Duktigt hus

Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden så trivs jag väldigt bra och njuter och känner mig stolt. Det är spännande och roligt och intressant, och jag fixar det ju - jag reder ut situationerna som uppstår. Jag säger det inte till någon annan, men jag känner mig väldigt stolt över mig själv inför mig själv. 😊 Skön känsla!

Avloppet är på plats. Efter ett halvårs kamp för att överhuvudtaget hitta någon som ville hjälpa mig så sa det nästan bara PLOPP, så ligger det nu ett avlopp i marken som är slutgodkänt och allt. Jag var så beredd på att behöva slåss och stångas och fightas på något sätt så jag hade liksom “värmt upp” för det, men nu står jag här i ringen och väntar på matchen och undrar var alla är. Medans avloppet förnöjt puttrar på. 😄 Är så enormt tacksam över att jag lyckades hitta “rätt” avloppsgrävarmänniskor tillslut som hjälpte mig på ett sånt fantastiskt föredömligt och proffsigt sätt! :bow:

Nästa steg är att försöka lista ut hur jag ska bygga en WC på bästa sätt… Men det är ingen brådska. Separettlösningen (med torrdass inomhus) funkar över förväntan.

Nåt som känns lite mer bråttom är att jag bara måste få en bastu på plats innan nästa vinter. Jag har rätt stora problem med att duscha då jag är så frusen av mig att det är rent fysiskt plågsamt för mig att bli blöt, för min kropp kan inte producera värme tillräckligt snabbt för att väga upp nedkylningen som blir av vatten. Tidigare i livet har jag löst det genom att duscha hett i ca 20 minuter varje gång jag duschat, vilket gör att kroppen hinner bli uppvärmd inifrån, men nu både med elpriser och mitt vattenproblem så är inte det ett alternativ längre. Och då har duschandet blivit ett riktigt problem. Jag VILL duscha men det är så plågsamt att bli så extremt nedkyld att jag drar mig för det. En vedeldad bastu skulle lösa problemet (jag har haft bastu förut och testat). Jag har en gammal lekstuga på tomten som skulle kunna “renoveras” till en bastu istället, så nu måste jag bara klura ut hur jag ska göra… 😊

Apropå el så måste jag ändå säga att jag är positivt överraskad av huset även på den punkten. Elspartipsen har ju verkligen haglat över oss i vinter. På jobbet har de till och med gått så långt att de rekommenderar att vi ska ta med oss kall lunch för att inte använda mikrovågsugnarna, samt ta med oss kaffe i termos hemifrån för att inte använda kaffemaskinerna. Och så la de till några recept på mat som kunde ätas kall – fast som behövde tillagas i ugn hemma, tex pajer. Om maten och kaffet måste tillagas hemma så gör man ju bara åt elen hemifrån istället – var inte poängen att hela samhället måste dra ner på den totala elförbrukningen?... Inte bara att flytta elförbrukningen från jobbet till hemmet. Känns som att någon har haft otur när de tänkte!... 😂

Sen kom det ett mailutskick från försäkringsbolaget där de varnar för riskerna med att ha för kallt i sina hus – att det kan orsaka mögel och vattenskador och att man bör hålla åtminstone 15 grader inne… Intressant ändå att de ser sig tvungna att skicka ut sån info 2023!

Då ingen har bott i mitt hus vintertid i modern tid så visste jag inte alls vad jag hade att vänta mig av huset och elförbrukningen, inte heller vilka åtgärder jag kunde göra. Jag vet sedan tidigare att gamla hus ofta har en högre uppvärmningskostnad än moderna isolerade, men exakt HUR högt skulle det bli?....
Eftersom flera delar av huset saknade värmekälla (två kakelugnar och en luftvärmepump var det som fanns) så satte jag in några elelement för att överhuvudtaget kunna bo i huset vintertid. Sen har jag mätt och spårat min elanvändning.

Min nätägare har en bra app där jag kan följa min elförbrukning timme för timme. Om jag kommer ihåg när jag gjorde vad hemma igår så kan jag se vad som orsakar att förbrukningen sticker iväg nån timme. Jag har också en elmätare som man kan sätta i ett uttag och mäta enskilda prylar med. Jag har kollat standbyförbrukningen på några olika apparater och ser till att dra ur kontakten på de som drar mest, samt kollat hur mycket el det drar totalt att köra ett standardprogram på tvättmaskinen och diskmaskinen (att köra diskmaskinen en gång drar nästan dubbelt så mycket el som att köra tvättmaskinen en gång så nu funderar jag på att stoppa in kastrullerna i tvättmaskinen istället… 😉🤪😂). Jag har också tittat på olika punkter i mitt hus med en värmekamera (för att se var värme läcker ut och kyla läcker in) samt mätt med lasertermometer.

Mina egna åtgärder har blivit att hålla nere temperaturen inne (16-17 grader på övervåningen och 17-20 på bottenvåningen), försöka minska på varmvattenanvändningen (=duscha mer sällan) och undvika att laga mat i ugn – för så fort jag slår på ugnen så peakar förbrukningen... Lampor har jag bara LED så det anser jag är försumbart. Den gamla ultratunna ytterdörren trodde jag skulle bli ett problem, men jag har hängt för tre draperier och det har faktiskt inte dragit kallt alls därifrån! (det enda är att det alltid blir ett jäkla trassel med alla tygstycken när man ska ta sig in eller ut… 😄 ). Det gamla trägolvet (ovanpå mullbänksgrund) är konstigt nog varmare än mitt förra hus. De gamla fönstrena läcker in kyla, men de ska jag börja renovera i vår är tanken (några har jag tejpat igen springorna på, och har rullgardin nerdragen dygnet runt på vissa fönster).

Så mitt lilla oisolerade gamla direktelsuppvärmda 1800-talshus på totalt ca 80 kvm har dragit mellan 700-1300 kWh totalt per månad under november till februari, och det tycker jag är helt OK! Jag har jämfört med några vänner och det verkar inte vara helt orimligt ändå. Jag känner mig faktiskt nöjd. Sen vet jag att vintern har varit mild, men jag var nog ändå beredd på värre.

Det som slår mig är hur lätt jag har vant mig vid lägre inomhustemperatur! Om elen blir billigare så skulle jag gärna återgå till att laga mer mat i ugnen och duscha mer, men jag känner faktiskt ingen som helst längtan efter att ha varmare inne. Jag kan klä på mig.

Även om man nog inte kan räkna ut vintern helt än, så måste jag säga att huset hittills har skött sig över förväntan! 😍🙏
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
845
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp