Alla dessa sadlar..

Bukefalos 30 år!

KasperTim

Trådstartare
Hej på er!

Jag river av mig håret snart..
Min 3 åring har växt ur sin 3dje sadel nu på 3 månader. Han breddar sig väldigt mycket just nu runt bogpartiet och manke vilket gör att sadlarna blir för trånga.

De senaste sadlarna har passat på millimetern och möjligen därför han växer ur dom så snabbt.

Nu funderar jag på att skaffa en sadel som är för vid för tillfället och padda upp den istället och sen kanske den passar till hösten efter betet, är det kanske en dum ide?
Allt beror ju såklart på min lille herre som är extremt kinkig om sadeln inte passar vilket resulterar i att han bockar redan på stallgången efter att man spänt sadelgjorden, så han är tydlig med vad som funkar och inte.

Hur gör ni med era unghästar och alla dessa sadlar?

Sv: Alla dessa sadlar..

Har du en häst i utvecklingsfas och vill ha nåt som åtminstone är flexibelt och ekonomiskt i den mån det går, hade jag valt ett alternativ där bomändring är möjligt, alternativet är billiga kvalitetssadlar och vara beredd att byta efter behov.

Fårskinnspad är ofta uppskattat av hästarna och fyller upp ungefär en halv bomvidd, är definitivt ett alternativ att prova ut sadel så pad under får plats, dock vet man ju inte riktigt hur unghästarna utvecklas i olika faser, från raka till överbyggda, svankiga, sen raka igen, utan manke, breddar och musklar och vips så kommer den där förbaskade manken som gör att du sliter ditt hår då hästen behöver byta sadel igen :crazy:

Det jag försöker säga är att tanken är god med fårskinnspad, men hästen kan likväl gro manke eller tappa hull under betet så sadeln blir för vid även med padd under... Chansning hursom. Du får lite ledsagning om slutresultatet om du tittar på föräldrarnas ryggar.

Jag letar hoppsadel nu och inser att även om jag skulle vilja ha padd under vid utprovningen så är skrället redan så bred att det är svårt att hitta begsadlar i dessa vidder. Satsar på ändringsbart om inte favoritsadeln i rätt vidd dyker upp.

ändringsbar bomvidd är guld värt :p har en bates sadel och fick till alla bomvidderna när jag köpte den (beg) :D så om hästen breddar sig är det förhoppningsvis bara att sätta i ett vidare järn och och hon musklar ur kan jag sätta i ett smalare, och mitt emellan alla ändringar kan jag fylla ut en halv bomvidd med fårskinns padd. bates kan man också lägga in inlägg i bossorna för att höja/fylla ut lite extra. väldigt smidigt. men det kräver ju att sadeln passar från första början och att man har turen att det bara är att justera sadeln lite vid behov.
bates är också luft stoppade och min känsliga häst tycker åtminstone om vår sadel.

Ska definitivt leta och kolla efter sadlar med änringsbar bom. Nu har jag turen att det kommer en sadelutprovare till en annan häst i stallet i veckan så jag smög mig in på ett hörn.

Buck: Är bates sadlarna raka ? ska absolut kolla upp dom!

hoppsadlarna: elevation och elevation+ är raka, momentum är nog ungefär lika rak som elevation + = så gott som spikraka. har en momentum på min min häst med rak rygg, elevation var för svängd.

okej, jag får kolla lite :) Imorgon kommer i vart fall sadeltanten så då får vi se vad hon har för tips och råd.

Jag la på en något vidare sadel idag och paddade upp den med en mattespadd med full stoppning och det fungerade bra och hästen klagade inte. Så för stunden har jag iaf en sadel som ligger okej för 15 min pass 2-3 dagar i veckan :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka