linzan

Trådstartare
Nån som har en sån dressyrsadel?
Är dom sköna? vad har ni för hästar? alltså hur ser dom ut i ryggen?

Jag har en Albion Style. I början tyckte jag att den var ganska hård men nu har min rumpa vant sig och jag tycker den är riktigt skön. Jag vet att det finns de som tycker den är väldigt bred att sitta i men mig passar den bra.
Hästen är ett klotrunt litet halvblod med rak rygg.

/Morrhoppan

Inte jag själv, men har ridit en del i en :love: Helt underbar. Sitter stadigt pga att den är lite bredare, fin i lädret och hästen verkar gilla den också. Ligger på stort 170 + hbl med rund/rak rygg.
Ska köpa en själv till unghästen (med liknande rygg förutom bredden då, bara jag hittar en till rätta pengen då hon fortfarande växer....
Nin

Har en kommer inte ihåg vad modellen heter (K nänting tror jag) men min häst var 173 cm hög med extremt lång och rak rygg dessutom lite svårmusklad över ryggraden. På henne gled just den sadeln fram lite men den låg bättre än alla andra som gled omkring ovanför ryggen vid bakvalvet (och gav henne skav).
Superskön att rida i.

Hade en Albion Style innan jag köpte ny.. Den var skön att rida i förutom att den var för bred i sätet för mig. Har en Hannoveraner på 1,63 i mkh. Han har kort, rak och bred rygg. Och ganska hög manke. Albion passade honom men inte mig. Nu har jag en KenTaur Penelopa istället. KenTaur påminner om Albion fast med smalare säte och billigare. Den är urskön att rida i!!

Min mamma hade en Albion Rebein (nya "Style) till sin arabkorsning.
Hade den främs då hon red lektion i "tantgruppen", dvs dressyrgrupp :)

Kanonskön att sitta i. Satt som klistrad :eek:

Jag har en Legend K2 till mitt halvblodsklot. Den enda dressyrsadeln som passar hennes runda revben och raka rygg. Fick hjälp av sadelmakare att prova ut den och den ligger perfekt tom. med lös sadelgjord på betesrund häst.
Passade på att beställa extra korta kåpor till mina korta ben när jag ändå var igång. Behöver inte skriva att det är vår favorit va? :love:
/sussi

aha, denna hette comfort om jag inte minns fel!
Jag hoppas verkligen att den ligger bra på henne!

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: NilHe
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 946
Senast: Görel
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka