Alla ni som anlagt paddock, se hit!!!!

I

Izor

Tänkte göra en paddock 20*40m, kommer att gräva ur och dränera. Men vad är det jag ska lägga på sen? Vad är det för olika lager? Är det någon som vet vad det kostar med gruset/sanden? :confused:
Ska man läggar matta under eller går det bra utan?
Är det något annat som jag bör tänka på?
Tacksam för alla delade erfarenheter! :banana:
 
Vill du ha en bra paddock med seriöst underlag vill jag slå ett slag för: www.equi-pro.se
OBS: hemsidan är inte uppdaterad på flera år, kundlistan är numer rätt så imponerande.
Du kan begära in färskt cd-rom material och kundreferenser. Har sett att de annonserat flitigt i ridsport senaste tiden.

Det har funnits ett par år i Sverige och kunderna ökar hela tiden. Underlaget används privat men även på ridskolor/lantbruksgymnasium som ger stor påfrestning på underlaget.
Flyinge har nu begärt in offert.

Jag har stött på underlaget ett par gånger och anstränger mig för att få min tillhörande klubb att våga vara lite innovativa och prova på något nytt.
Tyvärr tillhör jag en anläggning som är extremt bakåtsträvande så jag rider själv på ett tungt traditionellt underlag med ojämn hal botten som kräver mkt underhåll.

MEN några mil härifrån finns underlaget på en "utebana" (underlagsmaterialet kräver att det är väl dränerat) med tak.

Det är helt suveränt. Underlaget är topp. Eftersom det är tak över banan så är det funktionell året om.
Fläktar skönt under taket på sommaren (vem tyar att rida på utebana eller i ridhus när solen är uppe? och vem kan rida på utebanan under vintern? Dessutom är oisolerade ridhus vidriga på vintern ur fryssynpunkt).

Jag förstår inte varför vi är så efter i Sverige hela tiden :confused:. "Vi har alltid gjort så här och det fungerar"?

En väldränerad utebana med tak är ett billigt och kanonalternativ!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 096
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 862
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp