- Svar: 46
- Visningar: 1 464
Förra året förbjöds veterinären att ha hand om djur. Trots det hittade Länsstyrelsen i Uppsala län i år ett flertal hästar på en gård i Uppland.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hoppas att det är en f.d. veterinär numera!Förra året förbjöds veterinären att ha hand om djur. Trots det hittade Länsstyrelsen i Uppsala län i år ett flertal hästar på en gård i Uppland.
Om det inte skedde i tjänsten är det svårt att bli av med legitimationen. Men förstår hur du tänker. Hemskt att en person som är utbildad för att värna och vårda sjuka djur inte ens kan ta hand om sina egna.Jag hoppas att det är en f.d. veterinär numera!![]()
Djurförbud innebär att man inte får ha hand om djur, och är en annan process än att bli av med sin veterinärlicens.Jag hoppas att det är en f.d. veterinär numera!![]()
Om det är den som jag tror det är, så har jag och vänner anlitat henne och hon var mycket populär fr att hon när hon började som egen, var en tredjedel av priset från distriktarna.Det intressanta är att hon verkar otroligt populär som veterinär! Om det är den jag tror att det är.
Om det är den som jag tror det är, så har jag och vänner anlitat henne och hon var mycket populär fr att hon när hon började som egen, var en tredjedel av priset från distriktarna.
Men det slutade i timslånga väntetider och den ena skräckhistorier efter den andra...
Hon jobbade fortfarande som veterinär åtminstone i somras.Jag hoppas att det är en f.d. veterinär numera!![]()
Hon jobbade fortfarande som veterinär åtminstone i somras.
Den klinik som anställde henne efter det med kadavren har gått omkull men hon startade upp eget i början av året. Och var med det företaget verksam som veterinär i somras i alla fall. Det aktiebolaget är fortfarande aktivt (jag kollade nyss), men vet inte om hon fortfarande bedriver verksamhet i det.Men kliniken har väl gått omkull?
Jag tänkte att djurförbud innebär att man inte får ha hand om djur, och vad gör man som veterinär om inte det?Om det inte skedde i tjänsten är det svårt att bli av med legitimationen. Men förstår hur du tänker. Hemskt att en person som är utbildad för att värna och vårda sjuka djur inte ens kan ta hand om sina egna.
Enligt @Alexandra_W så är hon praktiserade veterinär (eller åtminstone i somras) - så kan man inte det?Djurförbud innebär att man inte får ha hand om djur, och är en annan process än att bli av med sin veterinärlicens.
Djurförbudet innebär dock rent praktiskt att du inte kan vara praktiserande veterinär.
Ibland ges därför djurförbud bara för specifika djurslag eftersom det samtidigt begränsar personens möjlighet till försörjning.
Det finns ju olika typer av djurförbud med för att komplicera ytterligare.Enligt @Alexandra_W så är hon praktiserade veterinär (eller åtminstone i somras) - så kan man inte det?
Det hela är så fruktansvärt osmakligt. Inte skulle väl någon vettig människa vilja anlita en veterinär som missköter sina egna djur på det här viset?Jag tänkte att djurförbud innebär att man inte får ha hand om djur, och vad gör man som veterinär om inte det?
I vilket annat yrke får man fortsätta trots att man fått ett förbud för exakt det man gör i yrket pga något man gjort privat?![]()
Tack för klargörande!Det finns ju olika typer av djurförbud med för att komplicera ytterligare.
Dels kan du ha förbud att ha alla djur eller bara vissa. Du kan också ha förbud att alls sköta om djur, eller så kan du ha förbud mot att själv hålla djur men få sköta om andras.
Ofta tänker man ju på det starkaste - att inte få sköta djur överhuvudtaget, men det är ju inte alltid det är det som avses.
Visa bifogad fil 191132
Det kan finnas massor av anledningar till att man inte fungerar helt i att sköta vardag och privatliv som inte behöver betyda att man också är inkapabel i sin yrkesutövning. Det beror på vad som fallerat i det privata och varför, liksom att miljön och förutsättningarna vid yrkesutövandet är annorlunda.Jag tänkte att djurförbud innebär att man inte får ha hand om djur, och vad gör man som veterinär om inte det?
I vilket annat yrke får man fortsätta trots att man fått ett förbud för exakt det man gör i yrket pga något man gjort privat?![]()
Finns många veterinärer som inte jobbar kliniskt med djur, utan på typ SVA, inom livsmedelsindustrin, på länsstyrelsen osv.Jag tänkte att djurförbud innebär att man inte får ha hand om djur, och vad gör man som veterinär om inte det?
Jag håller inte med dig. Om man missköter djur till den grad som uppvisats här är det komplett oetiskt att samtidigt arbeta som veterinär. Jag har aldrig hört talas om Malinfallet, men för mig låter det faktiskt rätt galet att man kan arbeta som barnskötare samtidigt som man missköter/vanvårdar(?) egna barn.Det kan finnas massor av anledningar till att man inte fungerar helt i att sköta vardag och privatliv som inte behöver betyda att man också är inkapabel i sin yrkesutövning. Det beror på vad som fallerat i det privata och varför, liksom att miljön och förutsättningarna vid yrkesutövandet är annorlunda.
Det finns väldigt goda skäl till att det privata ärendet och det yrkesmässiga ärendet ska hanteras separat efter olika bedömningskriterier och regelverk.
Som ett exempel kan du ta Malinfallet. Hon var både betrodd och välsedd i sitt yrke som barnskötare, trots att hon inte fick ha sitt eget barn boende hemma. Vad skulle vara vunnet med att det automatiskt slår till ett yrkesförbud i en sådan situation?
Och som bonusfråga: ska man utifrån samma logik omhänderta barnen från någon som får sparken från ett dagis- eller skoljobb?
Jag instämmer.Jag håller inte med dig. Om man missköter djur till den grad som uppvisats här är det komplett oetiskt att samtidigt arbeta som veterinär. Jag har aldrig hört talas om Malinfallet, men för mig låter det faktiskt rätt galet att man kan arbeta som barnskötare samtidigt som man missköter/vanvårdar(?) egna barn.
Edit: Glömde att svara på din sista fråga. Det beror naturligtvis på varför du har fått sparken från förskola eller skola. Men om det handlar om att man på något vis har behandlat barn illa så borde man naturligtvis också undersöka hur de egna barnen har det.
@bettysmatte har redan svarat bra, men jag skulle vilja säga att det borde ju vara bättre med automatiskt yrkesförbud som kan undantas i specialfall? Dvs man får argumentera för varför man personligen inte ska förbjudas även inom yrkeslivet?Det kan finnas massor av anledningar till att man inte fungerar helt i att sköta vardag och privatliv som inte behöver betyda att man också är inkapabel i sin yrkesutövning. Det beror på vad som fallerat i det privata och varför, liksom att miljön och förutsättningarna vid yrkesutövandet är annorlunda.
Det finns väldigt goda skäl till att det privata ärendet och det yrkesmässiga ärendet ska hanteras separat efter olika bedömningskriterier och regelverk.
Som ett exempel kan du ta Malinfallet. Hon var både betrodd och välsedd i sitt yrke som barnskötare, trots att hon inte fick ha sitt eget barn boende hemma. Vad skulle vara vunnet med att det automatiskt slår till ett yrkesförbud i en sådan situation?
Och som bonusfråga: ska man utifrån samma logik omhänderta barnen från någon som får sparken från ett dagis- eller skoljobb?