Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har nu en Albion SLK hemma och provar men den är ju ganska dyr så jag funderar på dels hur lik den är K2'n samt hur K2 är i läder och hantverk? Någon som kan säga något positivt/negativt om dessa sadlar? *nyfiken*
K2an har ett flatare säte, mer framskurna kåpor och mindre knästöd. k2:an är värd sitt pris, tycker inte det är någon skillnad på lädret direkt. (ps, har inte glömt bort dig, har bara inte orkat svara på allas pm och mail)
Ok, lugnt att du inte orkat svara. Jag hoppar på alla i min närhet med att få tips och råd , men håller fortfarande på att prova runt. Men evetuellt kan man kanske ta hm en K2 då. Väntar fortfarande på en globus 34... ska se om de fått hem den imorgon.. då ska jag ta tag i min sadelmakare och se vad hon säger om albion respektive globusen.
Måste fråga dig en sak om bomvidden när jag ändå är inloggad . En coynty ny wide var perfekt i bomvidden, men albion wide är lite för vid. Tror du county wide kan vara lika med en storlek mindre i albion?
Ja, det är ungefär nåt sånt. Albion är breda i bomvidden. Men om Albion W är lite för bred behöver du nog Globus 36 istället för 34. För hästen ska ju ha nåt att växa i.
k2:an är dock rakare än SLKn, och jag tror det är den lilla skillnaden som din häst isf behöver, han är ju inte spikrak.
Hade själv dessa sadlar hemma och provade. SLK:n passade min häst bättre då den inte var lika rak som K2 och sedan är den mer uppbyggd i bossor och större knästöd och något djupare säte.
Jag hade en Albion Legend K2, hoppsadel. Som jag älskade. Bästa sadeln jag någonsin ridit i. Tyvärr fick jag sälja den pga. den inte passade hästen och för aqtt jag skulle ha råd att köpa en ny. En stallkompis har samma sadel fast dressyrmodellen och den är också skön att rida i.
Men men tbx. till sadeln. Jag tycker att albion gör bra sadlar, sköna att rida i så länge de ligger rätt. Bra kvalite och lång garantitid.
Stora klossar var det också på min hoppsadel= :smirk:
Bra sadlar helt enkelt! Det man kanske ska tänka på är att de är ganska vida i sina bomvidder...
Hoppas det hjälpte lite och lycka till med sadelletandet!
Oavsett vilken Albion du köper så får du en sadel av mycket god kvalité. Hanverket skiljer sig inte åt på modellerna. Det är samma personer som tillverkar alla modellerna i samma "fabrik".
Har haft SLKn till min häst men gått över till en K2 pga hennes raka rygg, men å andra sidan vad passar en häst som nästan blir konvex i sin rygglinje när hon jobbar...
Jag har fipplat medstoppningen för att få det att fungera:smirk:
Det jag tycker är bäst med Albions dressyrsadlar är att de är klossade väldigt högt upp och att ryttaren därmed får bra stöd i sin övre skänkel. Hoppsadlarna har jag bara provat som hastigast, men vill verkligen ha en Albion alt Frank Bains när det är dags att byta till sommaren
Ekonomi & Juridik Idag finns ett register :)
Det är borttaget med tiden.
Jag har sett "postfack"s lösningen, där varje hästägare bara kommer åt sitt...