Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Peanuts? För dig kanske men inser du inte att för t.ex. noromectin så blir priset nästan det dubbla? Kommer dom sen att kräva träckprov för att skriva ut avmaskningsmedel blir det ju fyr-femdubbelt av vad det har kostat innan..

Mmmm.... Och just därför är det väl bra att reglerna ändras - för att hästägarna är för snåla! Som inte skulle ta träckprov för att veta, utan avmaskar slentrianmässigt för att det blir så dyyyrt annars...

Om man tänker ett varv till - hur dyrt blir det om resistensen sprider sig och inga medel fungerar? :crazy:
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Detta kan bli... spännande. :crazy:
Å ena sidan är det ju bra att folk inte avmaskar i onödan för att undvika resistens hos parasiterna, å andra sidan tror jag att det finns folk som kommer sluta avmaska helt. Kanske vore det bättre att gå ut med information till djurägare så folk lär sig att avmaska rätt?
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Ett paket Kollamasken Häst kostar 280 kr och hur många gånger måste man kolla mask på en häst per år? Två gånger? 560 kr/år blir det i sådana fall. Slå ut det på 12 månader så handlar det inte ens om 50 kr/mån och då får man reda på om avmaskning öht. behövs. Är det en betungande kostnad? Om proven visar positivt och man måste ringa efter ett recept blir det 200 kr för att veterinären ska skriva ut två recept dvs. knappt 17 kr/mån om man slår ut det på ett år så om man får rutin på att skicka in träckprov och sedan avmaska handlar det om en extrakostnad på inte ens 70 kr/mån per häst. Förutsatt att man inte måste testa och avmaska oftare. Har man flera hästar som går tillsammans ser jag det som högst osannolikt att någon veterinär skulle kräva in ett träckprov från alla hästarna utan veterinären skulle antagligen nöja sig med att en av hästarna testas innan något medel skrivs ut.

Jag behöver inte kolla mask på min ettåring hon har haft styngflugor i hårremmen på sommarbetet på annan ort, så hon kommer jag avmaska vilket som.. Styngflugorna syns ju inte heller på ett träckprov så hur bevisar jag det åt veterinären om dom kommer kräva träckprov? Mitt äldre sto har varit hos en kompis här i stan med hennes islandshästar så henne skulle jag behöva kolla.. Men iom att ettåringen som nu går med sin mamma igen ska avmaskas är det ju lika bra att avmaska bägge två och strunta i träckprov på stoet..

/ Fredrik
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Detta kan bli... spännande. :crazy:
Å ena sidan är det ju bra att folk inte avmaskar i onödan för att undvika resistens hos parasiterna, å andra sidan tror jag att det finns folk som kommer sluta avmaska helt. Kanske vore det bättre att gå ut med information till djurägare så folk lär sig att avmaska rätt?

Stallägaren där jag har mina hästar har 4 egna hästar och hon har nu slutat avmaska dom, och hon kommer nog aldrig köpa nåt kolla masken heller.. Trist för oss andra som står inhyrda där tycker jag.. :/

/ Fredrik
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

:o Oj, det hade jag ingen aning om att det var på gång med receptkrav på avmaskningsmedel tilll häst.. Ändå så jobbar jag på ett apotek med djuransvar.. MEN det är ju som vanligt, Läkemedelsverket är sällan ute i godtid med nya förordningar... Plötsligt bara gäller de vi ska veta allt när kunder kommer och frågar.. Det blir ju en hel del merarbete för oss med recept på alla avmaskningsmedel till häst men det blir förhoppningsvis mer rationell avmaskning. MÅNGA som kommer in för att köpa dessa medel har väldigt dålig koll på vad de ska ha och hur ofta de ska användas. Om man får en större förpackning utskriven av sin veterinär så blir det ju ett billigare pris per spruta än om man köper utan recept. Alla veterinärer tar inte arvode när de ringer in recept fastän de har rätt till det. Varför skulle de INTE ta betalt, de gör ju ett jobb! Om de inte satt i telefonen skulle de ha kunnat undersöka ett djur.. Vem av er som klagar på arvoden jobbar själva utan att få lön???
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Tycker det är bra att det blir hårdare kontroller på vad vi stoppar i våra hästar, men det hjälper ju inta att receptbelägga dem! Det som behövs är ju att det införs i hästens pass när den får i sig "tveksamma" substanser. Annars kvittar det ju! Än så länge är ju veterinärerna alldeles för nonchalanta med det och ser inte ens till att karensbelagda medel förs in korrekt mm.

Jag tycker förvisso som flera andra att det kan vara bra om fler tar träckprov för att se om det behöver avmaskas även om jag inte tror det är helt tillförlitligt, oftast är det ju dock inte där det brister... Det är ju att vi är alldeles för dåliga på att sköta våra betesmarker som gör att det är ett problem överhuvudtaget.

Vad det gäller träckprov är jag inte särskilt imponerad av det! Jag skickade förra året in prov på en av mina hästar då jag sett små röda maskar + spolmaskar vid avmaskningen när hon kom hem från ett gruppbete. Jag blev naturligtvis rädd att hon under denna tid fått stora blodmaskar så jag skickade in ett prov dagarna innan det var dags för nästa avmaskning (enligt tillverkarens rekommendation) - därefter avmaskade jag henne igen. Jag hittade några få små röda maskar och en del spolmaskar fortfarande.
Analysresultatet visade på 0 epg på spolmask och lite grann på små blodmaskar. Hur kan det anges att hon är parasitfri på spolmask när sådana kommer ut vid avmaskningen?
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Ringde till Apoteket för att höra ifall mitt apotek hade nåt avmaskningsmedel hemma! Frågade då den trevliga kvinnan jag pratade med om detta, men hon hade inte hört talas om detta! Visst nu är ju inte det deras inriktning, men tyckte ändå att hon borde hört talas om det! Så nu skulle hon gå och läsa på om det här!
Mitt apotek hade i alla fall avmaskningmedel hemma! Så nu ska jag iväg och bunkra upp!!! :bump:
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Träckprovet kan vara missvisande om man har avmaskat innan dvs det kan uppvisa 0 väreden även om det inte är så. När man skickar in träckprov efter avmaskning så måste man ha mycket god marginal.

Mvh

Tora
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

någon som vet om Tokosel kommer bli på recept?:confused:
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Tokosel har inga karenstider så det blir inte receptbelagt
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Delvis knapplån

Jag tycker att det är bra att avmaskningsmedlen blir receptbelagda. Det är många som avmaskar i onödan även om dom inte gör det för skojs skull. Nu kanske det blir fler som börjar ta träckprov så att man vet vad man verkligen behöver avmaska mot och gör det ordentligt. Att avmaska vid betessläpp kan vara otillräckligt eftersom dom flesta avmaskningmedlen inte tar alla stadier av parasiterna och det då utvecklas vuxna parasiter som sedan smittar ner sommarbetet. Rekommendationen från tillverkarna är inte enbart för att sälja mer....
Enligt studier från SVA finns misstanke om resistensutveckling mot ivermectin vilket är den mest använda substansen för avmaskning till häst!
Mer träckprovstagning och bättre beteshygien som förhoppningsvis blir följden till receptbelagda avmaskningsmedel kan snarare minska kostnaderna för avmaskning än bara göra det dyrare pga vets arvode.
Tvivlar på att det är pga omtanke om djuren som avmaskningsmedlen receptbeläggs. Det handlar enbart om att någon vill dra av oss djurägare mer pengar. I så fall kommer man nog längre med att informera folk om ett vettigt avmaskningsprogram till sina djur. Tror inte att så många kommer ändra på sina avmaskningsrutiner pga detta oavsett om de är bra eller dåliga. Däremot så har de som tidigare inte brytt sig i att avmaska i tillräcklig kvantitet fått ytterligare orsak att låta bli. Ett praktexempel på när de bestämmandes snålhet/girighet bedrar visheten.
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Det handlar om flera saker men definitivt inte om att dra av djurägarna mer pengar. Eller menar du att veternärerna lobbat fram detta för att få in mer receptarvoden?
PL
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Det handlar om flera saker men definitivt inte om att dra av djurägarna mer pengar. Eller menar du att veternärerna lobbat fram detta för att få in mer receptarvoden?
PL
Jag menar att det på något sätt alltid är vi vanliga som får betala för nya förslag som många gånger ter sig tämligen ogenomtänkta. I detta fall bl.a. veterinärena, ja, men genom distriktarna mer de instanser som drar i trådarna. Jag tror i alla fall inte att det är många veterinärer som har något emot att maskmedlen receptbeläggs även om det är småsummor i sammanhanget. Den stora försämringen tycker jag ligger i att det kommer knappast att gynna vanliga hästägares avmaskningsrutiner, bara göra dem krångligare och dyrare vilket inte är till fördel för någon.
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Så du menar alltså att distriktarna skulle påverkat "de som drar i trådarna" för att få till den här förändringen! Du kanske skulle ta reda på vilken nivå besluten tagits innan du kommer med den typen av beskyllningar.
PL
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Så du menar alltså att distriktarna skulle påverkat "de som drar i trådarna" för att få till den här förändringen! Du kanske skulle ta reda på vilken nivå besluten tagits innan du kommer med den typen av beskyllningar.
PL
Jag har inte skyllt distriktarna för ett smack, då uttryckte jag mig oklart. Distriktarna har väl som alla andra bara att rätta sig i ledet när besluten fattas. Och du kanske skulle ta och sluta med din överlägsna attityd med en antydan om att man alltid är mer eller mindre idiot bara för att ens åsikter inte stämmer med dina.
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Ja din andra mening var lite oklar men jag kunde inte uppfatta den på något annat sätt än som jag skrev.
Men jag får väl fråga en gång till: Vem menar du är ute efter att dra in mer pengar? För det skrev du väldigt tydligt att det handlade om?
PL
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Ja din andra mening var lite oklar men jag kunde inte uppfatta den på något annat sätt än som jag skrev.
Men jag får väl fråga en gång till: Vem menar du är ute efter att dra in mer pengar? För det skrev du väldigt tydligt att det handlade om?
PL
Just i detta fall är det ju receptföreskrivarna som tjänar på det såvida det nu inte är så att det bara är vissa läkemedel/maskmedel som ska receptbeläggas, det är jag inte insatt i. Om så är fallet så kan ju vissa tillverkare bli klart mer använda än andra pga tillgängligheten. Skulle vilja ha en vettig förklaring på varför maskmedel överhuvudtaget ska vara på recept. Vad det gäller prat om karenstider och införande av läkemedel i hästpassen så verkar det vara helt beroende på vad som råkar gälla just för dagen som avgör så om detta har något med sammanhanget att göra så har i alla fall jag missat poängen.
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Ja veterinärerna är de som tjänar på det men eftersom du nu tydligen insett att det inte är vi som är upphov till det hela så är ändringen inte till för att ngn skall tjäna pengar. Skälen har diskuterats ingående i ett par trådar på hästvård.
Vanliga karensbelagda preparat behöver inte föra in i passen.
PL
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Om du klickar på länken i första inlägget hittar du där länkar till EU-direktiven som ligger bakom ändringen.
PL
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Undrar hur parasiterna vet att dom inte ska bli resistenta för att det är receptbelagt medel som används?
 

Liknande trådar

V
Hästvård Saxat från tidningen ridsport vad tycker ni om detta? Det kommer ju att innebära att tex allt avmaskningsmedel blir receptbelagt...
Svar
17
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp