Alla dessa lindor!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Elly_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 921
E

Elly_

Alla benlindor i olika material, freece, bomull, fleece/elastisk, primatex?/elastisk... Vilken används när? :)

Sv: Alla dessa lindor!

Jag använder bara oelastiska lindor, vid såväl ridning som stallbandage.

Elastiska lindor brukar jag vira in stigbyglarna i på vintern för att slippa frysa om fötterna.

Fleece: Ridning, Stallbandasje, Transport. Jeg bruker alltid underlag på fleece, selv om mange mener at det ikke en nødvendvig.

Elastiske: Ridning. I fare for å stramme de for hardt, unngår jeg å bruke de til stallbandasjer/transportbandasjer. Ha alltid underlag.

Jeg bruker aldri "kombibandasjer". Altså sånne med f.eks. fleece innerst, så elastiske. Synes de er upraktiske, og som regel blir stygge etter at man har lagt dem på. Jeg bruker uannsett alltid vanlige underlag siden jeg liker det best.

Det jag använder vid ridning är antingen smidiga fleecelindor (3m) av Mias,Equiline, Schockemöhle. Givetvis med padd under(antingen mias fleece eller eskadron climatex)

Annars blir det mycket kombilindor från Equiline med fleece innerst och elastiskt ytterst. De är helt super att linda med:)

Vid ridning kan man annars ha padd och helelastiska eller padd med acryllindor!

Vi stall-transport-natt bandage använder jag gärna lindor med ylleblanding. De ska gärna vara tillräckligt långa, div 4 m till frambenen och 5 meter till bakbenen. Använder antingen filtpadd eller paddar från Eskadron under!

Måste bara säga att jag blev en smula förvirrad när jag råkade se ditt användarnamn :P

Stallbandage: Fleecelindor med padd under. Padden i olika material, BoT, svettpadd eller vanliga i bomull (? Osäker på materialet nu :o )

Träning (travhäst): Neoprene padd (tänk typ musmatta fast mkt mjukare, slappare typ) och elastiska lindor.

Fleece som stallbandage, tycker det är för stumt och gör mer skada än nytta vid ridning.

Elastiska vid ridning. Finns tyvärr dåligt utbud på färger, de flesta tycks ju rida med fleece.

Alltid fleece. Arbetsbandage med eskadrons climatex paddar och stallbandage antingen med climatex eller tjocka equiline eller BoTpaddar.

Jag tycker det blir för tjockt och liksom packat. Det ger inget utrymme för ökad blodcirkulation utan stryper då snarare. En elastisk linda kan ju utvidga sig tillsammans med blodkärlen.

Har citerat en bok i en annan lindtråd nyligen ang. detta. Personligen tror jag det stämmer, det verkar logiskt.

Ok. Men så hårt drar man ju inte så att linda + padd har möjlighet att stasa? Risken för stasning är ju högre med en elastisk linda - trycket i blodkärlen borde inte kunna överstiga trycket från lindan vilket krävs om det ska få lindan att ge efter... Men ja, vi har alla olika teorier.

Att det lätt blir klumpigt kan jag hålla med om, det kräver en viss teknik och lagom långa lindor...

Alltid fleece.
Vid ridning har jag en escadronpadd eller en miaspadd under (föredrar escadron paddarna)
stallbandage så har jag ett par equilinepaddar under.

Därför är det viktigt att verkligen lära sig linda och inte experimentera hemma. :)
Jag gillar inte fleece, och sålänge jag fortsätter läsa/höra att det inte är optimalt kommer jag inte använda det annat än i boxen.

Jag har lärt mig det från diverse teorilektioner, har även citerat en bok i en annan tråd, finns säkert inte långt ner under inlägg skrivna av mig. Titel och författare nämnd.

Har läst tråden. Och nja, jag köper det inte. Dels för att man har en padd under lindan som jämnar ut trycket och dels för att man inte drar åt så att det stasar, men framförallt köper jag inte argumentet att fleece skulle bli mer stasande än elastiska bandage. Just för att elastiska "efterdrar" av sig själva vilket fleece inte gör.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 013
Utrustning Är Fir-Tech Allroundschabrak m. Elastiska Band lika bra som Equiband Pro System?
Svar
6
· Visningar
491
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Islaend
·
Utrustning Någon som erfarenhet av halstäcken i fleece? Fungerar det under utetäcke ell
Svar
1
· Visningar
208
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka