Akutbesök Ultuna

Nu har jag fått svar från Ultuna angående biopsierna.

"Undersökningarna visar inte på amyloidos eller någon missbildning. Inte heller liknar det någon njursjukdom som man kan behandla med immunhämmande läkemedel.

Man ser tecken på inflammation i njuren, samt att han har en extrem fettinlagring i njurarnas celler som misstänks vara sjuklig. Normalt sett så kan det finnas en del fett i njurarna, men i detta fall så bedömer patologen att det är en sjuklig förändring som skulle kunna förklara varför Skrutts njurar inte fungerar som dom ska.

Vi har tidigare inte kontrollerat Skrutts blodfetter. Att han har fettinlagringar i njurarna behöver inte innebära att han har höga blodfetter, utan detta kan bero på en onormal hantering av fett i specifikt njurarnas celler. Men om det rör sig om en onormal hantering av fetter i kroppen i stort, så kan det finnas möjlighet att adressera det med foder eller mediciner. Jag rekommenderar därför att Skrutt kommer in för ett uppföljande besök där vi analyserar hans blodfetter.

Du ska fortsätta med hans medicin såsom tidigare och det är som sagt inte aktuellt att lägga till någon form av immunhämmande, då vi inte sett några sådana tecken i hans biopsier. Jag bokar in en tid till er. Jag jobbar min sista vecka nästa vecka och kommer sedan att lämna över Skrutt till en duktig kollega. Jag hoppas det finns någon tid till mig kvar i veckan, annars bokar jag er direkt till henne
."

Eländes, elände, hoppas de hittar något som vi kan behandla. Vi har fått en ny tid nästa fredag och han ska som vanligt vara fastande i 12 timmar före. 😿
 
Den unge Werthers, eh, Skruttis lidanden tar aldrig slut. Återigen svälter han sedan igår, återigen har han åkt för att torteras på nytt men han kom aldrig, ALDRIG att förråda sina vänner där hemma! 🙀

Han blöder för sakens skull, förhörsledarna var dock mycket trevliga och berömde hur social och snäll han är. Alla försök till avlyssning spolierades av högljutt spinnande, hans hjärta och lungor är hans ensak. Så det så! 😼

Favoritveterinären bjöd som vanligt på gos, pussar och ett knä att vila i men med tre trevliga tjejer på rummet fanns det så många att ägna sig åt, + matte då. 😽😻

Nu sitter vi och väntar på att matte ska betala lösensumman så vi kan åka hem till maten. Bara syrran som fick i morse vilket är fruktansvärt orättvist! 😿
 
Gah! Så fort jag tror jag kan andas lite lättare så är det någonting som dyker upp. 😫 Jag har nyss fått svar på provet som togs i morse och nu har jag ångest igen. 🙀


Hej!
Skrutts blodprover visar en kraftigt brist på vitamin B12. Vid ökad törst och urinering så kan B12 minska på grund av att det är ett vattenlösligt vitamin, men det kan också bero på problem i bukspottkörtel eller tarm.
Upptaget av B12 styrs delvis av bukspottkörteln som också bryter ned näringsämnen i maten, till exempel fetterna. Han blodfetter är normala. Men jag vill gärna att Skrutt tar ett blodprov där vi tittar på hur bukspottkörtelns funktion är. Vid nedsatt funktion i bukspottkörteln så kan man se att katten bajsar stora mängder och är extra hungrig men ändå inte går upp i vikt, vilket kan stämma in på Skrutt.
Jag bokar in en tid till er till min kollega Johanna för att testa bukspottkörtelfunktionen, försöker hitta en tid till tandveterinär samtidigt, men kan inte lova att det går på samma dag. Tyvärr så kan vi inte testa det på det blodet vi tog ut idag, då Skrutt måste vara fastande helst 15 timmar innan provtagningen.
Tills dess så ska Skrutt få B12-tillskott. Jag skriver ut dom på recept till honom.
Stort lycka till så ses vi kanske i vår! Jag vet att Johanna kommer ta väl hand om Skrutt.

😿
 
Fått nytt svar från veterinären, hon är för rar som mailar sent en fredag kväll efter att jag mailade svar att Skrutt varit fastande sedan 19-20 kvällen innan. 😸

Hej!
Jag min kollega Johanna (Lena Pelanders resident) kan kolla på labbet på måndag ifall provet är tillräckligt för att skicka iväg! Så hon hör av sig till dig. Vi kan oavsett behålla tiden till henne så länge, så ser vi hur det utvecklar sig.
 
Har inte hängt med i alla svängar, men är buken ultraljudad? B12-brist kan hänga ihop med inflammerade tarmar. Inflammationen kan för alldeles spridas till lever och bukspottkörtel också (triadit) så om det inte är gjort bör det göras ASAP.
 
Har inte hängt med i alla svängar, men är buken ultraljudad? B12-brist kan hänga ihop med inflammerade tarmar. Inflammationen kan för alldeles spridas till lever och bukspottkörtel också (triadit) så om det inte är gjort bör det göras ASAP.
Det gjordes redan när han kom in akut första gången, sedan har det gjorts UL av njurarna, tagits biopsier av njurarna mha UL. Han dricker och kissar mycket så för mig låter det logiskt att han fått brist på B12 av den anledningen och näst på tur är att kolla bukspottkörteln eftersom han äter med god aptit och skiter som en elefant. Avföringen har normal konsistens, varken hård eller lös. Han går inte upp i vikt utan ligger stadigt på 3,5 kg. Blodfetterna ser bra ut men njurarna är av någon anledning fettsprängda och inflammerade. Han har även mycket protein i urinen.

Han är i övrigt pigg och glad, leker och älskar att ligga i famnen var jag än är, under täcket om jag ligger i sängen och han är inte öm vid palpering.
 
Fått nytt svar från veterinären, hon är för rar som mailar sent en fredag kväll efter att jag mailade svar att Skrutt varit fastande sedan 19-20 kvällen innan. 😸

Hej!
Jag min kollega Johanna (Lena Pelanders resident) kan kolla på labbet på måndag ifall provet är tillräckligt för att skicka iväg! Så hon hör av sig till dig. Vi kan oavsett behålla tiden till henne så länge, så ser vi hur det utvecklar sig.
Fick ett sms idag att de kunde skicka iväg blodprovet på analys så jag kommer få en ny faktura hemskickad. Synd de inte kunde gjort allt redan förra veckan så jag slapp en ny självrisk. 😾
Jag måste dessutom boka om tiden för återbesöket, jag jobbar nätter och hinner inte åka hem och hämta honom om vi ska vara på Ultuna 08:15.
 
Fick ett sms idag att de kunde skicka iväg blodprovet på analys så jag kommer få en ny faktura hemskickad. Synd de inte kunde gjort allt redan förra veckan så jag slapp en ny självrisk. 😾
Jag måste dessutom boka om tiden för återbesöket, jag jobbar nätter och hinner inte åka hem och hämta honom om vi ska vara på Ultuna 08:15.
55 minuter i telefon för att boka om tiden. :meh:
 
Återbesök med lille Skrutt. Han har gått upp 1 hg och fått en spruta B12 för säkerhets skull men slapp lämna några blodprov. Nu har jag köpt en fingerborste och en gel jag ska försöka gnugga på tandköttet när vi kommer hem och lille vännen ska äntligen få kattmat. 😺
 
Då har vi varit till Ultuna igen med Skrutt. Idag behövde han inte vara fastande så han fick mat i morse, men sen blev han inlyft i buren och trots sjal runt buren och en uppvärmd bil så är det bara att inse att han behöver lite varma kläder i fortsättningen när han ska ut och åka.

Nu kom vi snabbt in utan väntan för en undersökning och det konstaterades att mitt lilla hjärtegryn har en tandköttsinflammation, så den 11:e november har vi tid för rengöring och en djupare undersökning av tänderna. Onödigt med inflammation som belastar njurarna ytterligare, får se om försäkringsbolaget ersätter det här besöket och nästa. 😬
 
Blev tvungen att avboka tandis och har idag suttit i över en timme i telefonkö för att försöka komma fram då jag känt oss väldigt bortglömda. Så pass att jag ringde en annan veterinär för att höra om vi kunde få en tid där istället, men de rekommenderade mig att kolla med Ultuna först iom att han är en högriskpatient. :(

Nu har vi fått en preliminär tid den 22/12 på Ultuna med reservation om anestesiläkaren kunde vara på plats, annars blir vi ombokade till januari. :sorry:
 
Den lille rackaren höll julkonsert hela vägen hem. Som vanligt hörde jag honom innan de bar ut honom och enligt hemgångsråden kunde han vara lite trött under kvällen. HA! 😹😼

Han har hoppat och skuttat, kaninsparkat och tuggat på matte, försök sno fikat och när han till slut fick mat kastade han sig över sin portion innan han gick och gav syrran en snyting för att sno hennes mat, trots att han hade kvar av sin egen. Slutade med att han fick dubbla portioner och förhoppningsvis orkar han inte allt utan syrran får både sin egen och lite smulor från hans. 😺
 
Han har varit helt vild ikväll, kom på att han nog är lite hög av det smärtstillande så helt enkelt lite påtänd! Han som aldrig brukar tugga på matte har i omgångar kommit och lagt sig hos mig för att i nästa sekund vara helt odrägligt och kaninsparkat och visat prov sina nyputsade tänder. På som en liten iller och glufsat i sig maten så jag undrar nästan om han svalde den hel utan att tugga! 😼
 

Liknande trådar

Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 705
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp