FAQ version 1.11

saddleman

Trådstartare
Natural Horsemanship FAQ version 1.11





Vanliga frågor

En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det vanligt med frågor om hur man skall göra när hästen springer över en, vägrar att låta sig ledas, står på bakbenen när man rider eller något liknande. Ett kort NH-svar på sådana frågor finns inte, om man med ett svar menar en quick-fix. Ett konventionellt svar skulle kanske innehålla något om fastare hand, stigbett, kedjegrimskaft, en lagom smäll på lämpligt ställe eller något liknande. Ett NH-svar i det akuta skedet innehåller kanske istället en rekommendation om att hålla sig ur vägen för hästen just om något sådant händer. Det längre NH-svaret är inte alls lika bekvämt för tränaren. Även en ostyrig häst är en häst inuti, och den går att hantera som häst av en människa som har större NH-kunskap. Det långa NH-svaret är att tränaren bör byta ut sin syn på sig själv och omgivningen mot en mer NH-inriktad sådan. Det är ett jobbigt svar för många, man tycker sällan att man går omkring och gör fel saker. Dessvärre är det den enda framkomliga vägen, och filosofin som behövs beskrivs därför härnedan.


Vad är NH?

En av de absolut vanligaste frågorna är: Vad är NH? Den frågan är inte helt enkel att svara på, då alla som använder NH som filosofi har sin egen uppfattning. Men helt kort kan man säga att NH inte är en hanteringsmetod, en grupp med övningar eller magiska tricks, utan en filosofi. Det är ett sätt att agera tillsammans med sin häst där man så långt det bara går använder hästens egna förutsättningar för att göra det som ska göras.

Det handlar väldigt lite om vad hästen gör, utan mest om vad man själv gör. Via NH kan man lära sig saker om hästens beteende och behov och hur man som människa kan använda detta till sin fördel. Genom att bli medveten om så väl sig själv som hästen så lär man sig hur man ska bete sig för att förtjäna den ack så viktiga respekten och det än mer viktigare förtroendet. Man lär sig att bli en partner till hästen. Genom att lära sig hur hästen fungerar kan man lista ut hur man kan göra saker roliga och intressanta för hästen, hur problem blir möjligheter istället för just problem.


Nyckelord och regler.

Nyckelorden inom NH är ord som ska vara helt självklara. Glädje, kommunikation, lek, förtroende, samarbete, mera lek, respekt, ödmjukhet, kärlek och en stor dos med självdistans. Det gör inget om det blir fel, det blir rätt nästa gång. NH inget allvarligt, utan det ska byggas på kärlek, bus, stoj och fantasi, de människor som är allra, allra bäst på hästhantering går just enligt dessa ord. Det finns inga fasta regler inom NH, men vissa riktlinjer går som en röd tråd genom hela filosofin. Några av dessa är att våld, tvång, rädsla, hot och smärta är saker som inte ska förekomma. NH bygger på att man via hästens egna förutsättningar kommunicerar och samarbetar, och då människan är så mycket mer intelligent som varelse, så blir våld, tvång, hot och starka ord väldigt överflödigt. Det behövs verkligen inte.

Många tycker att hästar är stora och starka, att man måste visa vem som bestämmer. Det är sant på ett sätt, men det går inte att visa genom våld eller tvång. Då visar man bara hästen att om den inte samarbetar så gör det ONT. Om man använder sig av våld och tvång, vilket mått av glädje och samarbetsvilja får man ut av det?


Hur lär man sig NH?

NH lär man sig bäst genom att läsa allt man kommer över, se videos, gå på kurser eller på annat sätt insupa all den kunskap som behövs. Man behöver inte hålla med om allt man läser, utan skapa sig en egen uppfattning om vad som passar bra i relationen till sin häst.

Vissa lyckliga filurer föds med denna kunskap och förmåga, andra stackare får kämpa länge för att komma någonstans. Det kan bli fel först, och ta lång tid innan det blir framgångar, men om man inte ger upp så når man fram förr eller senare. Man kan få stor insikt i NH genom att läsa böcker om hästars beteende, behov och instinkter. Att helt enkelt lära sig vad som försiggår i en hästhjärna i olika situationer. Har man tillgång till en duktig NH-tränare som kan anpassa inlärningen efter vad man är för person så kan man slippa blindskären. Men har man inte den möjligheten så går det i alla fall.

Och givetvis, det viktigaste. Läs av, prova med och lattja med den egna hästen. Det finns ingen bättre lärare i hur man beter sig vettigt mot en häst än just en häst. Iaktta din häst, gärna tillsammans med andra. Spendera mycket tid tillsammans och gör ingenting. Bara vara och ta in stämningen. Lära dig vara lugn med din häst, att vara en flockmedlem.


Sammanfattning.

Det viktigaste man måste komma ihåg är att det har inte att göra med hur mycket man övar, eller vad man gör med hästen rent konkret. Det allra, allra mesta handlar om en kunskap och förståelse för hästens varelse, samt hur man ska omvandla detta och ta in det i sitt eget beteende. NH är ett tänkande, en attityd och en inställning till hästen, mer än vad det är övningar, rep, rundcoraller och karlar i westernhattar.

NH är inget hokus pokus, utan det är ett sätt att lära sig hur man ska få ut det allra mesta ur sin relation med hästen. Tyvärr kan man inte lösa enstaka problem genom att använda NH just där, utan för att verkligen få ut nåt av det måste man mer eller mindre förändra hela sitt sätt att tänka och interagera med hästen. Det kräver inte att man måste sluta rida dressyr eller sluta hoppa, NH är inte bara för western- och barockfolk. NH är för alla som vill ha en bra relation med sin häst, men som hittills inte har hittat nåt bra sätt att komma dit.

Och det viktigaste än en gång: det är inte VAD man gör som räknas. Det är HUR man gör det, VARFÖR och med vilken ATTITYD man gör det. Hellre en dundertabbe och skratt efteråt, än ett steg i rätt riktning som kommer ur bråk och tvång.


Leka och öva.

Även om NH främst är en filosofi för människan, så blir hästen förr eller senare inblandad. Det är i samspelet med hästen som NH-filosofin används, även om den inte är helt fel att ha i bakfickan i andra sammanhang. Är man på gång att ta till sig NH så är hästen en bra lärare, faktiskt den bästa man kan få. Det är i samspelet med hästen det magiska uppstår.

Det finns många olika övningar och lekar beskrivna i litteraturen, varje NH-guru med självaktning har sitt eget paket, 7 games, clickerträning och lekar med carrotsticks är några. Träningen tillsammans med hästen grundar sig i botten på att få hästen känslig för önskade hjälper och okänslig för oönskade hjälper. Det är inte hudens känslighet/okänslighet vi tränar, utan hästens mentala känslighet och uppmärksamhet. En hjälp behöver inte vara en fysisk hjälp utan kan lika gärna vara en mental hjälp, ett psykiskt tryck på distans. Hästen känner om en fluga promenerar omkring på pälsen, därav följer att våldsamma metoder inte alls behövs för att hästen skall känna och reagera. Tvärtom, det skadar samarbetet för lång tid och ger osäkra, rädda och kanske farliga hästar.

Ett annat resultat av känslighetsträning är att även tränaren blir mer uppmärksam och intresserad av hästen och försöker att tillgodose dess behov. En god spiral har startat. Här snuddar vi vid det alldeles för mycket omtalade ledarskapet. Om hästen och tränaren har kommit så här långt, så inser hästen att han har att göra med en varelse som bryr sig om honom och tar hänsyn till hans behov. Då uppstår naturligt ett ledar/följar-förhållande som inte kan uppstå om tränaren bara pressar på hästen uppgifter och kommandon. Det hjälper inte att våldföra sig på eller muta hästen till prestation, det verkliga samspelet bygger på ömsesidig respekt och tillit. Hästen måste hela tiden känna sig övertygad om att tränaren fattar rätt beslut för att känna tillit och respekt, och tränaren måste helt lita på och respektera sin häst.

Det finns vissa tekniker man kan ta hjälp av i sitt umgänge med hästen. En viktig sådan är att skynda långsamt, låta det ta den tid som behövs, det går fortast på det sättet. Hästen lär vid eftergiften. När den har gjort rätt, eller minsta antydan till rätt, så ges omedelbart eftergift. Pressen skall upphöra och hästen få beröm. Låt hästen fundera en kort stund, hästar reagerar visserligen blixtsnabbt, men dom tänker långsamt. Om något är svårt så ta det i små-små steg. En hel vändning börjar alltid med ett litet steg. Får man bara ett steg så ge eftergift och beröm, tids nog fungerar det fullt ut. Med en bra grund går det snabbare på slutet.

Det finns vissa redskap som används i arbetet, repet är vanligt, men man får inte glömma att det viktigaste redskapet är ens egen kropp och den mentala styrkan. Man kan göra sig stor och hotfull, eller slappna av och sjunka ihop till en ofarlig varelse. Det räcker ofta att vinka med ett finger för att få hästen att göra något, det är i allmänhet inget fel på synen hos en häst. Har man väl kommit dithän att den mentala kontakten fungerar så behövs ytterst små antydningar för att få något gjort. Som bäst räcker själva tanken, hästen känner av och läser tränarens avsikter mycket bättre än vi någonsin kan förstå.


NH i praktiken, lekar och övningar.


De lekar som de flesta har hört talas om i samband med NH är 7-games. ....


(jag tror tasse skriver på nån specialare om 7-games mm.)



På detta forum gäller dessa regler:

Undvik personnamn, specifika tränare diskuteras inte. Däremot kan träningsmetoder tas upp men gör det på ett sätt som inte innehåller eller leder till personangrepp. Personangrepp och smutskastning hör inte hemma på ett forum, blir ni så osams så ta det privat. Var artiga mot varandra, genom en öppen och trevlig attityd uppstår ett forum där man kan lära sig nya saker varje dag. Efterlysningar av tränare görs bäst på annonssidorna.



Disclaimer:

I den här gruppen diskuteras och beskrivs träning av häst med hjälp av NH-filosofi. När man tränar en häst måste man vara medveten om sina möjligheter och begränsningar, likaväl som hästens möjligheter och begränsningar. Det är den enskilde tränarens sak att avgöra om råden i NH-gruppen är tillämpliga på just den situation häst och tränare befinner sig i. Vi hoppas att ni har användning för inläggen i denna grupp, och att ni alltid använder ert goda omdöme och tänker på er säkerhet vid all hantering av hästar.







 
Ta diskussionerna i denna tråd så slipper vi ha flera trådar med liknande namn.När ni har enats om hur det ska se ut så gör jag om hela tråden så vi får ett helhetsintryck av NH.


/Annelie
 
Jo, många trådar blir det. Jag körde på receptet att själva FAQen skulle vara utan disk, vi har ju en tråd redan med disk, tasses originaltråd. Du kan väl ta bort gamla FAQar efterhand? Då läggs nya versioner överst efterhand som dom kommer till. Jag vet inte, känns enkelt för mig.

Förslag, nya versioner läggas ut efterhand, de gamla tas bort, disk på tasses originaltråd? Inga svar på själva FAQen, (som det har blivit nu alltså)
 
Tips: Jag la ut en faq om lädervård på hästutrustning och en om klasser på hoppning. Det kommer då och då ändå trådar om lädervård och klasser och de som lägger ut dessa tycker FAQtexten är för lång. Er NH-faq är redan dubbelt så lång och sen tillkommer tydligen ytterligare ett avsnitt. Er text är mkt längre änn den text som ligger på barock.

Tipset är korta ner rejält. Ni skriver inte en bok om NH utan ett enkelt FAQ. Det här är ett diskussionsforum och jag tror att ni skrämmer bort många genom att göra texten för lång. Tänk er själv - 14 åringen med hennes jobbiga travare kommer att öppna FAQ och sucka och sen inte våga ställa sin fråga för det är kanske något hon kunde hittat i er text. Ni skriver för er egen nivå nu, tänk på de blandade åldrarna och den växlande kunskapen på dessa sidor.
 
Men Snuffsan har en poäng, kanske är den lite för lång.
Sen skulle jag vilja plocka bort det där om gissningarna på hur "konventionella svar" skulle vara, då detta bara kommer att leda till pajkastningsdiskussinoer, och dom är vi trötta på nu eller hur? :crazy:

Annars - skitbra jobbat alla som har varit med och skrivit.
 
Lädervården är kanon, hopp vet jag inte, hoppar mest över nåt dike då och då. :eek: Jag tycker att barockFAQen är bra för att den är både nålad och låst. Funderar på ditt tips, tack.
 
Hoppar man bara ett dike då och då har man ingen större nytta av min FAQ eftersom den handlar om tävlingsklasser och bedömningar. Dikeshoppning är ännu ingen officiell klass vad jag vet. ;)
 
Precis så, jag fattar inte mycket av hoppklasser, men det är kul att titta på hoppning. Finns väldigt många olika ridstilar där också, ridningen är minst lika kul som själva hoppningen. Så det var ingen kritik av hoppFAQen, den är nog bra för dom som behöver veta, den verkar vederhäftig. Det enda jag tycker är lite jobbigt är att det går att kommentera en FAQ. Kommentarerna borde ligga separat, och eventuella rättelser läggas in i FAQen efterhand. Bara min lilla 25-öres åsikt. God Jul på dig, föresten, på alla andra här också.
 
Ska vi anse oss som färdiga med den här diskussionen?
Isåfall så börjar jag bearbeta texten och återkommer med den färdiga FAQ:en..


/Annelie
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Krumben
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 233
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 100
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp