åldersgränser på hästen?

panzy

Trådstartare
vad finns det för åldersgränser på hästen för att den ska få tävla? olika för olika grenar? el ngn generell åldersgräns?

aldrig behövt tänka på detta innan då jag alltid haft hästar på 10+ men nu när det lutar åt att köpa unghäst till lillsyrran så känns det mer väsentligt att ha koll på reglerna:angel:

Sv: åldersgränser på hästen?

Menar du när en unghäst får börja tävla?
Nu håller jag på med hoppning och innom hoppning får man börja tävla när hästen är fyra år!! tror att de gäller de andra grenarna också! Lycka till!!

Fyra år gäller för hopp och dressyr... inom fälttävlan är det i augusti det året de blir fyra som gäller...

Är jag åtminstone ganska säker på:crazy: ... rätta mig om jag har fel

Fyra år gäller för hopp och dressyr... inom fälttävlan är det i augusti det året de blir fyra som gäller...

Är jag åtminstone ganska säker på:crazy: ... rätta mig om jag har fel

4 År gäller för FT också, inga "begränsningar"

Inom Distans är det 5 år för Clear Round och 6 år för tävling

man får alltså tävla, dvs inte bara clear round/unghästklassn när de är 4?

man får alltså tävla, dvs inte bara clear round/unghästklassn när de är 4?

När de är 4 och 5 år ska de tävla i unghästklasser alltså bed A.
När de är 6 år får de tävla i Avd A om de har kvalat ditt. De vill säga har gått 3 nollor i den klassen du tänkt rida! Annars rider man 6 åringarna i unghästklasser också!

då är det alltså 6år som gäller för att få tävla "på riktigt"? om man kvalat då vill säga... måste nog skaffa mig TR känner jag...

missuppfatta inte det här nu bara... vi har inte tänkt stressa med denna häst utan verkligen tänka långsiktigt, det är bara det att jag vill ha allt klart för mig innan vi bestämmer oss för att köpa unghäst eller inte...

Ja du har fattat det rätt!

HAr själv två femåringar nu som har tävlat en hel del i unghäst klasser. Den ena hade jag tänkt börja rida i Avd A efter Falsterbo om vi kommer ditt, då han är väldigt mogen. Den andra kommer gå unghäst hela nästa år är det tänk då han behöver mer tid. Man vet ju bäst själv när hästarna är mogna eller inte!! Lycka till med allt!

När de är 6 år får de tävla i Avd A om de har kvalat ditt. De vill säga har gått 3 nollor i den klassen du tänkt rida! Annars rider man 6 åringarna i unghästklasser också!

2 felfria rundor är det, i den klassen man tänkt rida avd A i, eller högre klass. Passar på att förtydliga att det är valfritt att rida avd A på 6-åring.

men hur fungerar det i dressyren då? finns avd B där också och hur kvalar man isf??

Dessutom är det ju så att 4-åring får endast tävla max 1m hoppning, 5 åring 130, 6 åring max 140 (efter 2 felfria 130).

dressyr är det väl LB som gäller för 4 åring och debutant fälttävlan om jag inte har fel för mig betr dessa grenar (sysslar själv mest med hoppning)

Tror (inte säker) att inom dressyr får en häst iaf inte starta om den är under tre år... men de kanske står i TR

Gå in och kolla på t.ex. www.stallbacken.com och kika under "Tävlingsregler" i resp. disciplin. Där finns det mesta du behöver veta om det här.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: MiniLi
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 578
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 994
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka