Alla nobelpristagare i litteratur

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Gabbi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 854
Sv: Alla nobelpristagare i litteratur

Så här i nobelpristider är det många som tänker att de måste läsa Alice Munro, men jag insåg att jag nog måste läsa dem allihop. (...)Vad tycker ni? Några andra rekommendationer? Vilka är era favoriter?

Om man verkligen vill läsa alla blir ju listan väldigt lång. Utöver de som redan nämnts tycker jag spontant att Gabriel García Márquez, Eyvind Johnson, Rudyard Kipling, Czeslaw Milosz, V.S. Naipaul, Imre Kertész(och naturligtvis många fler) är värda att läsa.

Müller, Solzjenitsyn och Steinbeck hör till mina favoriter. Mo Yan har jag ännu inte läst och Szymborska har jag bara nosat lite på.

Menar du genomvidrig som i dålig och ej läsvärd?

Jag har läst just sagda Den stygga flickans rackartyg och gillade språket och boken i allmänhet utom just synen på kvinnor. Jag tycker att boken är dålig eller icke läsvärd men hur förhåller sig till författarnens kvinnosyn påverkar såklart hur man uppfattar boken.

Om man verkligen vill läsa alla blir ju listan väldigt lång. Utöver de som redan nämnts tycker jag spontant att Gabriel García Márquez, Eyvind Johnson, Rudyard Kipling, Czeslaw Milosz, V.S. Naipaul, Imre Kertész(och naturligtvis många fler) är värda att läsa.

Müller, Solzjenitsyn och Steinbeck hör till mina favoriter. Mo Yan har jag ännu inte läst och Szymborska har jag bara nosat lite på.

Vilka specifika böcker tycker du bäst om av nämnda författare?

Coetzee och Lagerlöf. Nej, kvinnosynen hos Coetzee är inte alltid speciellt kul, men jag ser en poäng med att han är helt öppen med det i sina böcker. Inget förskönande. Och huvudpersonen är oftast en rätt sorglig typ, ingen förebild direkt. Men jag tycker att han har ett fantastiskt språk.

Naipaul har jag också läst med behållning, särskilt A house for mr Biswas. Och Steinbeck, även om hans historier inte alltid är direkt njutbara.

Coetzee och Lagerlöf. Nej, kvinnosynen hos Coetzee är inte alltid speciellt kul, men jag ser en poäng med att han är helt öppen med det i sina böcker. Inget förskönande.

Men finns det något hos honom som tyder på att han vet att han har unken kvinnosyn?

Bra fråga. När jag läste Disgrace uppfattade jag det som att han mycket medvetet konstruerade en värld sedd från ett gubbslems perspektiv. Likt Nabokovs Lolita, fast jag blev nog mer illa berörd av Disgrace (kanske pga olika förväntningar på böckerna, slemmigheten i Disgrace var oväntad). Det var ju liksom "bara" det som berättelsen var - ett kliv in i en mansgrishjärna. Jag uppfattade inte mycket annat i all fall.

Kanske skulle läsa fler av hans böcker ändå, för att jämföra.

Vilket humör en är på spelar också in tycker jag. Ibland kan kass kvinnosyn/-skildring vara intellektuellt intressant, ibland bara pallar jag inte.

Det är ändå inte riktigt så jag menar...

Visst kan en författare skildra ett gubbslem. Men vad jag menar är: när författaren skildrar kvinnor, och man ser att det är författaren själv som verkar vara ett gubbslem - DÅ får jag problem.

T ex, jag läste just Örfilen av Christos Tsiolkas. Att hans manliga personer var sexfixerade hade jag mindre problem med. Men när han skildrade kvinnornas upplevelse av sex - då fick jag problem. För mig avslöjade han där en skum syn på kvinnors sexualitet.

I Coetzees Onåd var det, om jag minns rätt, bl a kvinnans upplevelse av våldtäkten som skavde hårt på mig.

Jo jag förstod det. Menar att jag inte uppfattade den så, utan läste den som att det var typ utifrån huvudpersonens perspektiv. Alltså att all gubbslemmighet var en del av helheten.

Tror jag ska leta fram avsnittet om våldtäkten och läsa om det. Var ett tag sedan jag läste boken och jag undrar lite om jag gjorde en "snäll" läsning.

Menar du genomvidrig som i dålig och ej läsvärd?

I mitt tycke - ja. Om man inte läser den som en studie i gubbslemmeri.

Alltså, hade en kvinna skrivit den boken hade den setts som tantsnusk men nu är det en snubbe och då är det tydligen höjden av finkultur. Och visst, porr kan väl vara kul ibland men jag uppskattar i alla fall inte en bok som flåsigt beskriver fjortonåringens våta kön. Särskilt inte när det känns som att författaren hade bånge medan han skrev.

Bläddrade lite och fräschade upp minnet. Det med våldtäkten, syftar du på hennes stoiska (eller vad jag ska kalla det) inställning efteråt? Att hon inte vill göra någon grej av det och bara gå vidare? Och hela den genomgående rasismen i det? Hon framstår nästan som handlingsförlamad, och det kan man ju kritisera (inkapabla kvinnor) men å andra sidan så viker hon sig inte för huvudpersonens åsikter. Jag tolkar det som att hon ändå gör motstånd mot vita män i hennes närhet, samtidigt som svarta män genom rasism görs till något helt annat (i det närmaste barbarer). Jag håller med om att våldtäktsgrejen är störande på något sätt men jag tror att det mest är rasaspekten som jag har problem med.

Kan vara så också att jag läste den i en extremt manshatig period i livet förvisso. Men jag har läst många feministers sågningar av honom och hans böcker generellt så helt ute och cyklar är jag kanske inte.

Särskilt inte när det känns som att författaren hade bånge medan han skrev.

Jag dör:rofl::rofl::rofl:

Bläddrade lite och fräschade upp minnet. Det med våldtäkten, syftar du på hennes stoiska (eller vad jag ska kalla det) inställning efteråt? Att hon inte vill göra någon grej av det och bara gå vidare? Och hela den genomgående rasismen i det? Hon framstår nästan som handlingsförlamad, och det kan man ju kritisera (inkapabla kvinnor) men å andra sidan så viker hon sig inte för huvudpersonens åsikter.

Alltså jag minns inte, det är några år sedan jag läste den. Minns bara att våldtäkten skavde, men inte exakt på vilket sätt...

Jag blir aldrig recensent åt DN, det är ju en sak som är säker ;) :D

Har du prövat Det femte barnet? Ruggig och oerhört bra. Lite föregångare till Vi måste prata om Kevin. Även Gräset sjunger är bra. Den femte sanningen, däremot, som ska vara ett feministiskt standardverk - den kom jag inte igenom.

Jag fattar inte hur ni kan ha problem med "Den femte sanningen"? Minns den som en bladvändare - men det var förstås ett tag sen jag läste den.:)

Det femte barnet är bra på ett annat sätt och du har faktiskt rätt i att den liknar Vi måste prata om Kevin. Ungefär lika obehaglig - men bra.

Inser att jag mest uppskattat kvinnliga nobelpristagare (och det är ju inte så många). Lessing, Morrisson, Lagerlöf - och så min favorit Sigrid Undset. Den sistnämnda är det hennes medeltidsepos jag tycker om, inte så mycket hennes "modernare."

Vargas Llosa har ju ju skrivit den där genomvidriga romanen om den "stygga lilla chilenskan". Bara titeln får magen att vända sig på mig och tydligen är den lika gräslig på spanska. Så gubbsjuk från början till slut i alla fall.

Minns inte exakt vad den heter dock. Den stygga lilla flickans rackartyg? Nåt i den stilen.

Den är verkligen vidrig. Undrar vem/vilka som förordade det valet. Det kan aldrig ha varit Kristina Lugn i alla fall.

Måste bara citera delar ur baksidestexten, som i och för sig Vargas Llosa inte är ansvarig för men den sammanfattar andan i boken:

(...) Hon, "den lilla chilenskan", är sötast av alla flickorna, hennes ögon är spotska och mörkt honungsbruna, (...) hon är fräck och framfusig. Ricardo blir handlöst, hopplöst och hjälplöst förälskad. (...)"den stygga flickan" dyker upp i ständigt nya skepnader (...) och låter sig älskas av sin tillbedjare. (...)

:yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck:

Tillägg: Den stygga flickans rackartyg heter den. Yuck igen

"Mo Yan har jag tänkt länge (ehum, sedan han fick priset) att jag ska läsa. Visst är det han som har väldigt
råa och brutala skildringar av våld och elände (ruttnande kadaver osv), eller blandar jag ihop honom med någon annan?"

Måste erkänna att jag först inte alls mindes honom som en med brutala skildringar av våld. Men när jag tänkte efter så fanns de där, dock inget som jag direkt förknippar honom med. Vet att det var en passage om grisar och vildsvin på en ö som jag inte mäktade med.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 464
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka