AKUT! Utslag/svullnader

Blueberry

Trådstartare
Hjälp!
Sitter och väntar på veterinären, min häst har blivit knottrig.
Som insektsbett, fast MÅNGA och oregelbundna. En del är runda, andra lång, en del stora och breda... Det de har gemensamt är att de står ut - och kliar. Konsigt nog är de bara på ena sidan, några i ansiktet, några på halsen/bogen, många på magen och baken. Låret är väl värst drabbat.
De är ganska varma också...
Fan, jag är på gränsen till hysterisk.
Det är inte jordgetingar, hagen är genomsökt flera gånger de senaste dagarna. Det går två andra hästar i hagen som inte är ett dugg knottriga.
Det har varit världens åskoväder här idag, och massor av regn, så det har inte varit mycket flygfän i luften.
En teori är att hon har fått en rejäl stöt (om/när hon har legat ner) och blixten slagit ner i närheten. Blött vatten leder ström osv... Hon har även några svullnader där spännet på grimman är, vilket gör den teorin lite mer trolig, hur knepigt det än låter.

Ska försöka få in lite bilder...

Sv: AKUT! Utslag/svullnader

dsc_0033_2__1184705553.jpg

dsc_0034_1__1184705563.jpg

dsc_0040_1__1184705570.jpg

dsc_0042_1__1184705577.jpg

jisses:eek: Vad hemskt det ser ut! kom med uppdatering efter veterinären sen!

Min häst hade regnskållor som såg liknande ut som din hästs utslag.

När mina har haft nässelfeber har de sett ut precis så. Valacken hade det rejält (var riktigt dålig) och fick cortison i en vecka. Stoet har bara haft lättare reaktioner ett par gånger och inte behövt behandlas, men blemmorna har även då sett ut precis så.

Men som sagt - bara på ENA sidan? Enkelriktad allergi?
Inget är skillnad på hagen nu jämfört med igår eller förrgår eller förra veckan eller förrförra veckan...

Regnskållor är ju mer såraktiga, enligt älskade google, de här är ju mer under huden...

Finns getingbon i träden oxå, en svärm som kanske blivit uppretad/störd ????
Hade en häst för ngr år sedan som svullnade upp rejält efter ett stick, tog över 1 vecka innan det la sig:crazy:

Tycker det ser ut som nässelfeber, min häst såg ut liknande din när han hade nässelfeber. Det började bara med några utslag på ena sidan sen blev det bara fler och fler på bara en liten tid.

Skoja bara!

Menade nässelfeber. Min häst hade det för några år sedan, började uppe vid ganaschen.

Regnskållor hade han förra våren, och det var mer som sår, det stämmer!

Men som sagt - bara på ENA sidan? Enkelriktad allergi?
Inget är skillnad på hagen nu jämfört med igår eller förrgår eller förra veckan eller förrförra veckan...

Regnskållor är ju mer såraktiga, enligt älskade google, de här är ju mer under huden...

Min häst och hans hagkompis hade också gått på sitt bete i någon vecka innan de fick nässelfeber, enligt vet. kunde det vara något som kom tillfälligt in i hagen.

Inga träd på getingavstånd.
Och getingstick brukar väl inte ha olika former?
Pratade med (den enda) jourveterinären nu igen, hon är hos en häst med förstoppningskolik 6 mil härifrån... ingen annan veterinär finns att få tag på. Heja värmland!! :(

Eftersom hon äter och inte har någon feber så avvaktar vi tills i morgon (även om jag är orolig!). Ringer vet. direkt i morgon bitti.
Förhoppningsvis ska jag kunna få lite sömn också...

Hur som helst, jag åker förbi stallet på väg hem nu. Kollar så att hon mår bra och att det inte har blivit värre... (hemska tanke!)

Uppdaterar i morgon!

Precis så såg min häst ut i somras efter det att hon åkt 35 mil i transporten. När hon lastades ut så hade hon precis likadana bulor över hela kroppen. Nässelfeber!
Det kan komma på bara några minuter. Du riktigt ser hur det bubblar upp och man kan till och med se hur bubblorna liksom rör på sig.

Min son har haft det också två gånger och det kom blixtfort.

/Åsa

Jag skulle tippa på nässelfeber....
har varit med om tre hästar som fått det och det såg ut sådär..... OM det är nässelfeber är det snabbt avhjälpt med en kortisonspruta och en lättare prom och efter ca 1h så är allt normalt igen =)

så här såg en av hästarna ut...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka