ålder vid kastrering av honkatt

S

skrocken

jag har förstått att man rekommenderar kastrering av honkatter från ca 8 mån. Vad är problemet med att göra det tidigare?
 
Sv: ålder vid kastrering av honkatt

Den generella rekommendationen är att katter (oavsett kön) kan kastreras från 6 månaders ålder.

Problemet med att göra det tidigare än vid 8 månader? Tja, veterinären kanske tycker att fingrarna är för stora för arbetet. Det finns veterinärer som kastrerar från 12 veckors ålder, utan problem.
 
Sv: ålder vid kastrering av honkatt

Är de verkligen tillräckligt utvecklade vid tolv veckor? Det har jag aldrig hört talas om. Låter som en verklig bedrift :). Vad är syftet överhuvudtaget, de blir väll inte könsmogna fören vid tidigast fyra månader och oftast inte fören vid 6-8 månader?

"Min" veterinär vill inte kastrera innan 6 månader, dels för att katten ska ha utvecklats färdigt men också för att de ska ha blivit "vuxna i huvudet". Han ser gärna att man väntar lite längre.

Vi har kastrerat våra vid 6 respektive 10 månaders ålder. Nuvarande hankatten kommer nog få vänta upp mot 8-10 månader eftersom han är så jäkla liten och outvecklad.
 
Sv: ålder vid kastrering av honkatt

En kunnig människa i min närhet sa att man skulle kastrera en hona efter första löpet. När hon kastreras så ska hon heller inte vara under ett löp.
 
Sv: ålder vid kastrering av honkatt

Fördelen att kastrera tidigt är ju dels att man inte riskerar parning, dels att uppfödaren kan leverera de kattungar som inte ska gå i avel kastrerade och dessutom har kattungar väldigt bra läkkött. Jag ser bara fördelar med att kastrera tidigt.
 
Sv: ålder vid kastrering av honkatt

Är de verkligen tillräckligt utvecklade vid tolv veckor? Det har jag aldrig hört talas om. Låter som en verklig bedrift :). Vad är syftet överhuvudtaget, de blir väll inte könsmogna fören vid tidigast fyra månader och oftast inte fören vid 6-8 månader?

"Min" veterinär vill inte kastrera innan 6 månader, dels för att katten ska ha utvecklats färdigt men också för att de ska ha blivit "vuxna i huvudet". Han ser gärna att man väntar lite längre.

Vi har kastrerat våra vid 6 respektive 10 månaders ålder. Nuvarande hankatten kommer nog få vänta upp mot 8-10 månader eftersom han är så jäkla liten och outvecklad.

Ja, de är tillräckligt utvecklade vid 12 veckors ålder. Allt som ska tas bort finns där och många veterinärer upplever att det är lättare att kastrera så tidigt än halvvuxna/vuxna katter eftersom det är mindre fettväv att gå igenom på kattungar. Syftet med att kastrera före könsmognad är att de inte ska bli könsmogna (och att de återhämtar sig snabbare).;) Varför låta en katt som aldrig ska ha ungar bli könsmogen?

Vad menar veterinären med att de ska ha blivit "vuxna i huvudet"? Är det rent mentalt han menar? I sådana fall räcker det inte med att kastrera vid 6 månaders ålder. De flesta katter är ju fortfarande kattungar vid den åldern (och väldigt mångar har ju faktiskt inte hunnit bli könsmogna heller).

Att en katt är liten är inget som hindrar kastrering före könsmognad. Det hämmar inte tillväxten på något sätt. Är han däremot outvecklad som i sjuklig är det klart ni ska vänta.
 
Sv: ålder vid kastrering av honkatt

En kunnig människa i min närhet sa att man skulle kastrera en hona efter första löpet. När hon kastreras så ska hon heller inte vara under ett löp.

Fullständigt onödigt att invänta löp. Vad hade den kunniga människa för argument?

Kastrera under löp eller inte är en avvägning veterinären får göra. Finns det risk att honan snabbt kan bli dräktig kan det vara bättre att ta den något ökade blödningsrisken och kastrera under löp än att vänta och eventuellt få göra en livmoderabort.
 
Sv: ålder vid kastrering av honkatt

Du har ju helt rätt. Jag har bara aldrig hört talas om att man kan kastrera så tidigt!

Han menar mentalt vuxna, ja. Jag tror att det är en anledning till att han gärna vill att de ska vara ännu äldre än sex månader. Det är ju ändå stor skillnad på en 12 veckors kattunge och en 6 månaders även om det sedan händer ännu mer.

Våran är efter i utvecklingen förhoppningsvis kommer han börja komma ikapp nu. Den katten som kastrerades vid 10 månader vägde 800 g när han var fyra månader gammal och vi fick hem honom. Där var det lixom inget annat alternativ än att vänta så länge.
 
Senast ändrad:
Sv: ålder vid kastrering av honkatt

Du har ju helt rätt. Jag har bara aldrig hört talas om att man kan kastrera så tidigt!

Han menar mentalt vuxna, ja. Jag tror att det är en anledning till att han gärna vill att de ska vara ännu äldre än sex månader. Det är ju ändå stor skillnad på en 12 veckors kattunge och en 6 månaders även om det sedan händer ännu mer.

Våran är efter i utvecklingen förhoppningsvis kommer han börja komma ikapp nu. Den katten som kastrerades vid 10 månader vägde 800 g när han var fyra månader gammal och vi fick hem honom. Där var det lixom inget annat alternativ än att vänta så länge.

Personligen tror jag att man kan vänta ihjäl sig om man väntar tills katten har blivit mentalt vuxen.;) Dessutom brukar ju en kastrering alltid göra att katten faller tillbaks lite i kattungefasoner, den slutar ju med "fertilitetstramset".:D

Handlar det om katter som är underutvecklade, sjuka osv. finns såklart goda veterinärmedicinska skäl att avstå kastrering tills katten är "normal".
 
Sv: ålder vid kastrering av honkatt

Att vänta med kastrereing till efter kattan löpt ökar riskerna för ljuvertumörer. Där är en av anledningar att man vill kastreras å tidigt som möjligt för att unvika ljuvertumörer och att kattan blir dräktig.
 
Sv: ålder vid kastrering av honkatt

Ja, mentalt vuvxna blir de väll aldrig, men lite mer mogna och lite mindre "tugga på allt som rör sig" :D.

Jag har faktiskt inte märkt någon skillnad på våra katter innan och efter de blivit kastrerade. Men så är de riktiga "katten-gustav" katter också. :love:
 
Sv: ålder vid kastrering av honkatt

Det är väl oftast så det är, att man inte märker någon skillnad. Såvida man inte haft en pinkande och skrikande avelshane.;) Då brukar det märkas, till det bättre.
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 498
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
649
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 566
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp