eller så, eftersom jag inte kunnat köpa för min hälsas skull.

Jag har en blek hy, kanske lite mörkare nu till sommaren men är nästan vit annars, blond och blåögd. Jag tål att bära smink en dag eller två har jag upptäckt på senare dag om jag inte överdriver med grejer. Så finns det någon som kan hjälpa en orolig hårdrockare till en duglig rocklook eller är jag dömd att misslyckas? ;):crazy:
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Kolla tutorials på hur du lägger eye liner med vinge och öva idag! Pennan måste vara vass och spetsig annars blir det svårt.

Köp en röd läppenna och ett rött läppstift, ihop med en bra eyeliner och lite rockigare klädsel tycker jag det blir jättesnyggt :)
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Om du inte är van vid att sminka dig så tycker jag att du ska ta det lite försiktigt. Risken är att det blir kladdigt och tokigt om du försöker dig på att sota osv (antar att det är något sånt du menar med "rockig"?).

Det låter som om det kanske är läge att nöja sig med en foundation, lite rouge (har du det?), kanske eyeliner och så mascara.

Kanske någon av dina "gulliga" ögonskuggor kan passa för lite skimmer på ögonlocken? Någon som är lite pärlemor eller nudefärgad? Det behöver inte se tokigt ut alls utan kan bli jättesnyggt.
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Jag skulle ha slängt på några lager mascara och ramat in ögonen med kajal innanför ögonfransarna samt lite grövre linje med eyelinern på övre ögonlocket och i ytterkanten av nedre.
Det är typ min vardagssminkning, tycker det ser tillräckligt rockigt ut :p Det är ju konsert du ska på, inte någon uppvisning/tävling i rockigt smink ;)
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Det jag skrev är allt jag har att tillgå nu och har ingen möjlighet att köpa något. :( Enkelt men fint och det är ute så kan bli rätt varmt. :/ Om man lägger eyeliner och det, hur lägger man då? ska jag leta video, är det ovanför ögonen eller nedanför? Runt? O_O
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Jag kan inte sminka mig mer än fina "vardagssminkningen", dvs noll koll på ögonskuggor och snyggt målade ögonbryn.

Därför ställer min goa vän upp när det är dags för party eller liknande och fixar sminket åt mig, vilket hon som tur är tycker är urkul att göra - så till min fråga: det är ingen vän som vill sminka dig? :)
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Jag håller helt med line_n, bättre att hålla det mindre så det inte ser kladdigt eller dåligt ut. Väldigt få personer kan lägga fina skuggor och bra sminkningar på en gång. Själv såg jag inte klok ut, inser jag nu, när jag började festsminka mig tyngre i 15-årsåldern. Är med viss förskräckelse jag kollar tillbaka på gamla bilder :p

Lite mascara bara? Eller om du har någon duktig kompis som kan hjälpa dig?
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Jag tror inte jag hinner träffa en kompis som kan sminka :( Och vet inte om någon av de där mascarorna är vattenfasta eftersom det typ bara står namnet på dem och inget annat :( Får väll försöka och hoppas att det funkar. Men visst ska man ta Foundation och allt innan eyeliner och grejer? :S
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Står det inte waterproof, superstay eller liknande är de nog inte vattenfasta.
Foundation brukar man börja med, men man måste ju inte ha det. Ju mer smink du använder, desto större är risken att det blir dåligt ;)
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

1. Lägg foundation över ansiktet som en bas, se till att tona ut det ordentligt ner mot halsen så det inte blir en kant där.
(om det behövs är det nu du ska använda concealern, under ögon, på blemmor osv. Se till att jobba in den ordentligt och lägg foundation över om det behövs så det inte blir för stor nyansskillnad)

2. Lägg bronzern under käken, under kindbenet snett upp mot örat, och "vifta" lite i pannan och på näsan (ta INTE för mycket, det ska bara ge lite lite färg och ge lite konturer åt ansiktet!)

3. Lägg eyeliner längs övre ögonlocket och ut i en vinge i yttre ögonvrån. Jag brukar börja i inre ögonvrån, dra korta streck tills jag kommer till yttre. Börja öva nu, det tar ett tag att få till det bra ;) Tänk på att göra linjen tunnare i inre ögonvrån, sen kan den gärna bli tjockare och tjockare ut mot yttre. (jag gissar att den Loreal eyelinern är flytande? Då är det den du ska ha på övre ögonlocket!)

4. Ta kajalpennan och lägg längs undre ögonfransraden. En del lägger innanför fransraden, jag tycker mina ögon försvinner helt då så jag brukar bara lägga i fransraden. Samma princip här, tunnare linje längst in mot inre ögonvrån, tjockare längs yttre. Du kan också ta en tops och sudda lite. Lägg på mascaran sen, gärna en vattenfast som Sparrisen123 skrev!

På med nagellacket också! :)

Så här brukar jag göra, men testa vad som funkar för dig och tänk på att less is more. (speciellt när det gäller bronzern, det går inte att understryka nog :p)
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Men du, om det är saker du fått för länge sedan bör du inte använda det. Och särskilt inte ärvda saker som använts nära ögon osv. då det kan smittas med bakterier och liknande.
Och har du redan problem bör du inte göra dem värre.
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Kan du inte lägga upp en bild på allt smink som du lyckades få med dig? :)

Concealer ska ju bara täcka så den tar du på ev blemmor i ansiktet och under ögonen om det behövs.Den ska ju inte synas.Om du har foundation så lägger du det.Sen tar du lite bronzepuder på kinderna och där du tycker att det behövs för att jämna ut färgen.
Eyeliner på övre ögonlocket nära ögat.Kajal under ögat innanför fransraden(hmm?) och sen en mascara med mycket svart och volym.
Släng på nagellacket med.Låter snyggt ;).
Hoppas att du får till det och om du känner dig osäker med eyelinern så skippa den.Det snyggaste man kan vara är att vara sig själv.
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Det snyggaste man kan vara är att vara sig själv.

:bow:
Just så. Ts, om du är osäker på sminket, eller känner att det inte blev så bra, strunta i det. Du ser "rockigare" ut om du är avslappnad, glad och dig själv!
Och om du använder foundation, se till att det är rätt färg för dig. Har du möjlighet att provsminka dig innan du ska iväg är det nog inte fel, då ser du hur det ser ut och kan låta det sitta någon timme för att kolla så t.ex. foundationfärgen inte ändras, mascaran kladdar eller så.
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

De ärvda sakerna är nya oanvända och de äldsta sakerna max ett år.

Jag har försökt nu sedan första svaret med eyelinern och efter en massa tårar, rödsprängda ögon och ansikte, svidande ögonvrår så är jag dömd att misslyckas. :( Jag kan helt enkelt bara få ett dugligt öga. för jag kan inte fixa mitt andra öga eftersom jag måste blunda och jag inte ser med mitt halvblinda. :( så jag får gå ful och äcklig :( Och concealern täcker inte alls mina äckliga finnar som de i affären lovade. :(
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Du ska inte blunda! :) Du ska bara ha ögat halvslutet, det blir mycket svårare om du blundar. Särskilt om du inte ser så bra på ena ögat, då måste det ju vara helt omöjligt!
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Jag försökte först i evigheter att halvblunda men det blev inte bättre heller. kanske något bättre på det dåliga ögat då jag såg. det braiga ögat vart uselt då med :(
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Finns bäst före datum även på smink :)

Jag tycker du ska strunta i sminket om du får sådana problem.
Jag lovar att du inte kommer vara den enda som är osminkad, det är en garanti att det finns fler.
Du är säkert jättefin ändå!

Vad är finare, någon med smink och röda ögon som ser obekväm ut för man inte vet om det blir rätt.
Eller någon med klara ögon som är glad över att vara på konsert? :)
Du kommer ha roligare utan att oroa dig över om mascaran smular under ögonen, om du råkar kleta ut eyelinern när du rör vid ögonen osv.

Peppkram!
 
Sv: Akut sminkråd till en total amatör!

Kör osminkat... Har du sett väderprognosen ?
Värme + smink = dålig kombo !
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp