Alla dessa Täcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MrsSixx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 888
M

MrsSixx

Jag har planer på att köpa Nordingen jag rider. Han är väldigt grov o har en hel del o tjock päls. Nu undrar jag vad ska man ha för täcken på en Nording när det är vinter, regn, kallt o han är svettig osv.
Tacksam för svar!

Sv: Alla dessa Täcken

Antar att din nordis har rätt tjock vinterpäls och de brukar ju va rätt "tåliga" för väder o vind.
Jag tycker det borde räcka med ett regntäcke de dagar det regnar/snöar/blåser mkt. Kyla klarar de bättre än regn o blåst.
Om du släpper ut en svettig häst så finns det fleecefodrade regntäcken som nog skulle va det bästa, då har ändå hästen en chans att torka utan att bli nerkyld.
Events täcken (från hansbo) är rätt stora i bogen, har själv ett olivgrönt fleecefodrat regntäcke därifrån som är jättebra. Kostade 600 på Eko. De har även ofodrade regntäcken förstås.
Helt ok kvalitet tycker jag för en hyffsat billig peng.
se till att köpa täcken som andas!

om du vill lägga lite mer pengar på ett regntäcke så har jag för mig att horseware rambo har ett som är speciellt anpassat för kallblod/tyngre hästtyper. detta täcket ligger nog på runt 2000, men deras täcken är verkligen super o antagligen passar det perfekt på din häst!

tack tack känner mig lite säkrare nu på vad jag ska välja för sorts täcke.
Men om det är så där halv bra väder som nu med sol o lte små kallt o han blir svettig. vad ska jag använda då?

ofodrat regntäcke som andas.
men jag tkr du först o främst ska se till att skritta av ordentligt så hästen hinner torka (om den nu blir svettig, den borde väl fällt det mesta av vinterpälsen?) annars så försök planera ridningen så du är klar lagom till insläppet så behöver du inte släppa ut en svettig häst.
annars får du helt enkelt låta hästen stå inne en timme tills den torkat o sen släppa ut.

han behöver säkert inget täcka alls om vintern. Du kan ju lägga på ett tunnare regntäcke om det regnar eller snöar blötsnö om du ska rida senare på dagen. Det räcker nog. Ingen ide att täcka i onödan.

Vi har ett regntäcke. Min pojkvän har 15 nordsvenskar, de har inga tecken alls. Men de har skog att gå i också

vi har långpälsade fjordingar o vi använder inte mkt täcken alls. Dessutom så är det ju inte så lätt att hitta några som passar. Har ett gammalt täcke som ev heter everest som är stort o bra i bogen för våra. Har annars provat o köpt lite täcken från hööks o de är alla rätt så snåla med längden på kryssgjordarna o jag får lov o köpa en strl större än vad som behövs längd mässigt för att bogen ska få plats. Vi har bara täcke när de är svettiga eller om det är väldigt regningt på morgonen o vi ska ta ut dem. Bättre o köpa tunna regntäcken o ev ha ett flecce täcke innan för istället för att ha flecefodrade regntäcken. Blir enklare o sköta så!

Det finns ju ett hav av täcken man blir bara så vilsen... men tror jag vet på ett ungefär vad jag ska inhandla till min nording! Tack:)

jag håller inte med om att det blir "enklare" med dels ofodrade regntäcken och fleecetäcken. Eller så är det bara jag som är lat. jag föredrar att ha ETT täcke på hästen och inte flera. Alltså ett fleecefodrat regntäcke istället för fleece+regntäcke.
Men sen blir det förstås billigare att ha ett löst fleece under, men jag tkr det underlättar att bara behöva lägga på ett täcke o inte två (iaf om man har många hästar).

som sagt, jag tror inte din häst är i så stort behov av täcken, räcker nog med ett regntäcke vid dåligt väder. fleecefodrat regntäcke tänkte jag nog mer ifall det är så att du släpper ut en svettig häst vintertid.

jag har en foderhäst som är en ardenner o han har under vintern fått på sig ett rengtäcke(ofodrat) när det varit skitväder o om han varit svettig en fleccefilt från ikea=) med täckesgjord
täcket har jag för mig är ett horssaver med resår fram vid bogen o under magen jättebra tycker jag..

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 259
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka