Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

phie

Trådstartare
Jag blir så besviken på mina Hansbotäcken. De håller ju bara inte!

Min häst går tillsammans med två välartade herrar som på sin höjd kan dra lite i varandras grimmor för att festa till det, så täckena går inte sönder på grund av täckesmarodörer.

Mitt första Hansbotäcke gick sönder i höstas, då hade jag knappt haft det i ett år. Det sprack helt sonika längsmed bogvecket, och hela vägen upp till mankluddet. Det andra lyckades jag nypa billigt på den lokala Stadium-butiken när de reade ut sina hästgrejer. Nu, efter kanske tre månaders aktivt användande har även det täcket spruckit. Denna gång längsmed reflexpipingen baktill ända upp till svanslappen. Till och med mitt Höökstäcke jag köpt för två år sedan håller utan några som helst skador :crazy:

Nu tänker jag ge upp på Hansbo, trots att jag helst vill gynna svenska märken. Behöver lite tips på regntäcken i en liknande prisklass, max 800 :-. Vill gärna hitta en modell som sitter bra på hästar med smal bringa och bogparti, och det får gärna vara något fodrat och ha snabbknäppen. Tips mottages!
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Shire täckena har bra passform och håller länge och kostar mindre än Hansbo täckena.

Har också slutat med Hansbo täcke av diverse andledningar.
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Jag har ett ofodrat regntäcke från Shire som jag har varit supernöjd med. Bra passform, bra kvalitet, slitstarkt.
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Vilka modeller kan du rekommendera som är fodrade? En tjej i stallet har ett ofodrat Shires, det ser faktiskt trevligt ut!
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Låter onekligen intressant med Shires, tack för tipset :D
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Jag kan inte rekommendera shires som de andra gjort, köpte ett av deras slitstarkaste vintertäcken i år och det blev hål i det första dagen det användes, flera revor har tillkommit efter det. Mina hästar är inte ens särskilt våldsamma med sina täcken...

Istället skulle jag rekommendera horseware, deras amigotäcken är prisvärda om man inte vill lägga nån större summa.
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Exklusiv är ett svenskt märke som jag har hört har bra täcken. Jag har inte köpt därifrån själv ännu, men tänker göra det nästa gång jag ska löpa nytt täcke.
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Jag har ett vintertäcke från Shire också och det är inte alls i samma material som regntäcket, mycket tunnare, så jag förstår vad du menar. Mitt har dock hållit, men å andra sida går min häst ensam i hagen.
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Jag tkr Shires täckena är underbara, jag har ofodrade regntäcken medhals (haft i flera år, inte en skråma) och har fodrade vintertäcken med hals inte en skråma på dom heller och en av mina hästar är en riktig bråkstake han ska mucka med allt och alla...

Åsså är dom billiga :)
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Fast det borde väl vara samma tyg om det är samma modell fast ofodrat? Mitt är ett typhoon med 1200D. Tyget i sig ser rejält ut men det håller inte.
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Vad knas att något med så högt denier-tal inte håller :confused: Nackdelen med Amigotäckena är att de blir sjukt dyra om man vill ha lite foder i dem, då hamnar de över tusenlappen.
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Domani täckena tycker jag har hållt bra och har en bra passform till ett litet pris. Snygga och enkla är dom också:)
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Jag gillar dem inte, dock... Sitter dåligt på min häst :(
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Jag ljuger:o. Vintertäcket är inte ett Shire, det är ett Trend (som kommer från Hansbo va?). Så glöm att jag sa nåt! :D
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

angaende hansbo, jag tycker du skall skriva ett brev till hansbo, och beklaga dig. tala om som det ar och forklara varfor du inte kan rekommendera dem eller vill ha deras tacken i framtiden.

en av tva saker hander formodligen..1) de bryr sig inte eller 2) du far ett nytt tacke..

ok man kanske inte gor sa i sverige, men da vet ju foretaget att det ar ngt fel och de kan atgarda felet..

och nar det kommer till andra tacken, jag har Showmaster tacken fran Hooks, samt mina american tacken som jag koper pa www.doversaddlery.com (Riders International ar market, billiga i forhallande till men haller). Showmaster ar dyra men det lonar sig in langden att kopa kvalite.. man behover ju inte ha 15 tacken till en hast.. ...


lycka till

kat
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Jag föredrar Shires o TCH, är nog det jag kan tänka mig att köpa förutom Horseware då :) Till min nuvarande väldigt skav känsliga häst iaf . .

Vi säljer Hansbos täcken där jag jobbar, men har inte vågat prova något av dem på min häst. Gillar inte frampartiet på täckena, ser ut att vara konstig passform. . sa till om det när vi var nere på Hansbo, de lyssnar och tar tacksamt emot förslag.
Min förra häst fick skav av Domani täcken så har inte använt Domani sen dess :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Jag har också ett Domani men passformen är inget att hurra för.. Snygga, hållbara och i bra prisklass är dom dock!
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Jag har haft flera olika modeller Shire täcke under de senaste 7 åren och alla har hållt lika bra men jag har inte haft någon idiot häst som biter i täckena förrän senaste månaderna. Han satte tänderna i mitt 7 år gamla Shire täcke och drog allt vad han kunde och det blev förstås en reva. Under normala förhållande med normalt bit så har aldrig något täcke sönder men har man en häst som riktigt tar tag och biter så kvittar det nog vilket märke man har.

Munkorg på bitiga hästar är kanske ett alternativ. Skämt!
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

tycker shires dom är skitbra. jag ahr travhäst och på dom sitter dom bra! :)
 
Sv: Aldrig mer Hansbo-täcken, hjälp mig hitta nytt!

Gillar inte frampartiet på täckena, ser ut att vara konstig passform.

Jag har ett stallstäcke därifrån som jag använder under mitt HW-regntäcke på vintrarna, det sitter jättebra. Min extremt skavkänsliga häst får inget skav av denna kombination. stalltäcket borde ju rimligen ha samma passform som utetäckerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp