Bukefalos 28 år!

Akvarium - Javaormbunke med frökapslar? *bild*

Tinen

Trådstartare
Denna typ av växt brukar väl föröka sig via rötterna eller "små" plantor som hamnar längst ut på de stora bladen. Nu har jag upptäckt att flertalet av mina största plantor har de hära "frökapslarna".
Kan de alltså sprida sig med frön också, eller har mina växter hittat på något lurt? :grin:
Jättetack om nån med kunskap om java kan svara!

PICT2654buke.jpg
 
Sv: Akvarium - Javaormbunke med frökapslar? *bild*

Det är sporgömmena, javaormbunken är ju en ormbunke. Det kan komma plantor ur dom också, de har väl sporer för att kunna föröka sig sexuellt också, och inte bara klona sig (som när de gör nya småplantor i topparna av bladen).
 
Sv: Akvarium - Javaormbunke med frökapslar? *bild*

Ja, att andra ormbunkar har det så vet jag ju.. Men mina java-växter har inte haft det här tidigare..
Men det är alltså så att de här verkligen fungerar som "sexuell förökning"?.. Tänkte om mina växter bara lyckats utveckla sig konstigt utan att de där hande någon duglig funktion. Fungerar sporgömmerna verkligen i vatten också, hur "bildas" plantan då?
Är det vanligt att de får så här mycket frökapslar?

Många frågor ;)

Tack för ditt svar :)
 
Sv: Akvarium - Javaormbunke med frökapslar? *bild*

Ja, de får det på de flesta lite större blad. Såsmåningom börjar det växa småplantor från en del av dem.

Hur förökningen funkar vet jag inte, men gissar att det inte är svårare att sprida sporer i vatten än i luft.
 
Sv: Akvarium - Javaormbunke med frökapslar? *bild*

Det stämmer att det främst var på de stora bladen :)

Men kommer den nya växten att liksom "växa" precis där sporgömmet är eller kommer den att flyta iväg?
 
Sv: Akvarium - Javaormbunke med frökapslar? *bild*

Kan tillägga att jag även hade en hel del plantor med tre blad istället för ett. Men för mig jag läst någonstans att det kan bli så ibland. De var väldigt fina iaf :)
 
Sv: Akvarium - Javaormbunke med frökapslar? *bild*

Den kommer att växa ut ur sporgömmet, sen kommer bladet bli gammalt och dö, och när det har multnat bort så kommer de nya plantorna flyta iväg. Vid det laget brukar det vara ett gäng ganska stora småplantor på det gamla bladet.
 
Sv: Akvarium - Javaormbunke med frökapslar? *bild*

Jaha, intressant! För det har nog aldrig hänt mig tidigare! Jag har ändå haft dessa växter i flera år.
Men det ses väl som ett bra tecken att de har sexuell förökning och inte bara klonar!
Tack så jättemycket för dina svar! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp