Bukefalos 28 år!

Akvarium 54 liter

Sv: Akvarium 54 liter

Sambon har skaffat ett och frågade mig om det var nåt speciellt jag ville ha i det. Det enda jag kan komma på är ett par ancistrusmalar, jag gillar dem och de hjälper till att hålla rent.

Ancistrus%20Malle%20(WinCE).jpg


Jag vet knappt vad det FINNS för alternativ, känner till de vanligaste, Tetror, Guppys och Molly... Dalmatinermolly är fina, men de ska ju helst ha bräckt vatten vad jag har förstått.

Någon som har några tips på trevliga fiskar? Gärna med tillhörande bild. :D Det får inte vara för stora eller för många eftersom akvariet är så litet.

:bow:

vi har prec köpt ett 48 liters akvarium, då vi slängde ut 110liters akvariumet och behöll 270 liters...

vi ska ha det som "barnkammare", så vi har just nu:
*3guppyhanar(4igentligen, då den ena snart är ett fullvuxet yngel) och en guppy hona (4st honor har dött för oss den senaste tiden pga ålder, och akvarieäffären vi handlar i har inte fått hem nya honor än, men det kommer i fler så fort som...)
*En "orm" (det är en grönling), en mal...
*3 Platy, 2 honor som ska yngla och den finaste hanen..
*2grodor
*och en j*vla massa platyyngel..

tycker det är lagom så... Vi ska lägga tillbaka platyna i det stora så snart dom har ynglat och sen så ska vi höja tempen för att guppyna ska yngla oftare..

vi har jodfri salt i alla våra akvarium, då det är bra med lite bräckt vatten för gälar och tillväxt + minskar tillväxten av alger... så det är en sak som har blivit JÄTTE viktig hos oss.. vid första ilägg så la vi 5 st "saltkulor" i det stora och vid vattenbyte så lägger vi i 1-3 beroende på hur länge sedan det var vi bytte vatten..

I det lilla så la vi i 2 st som första och kommer lägga i 2 st till vid förstavattenbytet för att sedan lägga i en vid ca vartannat vattenbyte...

Lycka till..
 
Sv: Akvarium 54 liter

Salttillsatsen ska stå i direkt proportion till hur mycket vatten ni byter, dvs hur mycket osaltat vatten ni tillför. Oavsett om det var ett år sedan som ni bytte vatten, så har inte saltmängden i akvariet minskat, eftersom salt inte dunstar. (tänk på hur man utvinner salt).
Om man då ökar på salttillsatsen lite grann, så saltar man upp vattnet rätt rejält på sikt.

Att salt skulle minska tilllväxten av alger låter nyskapande. På vilket sätt gör det det? Varför finns det alger i bräckvatten och saltvattensakvarium?

mvh
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
20 975
Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 903
Senast: cute_beast
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 317
Senast: Dandylinn
·
A
Övr. Djur Hej! :) Jag har precis köpt och halvfyllt ett 60L akvarium med vatten då jag har Googlat och läst mig klokare på fiskar i ungefär en...
Svar
9
· Visningar
18 070
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp