Alkoholkonsumtion - var går gränsen för riskbruk? (utbruten från Alkohol)

Du känner att du verkligen känner dig utpekad och behöver försvara den där vinaren.

Jag talade kontextoberoende men förklarade, eftersom du reagerade så.

Du behöver inte göra det här personligt, jag är inte den enda som reagerade på inlägget och jag tycker det är ganska fult av dig att mena på att jag behöver "försvara" mitt alkoholbruk. Om argumenten tagit slut så säg det istället för att vända det till mig som person eller falskt hänvisa till att jag skulle ha reagerat kraftigt.
 
Och det antar jag är bland människor som dricker betydligt mera än jag gör till vardags.
Jag har också varit tillvand.
Det går ganska så fort.
Som student tålde jag massor.
Men med 4-5 ggr/år blir det ingen tillvänjning.

Se mig som ett exempel på den totalt alkoholfria människan.
Det är väl ändå inte festprissarna som man skall jämföra sig med?
Jag dricker nästan aldrig alkohol, men när jag väl gör det blir jag ändå absolut INTE skitfull på en halvflaska vin. 😅
 
Jag dricker nästan aldrig alkohol, men när jag väl gör det blir jag ändå absolut INTE skitfull på en halvflaska vin. 😅
Jag skulle nog bli hyfsat påverkad av en halvflaska vin om den sveps på en minut eller två. Även om jag dricker vin ganska ofta. Det är ändå rätt mycket alkohol in i systemet. Däremot som man mer normalt dricker vin (till mat under en längre tid och med flera glas vatten till) så upplever jag inte att påverkan är stor alls.

Men det är väldigt individuellt.
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog bli hyfsat påverkad av en halvflaska vin om den sveps på en minut eller två. Även om jag dricker vin ganska ofta. Det är ändå rätt mycket alkohol in i systemet. Däremot som man mer normalt dricker vin (till mat under en längre tid och med flera glas vatten till) så upplever jag inte att påverkan är stor alls.

Men det är väldigt individuellt.
Ja, precis - det är väldigt individuellt. Så att påstå att alla blir dyngraka på en halvflaska vin blir väldigt fel. Men strunt samma - det är inte det tråden ska handla om.
 
Ja, precis - det är väldigt individuellt. Så att påstå att alla blir dyngraka på en halvflaska vin blir väldigt fel. Men strunt samma - det är inte det tråden ska handla om.
Men...? Ingen har väl påstått att man bli dyngrak av en halvflaska? Nu överdrev du väl grovt?
 
Att själv dricka en flaska vin under en middag på 3-4 timmar är inte "riskbruk".

Att gömma en flaska vin, dra fram den i sin ensamhet, halsa i sig den på en timme och samtidigt må dåligt över det - det är riskbruk.

Det går inte att säga att en flaska vin ensam per automatik är riskbruk. Alkoholism är mer komplicerat än så.
https://plus.rjl.se/infopage.jsf?childId=14856&nodeId=39798

Såhär uttrycker sig vården i frågan. Gör vad du vill med informationen.
 
Vem i tråden -utöver möjlihen ts- säger sig dricka mer än 9 glas vin varje vecka :confused:
det finns personer i tråden som hävdar att en vinflaska på en person på en kväll absolut inte är riskbruk. en vinflaska är 6 glas och det definierar vården som möjligt riskbruk. Igen, gör vad du vill med informationen.
 
det finns personer i tråden som hävdar att en vinflaska på en person på en kväll absolut inte är riskbruk. en vinflaska är 6 glas och det definierar vården som möjligt riskbruk. Igen, gör vad du vill med informationen.

Stor skillnad mellan riskbruk och möjligt riskbruk. Precis som flera av oss redan påpekat i tråden är alkoholism/riskbruk mer komplicerat än så. Gör vad du vill med den informationen. :)
 
du har ju försvarat den där hela vinflaskan rätt kraftigt vad jag uppfattat. Det är oavsett vad du tycker, per vårdens definition ett riskbruk. Men jag lämnar detta nu.

Men sluta nu. Vi har olika åsikter och det innebär inte att det är jag som "reagerar kraftigt". Eller tänker du att jag bara ska sluta bemöta de svar jag får? Så otroligt klassiskt att vi klistrar på känslor på kvinnor som argumenterar, istället för att se till det som faktiskt skrivs/sägs. Jag tycker inte att vi ska bidra till sådana strukturer, faktiskt. Om inte så är det bara en härskarteknik som diskussionen gott kan klara sig utan.

Rekommenderar för övrigt sidan IQ.se, som skriver betydligt mer ingående och nyanserat angående möjligt riskbruk:

Det finns inget riskfritt drickande. Ju mer alkohol du dricker, desto större risk utsätter du dig för. Ordet “riskbruk” används ofta när det skrivs och talas om hur vi dricker. Med ordet menas att dricka så mycket alkohol att det innebär en klart ökad risk för skador och andra problem i livet – fysiska, psykiska eller sociala.

Är du frisk bedöms risken för skador av alkohol vara liten om du dricker färre än tio standardglas i veckan. Ett standarglas motsvarar 50 cl folköl, ett litet glas vin (10-15 cl) eller 4 cl sprit. Men, det är viktigt att komma ihåg att alkohol påverkar oss väldigt olika.

Även hur vi dricker spelar roll. Att dricka sig berusad är alltid en risk i sig. En rekommendation är att aldrig dricka fler än fyra glas vid samma tillfälle. Vi behöver också låta kroppen återhämta sig och därför inte dricka för ofta.
 
Men sluta nu. Vi har olika åsikter innebär inte att det är jag som "reagerar kraftigt". Eller tänker du att jag bara ska sluta bemöta de svar jag får? Så otroligt klassiskt att vi klistrar på känslor på kvinnor som argumenterar, istället för att se till det som faktiskt skrivs/sägs. Jag tycker inte att vi ska bidra till sådana strukturer, faktiskt. Om inte så är det bara en härskarteknik som diskussionen gott kan klara sig utan.

Rekommenderar för övrigt sidan IQ.se, som skriver betydligt mer ingående och nyanserat angående möjligt riskbruk:
Jag vet inte vilket kön olika användare har. 6 glas per tillfälle definieras som riskbruk oavsett om du är kvinna eller man. Varför är det viktigt för dig att jag inte uttrycker att 6 glas per tillfälle definieras som riskbruk?
 
Jag vet inte vilket kön olika användare har. 6 glas per tillfälle definieras som riskbruk oavsett om du är kvinna eller man. Varför är det viktigt för dig att jag inte uttrycker att 6 glas per tillfälle definieras som riskbruk?

Det har nog många gånger framkommit att jag är kvinna, så pass länge har jag trots allt varit här men "okej".
Absolut, fortsätt uttrycka det. Jag anser det fortfarande mycket onyanserat. IQ.se skriver tio standardglas och Vårdgivarguiden skriver mer än 9 standardglas, så det är uppenbarligen inte hugget i sten att 6 glas per automatik är riskbruk. Vi kan dividera om det i flera sidor till men det är fortfarande så att både alkoholism och riskbruk är mer komplicerat än enbart intag av ett visst antal glas per tillfälle. Vill du låsa dig fast på just antal glas, varsågod. :)
 
Jag vet inte vilket kön olika användare har. 6 glas per tillfälle definieras som riskbruk oavsett om du är kvinna eller man. Varför är det viktigt för dig att jag inte uttrycker att 6 glas per tillfälle definieras som riskbruk?

Jag förstår inte hur du inte förstår att det beror på kontexten! Om en person dricker ett halvt glas vin i veckan i 51 veckor och v 52 dricker personen en flaska vin under en middag som pågår i 5 timmar har jag otroligt svår att se att "vården" skulle anse det vara ett riskbruk.

Tycker du själv att det jag beskriver är ett riskbruk?
 
Jag förstår inte hur du inte förstår att det beror på kontexten! Om en person dricker ett halvt glas vi i veckan i 51 veckor och v 52 dricker personen en flaska vin under en middag som pågår i 5 timmar, har jag otroligt svår att se att "vården" skulle anse det vara ett riskbruk.
Man kan ju också kännas vid att ens "enstaka tillfälle" är ett riskbruk. Vissa tillfällen har även jag ett riskbruk utifrån dessa definitioner. Att släta över ett riskbruk som "ingen fara ju" och "helt normalt" känns ärligt talat inte helt bra i en tråd om hur alkoholen ställt till det på olika sätt för ts.

Många människor har ett riskbruk, det gör inte riskbruket sundare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 905
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp