Alkoholkonsumtion - var går gränsen för riskbruk? (utbruten från Alkohol)

Man kan ju också kännas vid att ens "enstaka tillfälle" är ett riskbruk. Vissa tillfällen har även jag ett riskbruk utifrån dessa definitioner. Att släta över ett riskbruk som "ingen fara ju" och "helt normalt" känns ärligt talat inte helt bra i en tråd om hur alkoholen ställt till det på olika sätt för ts.

Många människor har ett riskbruk, det gör inte riskbruket sundare.

Men gud, vem i tråden har slätat över riskbruk? Det är väl tvärtom återkommande i tråden att det också beror på hur, varför etc som man dricker. Om du väljer att döva din ångest med två glas vin några gånger i veckan är nog det garanterat mer definierat som ett riskbruk än om du dricker en flaska vin under en långmiddag i goda vänners lag ångestfri.
 
Det har nog många gånger framkommit att jag är kvinna, så pass länge har jag trots allt varit här men "okej".
Absolut, fortsätt uttrycka det. Jag anser det fortfarande mycket onyanserat. IQ.se skriver tio standardglas och Vårdgivarguiden skriver mer än 9 standardglas, så det är uppenbarligen inte hugget i sten att 6 glas per automatik är riskbruk. Vi kan dividera om det i flera sidor till men det är fortfarande så att både alkoholism och riskbruk är mer komplicerat än enbart intag av ett visst antal glas per tillfälle. Vill du låsa dig fast på just antal glas, varsågod. :)
Men dom skriver ju 9 glas per vecka eller fler än 4 glas per tillfälle? Och IQ skriver att man inte bör dricka mer än 4 glas per tillfälle, en flaska är väl mer än 4 glas? Det är kanske inte så konstigt att en hel flaska räknas som riskbruk av de flesta då?
 
Men dom skriver ju 9 glas per vecka eller fler än 4 glas per tillfälle? Och IQ skriver att man inte bör dricka mer än 4 glas per tillfälle, en flaska är väl mer än 4 glas? Det är kanske inte så konstigt att en hel flaska räknas som riskbruk av de flesta då?

"Inte bör" är inte synonymt med riskbruk. Det jag finner märkligt är att man hänger upp sig på mängd och kvalificerar det som riskbruk, när vi vet att det är mer komplicerat än så. Det är inte det femte glaset som på något sätt avgör om du befinner dig i ett möjligt riskbruk eller ej, däremot kan det vara en faktor, av flera. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 947
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp