Äldre läder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare javill
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 972
J

javill

Kan man smörja upp gammalt läder? Det hängde en del gamla hästprylar i vårt stall när vi flyttade hit. Frågan är om man kan smörja upp det och använda? Bl a ett par naturfärgade tömmar som jag skulle vilja använda.

Sv: Äldre läder

Genomtorkat och sprucket läder går inte att smörja upp, men är det bara stelt och fortfarande håller ihop bra när du böjer det kan du ju prova.

Selar, tyglar och annat som har hög påfrestning och absolut inte får gå sönder är nog dumt att chansa med...;)

Sv: Äldre läder

om jag skulle vara du skulle jag först tvätta av dom med sadel tvål alt vanlig grön grumme såpa. sen skulle jag ta fram nån form av hink och hälla i rapsolja.. sen skulle jag låta lädret ligga däri några timmar kanske ett helt dyng för att sedan torka av dom lite lätt och låta dom hänga på "torkning" sen när dom torkat o sugit åt sig en massa fett så skulle jag nog lägga det i hinken med rapsolja igen (man häller ej ut den gamla utan sparar det mer ekonomiskt:P) och sen låta ligga ett ta o sen torka.. har det inte blvit bättre då skulle jag ej påfresta lädret med några större "grejjor"

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: IngelaH
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 249
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 196
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 662
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka