Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Jo tack för det!

Distriktarna tar ju 100:- för att ringa in ett recept till apoteket.

Kan alltså kosta en genomsnittlig hästägare rätt många hundralappar extra om året om man måste ha recept på tex avmaskningsmedel.

/KT
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Jaha, då får man börja bunkra avmaskningsmedel med andra ord! Helt idiotiskt!!!!! Tur att man har en veterinär i bekantskapskretsen...:eek:
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Ja, det är ju bättre att folk använder avmaskningsmedel hur som helst så att vi får resistenta maskar. :smirk:
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Ja, det är ju bättre att folk använder avmaskningsmedel hur som helst så att vi får resistenta maskar. :smirk:


EHrm det finns väl ingen normal människa som avmaskar i onödan? Även om det är receptfritt är ju inte avmaskningsmedel gratis precis.

Nuförtiden finns ju också ganksa billiga "mask i avföringsanalyser" man kan skicka in så att man kan kolla OM hästen har mask INNAN man avmaskar.

Själv avmaskar jag sparsamt efterom jag anser att en häst som är i gott hull, har glansig päls etc inte har några större problem med mask. Det brukar bli i samband med betessläpp och mot styngflyga i samband med intag från betet.

/KT
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Ja men de vore konstigt om dom satte recept på maskmedel.
Men man slutar aldrig förvånas av detta avlånga land.:crazy::eek::confused:
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Delvis knapplån

Jag tycker att det är bra att avmaskningsmedlen blir receptbelagda. Det är många som avmaskar i onödan även om dom inte gör det för skojs skull. Nu kanske det blir fler som börjar ta träckprov så att man vet vad man verkligen behöver avmaska mot och gör det ordentligt. Att avmaska vid betessläpp kan vara otillräckligt eftersom dom flesta avmaskningmedlen inte tar alla stadier av parasiterna och det då utvecklas vuxna parasiter som sedan smittar ner sommarbetet. Rekommendationen från tillverkarna är inte enbart för att sälja mer....
Enligt studier från SVA finns misstanke om resistensutveckling mot ivermectin vilket är den mest använda substansen för avmaskning till häst!
Mer träckprovstagning och bättre beteshygien som förhoppningsvis blir följden till receptbelagda avmaskningsmedel kan snarare minska kostnaderna för avmaskning än bara göra det dyrare pga vets arvode.
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Jag säger varken bu eller bä över detta än, men angående detta med livstidskarenspå ex. butta, vad tror ni djuren har fått i sig utomlands?
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

EHrm det finns väl ingen normal människa som avmaskar i onödan? Även om det är receptfritt är ju inte avmaskningsmedel gratis precis.

Nuförtiden finns ju också ganksa billiga "mask i avföringsanalyser" man kan skicka in så att man kan kolla OM hästen har mask INNAN man avmaskar.

Själv avmaskar jag sparsamt efterom jag anser att en häst som är i gott hull, har glansig päls etc inte har några större problem med mask. Det brukar bli i samband med betessläpp och mot styngflyga i samband med intag från betet.

/KT

Oh ja, det finns människor som avmaskar utan att det egentligen finns fog för det.

Avmaskningsmedel har redan blivit receptbelagt i en del andra länder just pga. resistensutvecklingen. Ska vi vänta i Sverige tills vi verkligen har stora problem med resistens eller ska vi försöka mota olle i grind?
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Om vi ska vara ärliga, hur lätt är det inte att få sin vet att ringa in ett recept på avmaskingsmedel??

Jag köper alltid i storpack så ska jag ha något annat än Fyrantel så får jag ringa vet och då ringer han in receptet. Inte tusan begär han att få ett träckprov innan han gör det.

Så jag tror inte att det kommer att bli någon skillnad bara att vet får in mer pengar eftersom det kostar 100 kr för den som hämtar ut mecidinen, bara för att det har blivit inringt. = pengar som vet ska ha
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Om vi ska vara ärliga, hur lätt är det inte att få sin vet att ringa in ett recept på avmaskingsmedel??

Jag köper alltid i storpack så ska jag ha något annat än Fyrantel så får jag ringa vet och då ringer han in receptet. Inte tusan begär han att få ett träckprov innan han gör det.

Så jag tror inte att det kommer att bli någon skillnad bara att vet får in mer pengar eftersom det kostar 100 kr för den som hämtar ut mecidinen, bara för att det har blivit inringt. = pengar som vet ska ha

Tja jag som iregel bara har olika timvikariat får då tänka efter både tre och fyra gånger när jag ska avmaska. Har verkligen inte råd med att få inringt en massa recept. Försöker redan nu komma ihåg att få saker som behövs på skriftliga recept i samband med att veterinärerna är här för att slippa avgiften men det händer ju att man glömmer.

Jag tycker det ä skitkasst att staten hela tiden ger mjölkar oss djurhållare på pengar! Pengar som kunde gå till vettigare saker som kunde komma djuren mer direkt till nytta.

/KT
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Men jippi:crazy:!
Det känns också som att vet. kommer få mer samtal än normalt om man ska behöva ha recept på allt...
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Mer träckprovstagning och bättre beteshygien som förhoppningsvis blir följden till receptbelagda avmaskningsmedel kan snarare minska kostnaderna för avmaskning än bara göra det dyrare pga vets arvode.
Hur tillförlitligt är träckprovstagning? Jag undrar, har hört " rykten" om att det inte alls är så säkert som många förut trodde.
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Men träckprov ger väl iallafall ett hum om det finns mask eller inte?
Det är ju bättre att avmaska då det är påvisat att det finns mask än att avmaska om man ej vet och då kanske avmaskar i onödan dvs risk för resistens?
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Intressant att du tror att det är någon högre makt som vill dig något ont. Dvs "staten" som ska ta dina "pengar".

För mig verkar det både rimligt och logiskt att maskar kan bli resistenta.

Att det kostnar någon hundring - än sen? Peanuts! Med träckprov kanske du till och med sparar pengar på att slippa köpa maskmedel i onödan - eller kan köpa det medel som din häst verkligen behöver.

/V
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Om vi ska vara ärliga, hur lätt är det inte att få sin vet att ringa in ett recept på avmaskingsmedel??

Jag köper alltid i storpack så ska jag ha något annat än Fyrantel så får jag ringa vet och då ringer han in receptet. Inte tusan begär han att få ett träckprov innan han gör det.

Så jag tror inte att det kommer att bli någon skillnad bara att vet får in mer pengar eftersom det kostar 100 kr för den som hämtar ut mecidinen, bara för att det har blivit inringt. = pengar som vet ska ha

Jag hoppas att veterinärerna kommer ta sitt ansvar och inte skriva ut avmaskningsmedel hur som helst, precis som med andra receptbelagda läkemedel.
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Intressant att du tror att det är någon högre makt som vill dig något ont. Dvs "staten" som ska ta dina "pengar".

För mig verkar det både rimligt och logiskt att maskar kan bli resistenta.

Att det kostnar någon hundring - än sen? Peanuts! Med träckprov kanske du till och med sparar pengar på att slippa köpa maskmedel i onödan - eller kan köpa det medel som din häst verkligen behöver.

/V

Peanuts? För dig kanske men inser du inte att för t.ex. noromectin så blir priset nästan det dubbla? Kommer dom sen att kräva träckprov för att skriva ut avmaskningsmedel blir det ju fyr-femdubbelt av vad det har kostat innan..
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Tycker det är jätte bra, tror otroligt många avmaskar i onödan och som sol skrev, varför vänta tills maskarna i sverige också blir resistenta?

Och ska vi prata priser på avmaskning, vad tror ni inte det kostar en bonde att ta träckprov och avmaska 2.000 grisar? Eller 200 nötboskap som dessutom är i dubbla viktklassen mot hästar? Där kan vi prata om ekonomisk förlust!
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Peanuts? För dig kanske men inser du inte att för t.ex. noromectin så blir priset nästan det dubbla? Kommer dom sen att kräva träckprov för att skriva ut avmaskningsmedel blir det ju fyr-femdubbelt av vad det har kostat innan..

Ett paket Kollamasken Häst kostar 280 kr och hur många gånger måste man kolla mask på en häst per år? Två gånger? 560 kr/år blir det i sådana fall. Slå ut det på 12 månader så handlar det inte ens om 50 kr/mån och då får man reda på om avmaskning öht. behövs. Är det en betungande kostnad? Om proven visar positivt och man måste ringa efter ett recept blir det 200 kr för att veterinären ska skriva ut två recept dvs. knappt 17 kr/mån om man slår ut det på ett år så om man får rutin på att skicka in träckprov och sedan avmaska handlar det om en extrakostnad på inte ens 70 kr/mån per häst. Förutsatt att man inte måste testa och avmaska oftare. Har man flera hästar som går tillsammans ser jag det som högst osannolikt att någon veterinär skulle kräva in ett träckprov från alla hästarna utan veterinären skulle antagligen nöja sig med att en av hästarna testas innan något medel skrivs ut.
 
Sv: Läkemedel till livsmedelsproducerande djur blir receptbelagda

Håller helt med dig, och måste man avmaska varje år och inte blir av med maskarna kanske det är läge att se över hagarna?

Stallägarens häst har visat 0 EPG i 3 år. 1 kolla masken/år.

Och tycker man 100:- är mycket får man väl åka till en vet. klinik med ett ev. träckprovs resultat och köpa avmaskningsmedlet direkt från veterinären.

Eller så ringer man upp rådgivningen för kolla masken som tar 10 ellet 15:- i minuten :eek:
 

Liknande trådar

V
Hästvård Saxat från tidningen ridsport vad tycker ni om detta? Det kommer ju att innebära att tex allt avmaskningsmedel blir receptbelagt...
Svar
17
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp