Bukefalos 28 år!

Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

V

Vinga

Saxat från tidningen ridsport
Läkemedel till häst receptbeläggs

Alla receptfria läkemedel till livsmedelsproducerande djur kommer, om inte undantag medges, att bli receptbelagda.

Läkemedel till livsmedelsproducerande djur ska från och med i år som huvudregel vara receptbelagda. Motivet är framförallt att förbättra säkerheten för konsumenterna när det gäller livsmedel från djur.

Ett annat motiv är att minska risken för att parasiter och mikroorganismer ska utveckla motståndskraft (resistens) mot antibiotika och avmaskningsmedel. Läkemedelsverket kan medge undantag för läkemedel som vid receptfri försäljning inte medför några risker i dessa avseenden.

I Sverige finns drygt 30 receptfria läkemedel för livsmedelsproducerande djur som nötkreatur, gris och häst. För de läkemedel till häst som blir receptbelagda kommer receptförskrivning att krävas även om läkemedlet ska användas till hästar som undantagits från livsmedelsproduktion.

Reglerna träder i kraft månadsskiftet september/oktober. Läkemedelsverket arbetar nu med att bedöma vilka läkemedel som uppfyller kriterierna för att få fortsätta säljas receptfritt.

I månadsskiftet september/oktober kommer samtliga läkemedel som receptbelagts att presenteras på Läkemedelsverkets webbplats. Eftersom undantagskriterierna är strikta bedömer Läkemedelsverket att en stor andel läkemedel blir receptbelagda.

Övergångsperiod för förpackningar
Läkemedelsverket kommer att medge en övergångsperiod för anpassningen av förpackningarna och den bifogade produktinformationen. Det innebär att det kommer att förekomma receptfrihetsmärkning på receptbelagda läkemedel under en tid efter att beslutet trätt i kraft.

vad tycker ni om detta?

Det kommer ju att innebära att tex allt avmaskningsmedel blir receptbelagt...
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Är ju kul att veterinärerna får ännu mer kosing... Det positiva är ju som det står i artikeln att resistensen kanske minskar, men å andra sidan blir det då omständigare för Kajsa att avmaska Pollux som då kanske får gå med sin mask, utan analys.

Men för min del innebär det mest att det blir dyrare och krångligare, jag föder redan en halv veterinärsstation känns det som och behöver verkligen inte 80 spänn extra för att de ska skicka iväg ett recpet...
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Jag känner precis likadant...

Blir iaf till att bunkra så jag har till höst/vinteravmaskningen samt till våren (många hästar som kommer o går...)
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Men förutom avmaskningsmedel, vad är det som kommer beröras mer? (Jag har huvudet fullt i snor så hjärnan fungerar inte som den ska).

Jag ser inga större problem med att betala 80 kr extra/år för avmaskningsmedel, jag ser iofs inte att jag kommer behöva betala det hela heller, då jag bara under någon av alla andra vetbesök kan be dem skriva ett recept (det går ju att skriva flera uttag på ett recept)

Däremot, med tanke på vilka HIALÖSA avmaskningsrek man kan få höra av oinsatta veterinärer är jag tveksam till om det kommer bli någon större skillnad i resistens etc, tyvärr..

Men frågan är vad som kommer att påverkas mera? Räknas Tokosel som läkemedel och går tillbaka till att bli receptbelagt kanske. Hmm, få se vad finns det mer *tänka frenetiskt*

Ska till apoteket idag, får fråga då (och passa på att köpa okotberavmaskningen redan nu *s*)
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Funderar också på det och jag kan inte heller se så mycket annat som skulle recepbeläggas... Bisolovon för häst finns ju inte längre, Helosan och sånt kan de ju knappast kalla för läkemedel i den benämningen.

Kruxet är väl att man ska då ha ett recept för ett år med något som man inte vet, om man väntar analys så är det ju svårt att veta vilken sort man ska ha... "Kolla Masken" kan ju knappt heller bli recpebelaggt tycker jag.
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Inget nytt för oss som är stor konsumenter. Har länge behövt recept på maskmedel. Positivt är att det har varit billigare när man köpt på recept. Då det klasssats som läkemedel. Hoppas att det inte blir dyrare nu istället.
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Är ju kul att veterinärerna får ännu mer kosing... Det positiva är ju som det står i artikeln att resistensen kanske minskar, men å andra sidan blir det då omständigare för Kajsa att avmaska Pollux som då kanske får gå med sin mask, utan analys.

Men för min del innebär det mest att det blir dyrare och krångligare, jag föder redan en halv veterinärsstation känns det som och behöver verkligen inte 80 spänn extra för att de ska skicka iväg ett recpet...


Men receptfria läkemedel är också befriade från moms, så själva medicinerna blir billigare.

/Flizan
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Jag satt också och funderade på vad förutom avmaskningen som "drabbas"

Tokosel kan väl inte anses göra djuren resistenta som en av argumenten var...

Sen stod det att det ska börja gälla månadskiftet september/oktober, samtidigt står det att läkemedelsverket ska redovisa på sin sida vilka läkemedel som det kommer att gälla, också det i månadsskiftet september/oktober. Hade gärna sett att det redovisades liiiite tidigare iaf
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Funderar också på det och jag kan inte heller se så mycket annat som skulle recepbeläggas... Bisolovon för häst finns ju inte längre, Helosan och sånt kan de ju knappast kalla för läkemedel i den benämningen.

Kruxet är väl att man ska då ha ett recept för ett år med något som man inte vet, om man väntar analys så är det ju svårt att veta vilken sort man ska ha... "Kolla Masken" kan ju knappt heller bli recpebelaggt tycker jag.

Fast om du kör kolla masken på våren,s en vet du ju vad du ska avmaska med den säsongen. Dvs det blir ett recept/år (i normalfallet).

Jag var in på apoteket idag (och köpte avmaskning) och nu kommer det roliga - apoteksdamen hade inte hört ett dugg om det där och såg ut som ett frågetecken?

Det kan bli intressant i månadsskiftet..
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Tokosel kan väl inte anses göra djuren resistenta som en av argumenten var...

Nej, men det står ju att alla receptfria ska bli receptbelagda, och då ryker nog Tokosel med, det där med resistens var ju bara en av fördelarna.

Men det verkar som det kommer drabba de andra livsmedelsproducerande djurslagen hårdast, om det bara är avmaskning och t ex Tokosel som försvinner för hästägarna?
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Dock finns det mera detaljerad information här:
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____6449.aspx

OM man då ser till det andra stycket så kan man misstänka att även Tokosel kommer att beläggas med recept:
"Merparten av dessa läkemedel är avmaskningsmedel medan en mindre andel är mineral- och vitamintillskott."

Att just avmaskningsmedel blir recept-mediciner är väl ingen överraskande nyhet, i Danmark har det ju funkat så redan sen några år tillbaka.

Bu eller bä?! Det beror alldeles på hur det kommer att genomföras - och inte minst efterlevas.
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Eftersom inget av de presenterade motiven gäller tokosel finns det nog en vettig chans att det förblir receptfritt.
PL
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

P_L - du som har mer koll, vad finns det mer än avmaskningsmedel och Tokosel som ens hör till den aktuella gruppen och som kan beröra hästägare?
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Fast är inte tokosel just den "mindre andelen", alltså mineraltillskott?
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

Fast är inte tokosel just den "mindre andelen", alltså mineraltillskott?

Är ju selen och e-vitamin. Och rent teoretiskt så är det ju ingen resistensrisk, och jag kan inte se hur det ska kunna påverka köttet heller så attd et blir en risk för konsumenten som äter köttet? Det finns ju en förgiftningsrisk, samtidigt kan du ju köpa selen/e-vit tillskott i vilken ridsportsaffär som helst, så.

Men, frågan är vad det är mer än avmaskningsmedel och då ev Tokosel som kommer att/kan beröra hästägare?
 
Sv: Alla receptfria läkemedel till häst receptbeläggs

här i finland är Tokosel redan receptbelagt och även vissa avmasknings medel, dock inte alla...

Tokosel var receptbelagt här tidigare med, men sen släpptes det receptfritt. En hel del avmaskningsmedel här är receptbelagda med, de med verksam substans som man vill akta sig noga för slentriananvändning mot.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Läkemedelsverket) Alla receptfria läkemedel till livsmedelsproducerande djur kommer, om inte undantag medges, att bli receptbelagda...
2
Svar
39
· Visningar
3 864
Senast: Redhorsefarm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp