Alla sadlar glappar bak =(

FlipTheFrog

Trådstartare
Börjar bli smått desperat =( Hade så gott som bestämt mig för att lägga ett bud på en sadel som jag tyckte låg bra.. när hästbekantingen med rätt mkt sadelkoll sa att den glappade bak!

Jag har provat över 50 st sadlar på min häst under några års tid och ligger sadlarna inte i bakvikt så glappar de bak, mer eller mindre. Den här tyckte jag ändå låg OK - den låg an jämnt hela vägen så när som på de sista 5 cm då bossorna sas vände uppåt. Upplevde inte att sadeln "flapprade" när jag red i den.

Men när jag lägger på sadeln för att visa hästbekantingen så står min häst av ngn anledning långt inunder sig med bakbenen och plötsligt så är glappet nästan 10 cm långt. Hästbekantingen menar på att så länge som min häst "har bakbenen i en annan kommun" när jag rider så kommer den nog att ligga bra, men att den kommer lätta bak när hon jobbar bra.

Red i min gamla vanliga dressyrsadel idag i stället och den kändes i jämförelse men ovan nämnda sadel förfärlig och jag har nu drabbats av akut sadelångest. Måste ju hitta en sadel som ligger bättre än så!!

Att kolla på sadeln när hästen står stilla är en sak (och inte en lätt sådan) men hur bär ni er åt för att få ett hum om hur den ligger när hästen arbetar korrekt?

Tycker ni att det är acceptabelt att en sadel inte ligger an precis hela vägen bak till bossornas slutkant?

Hur mkt tror ni att man kan justera med omstoppning när det gäller sadlar som lättar i bakkant? (just denna sadel var väldigt luftigt stoppad, en mkt ny sadel som troligen inte blivit omstoppad alls ngn gång)

Ska iaf se ifall jag kan hänga på sadelutprovningen som denna affär och en affär till anordnar ibland.

Sv: Alla sadlar glappar bak =(

Jag tycker inte du ska hänga upp dig alltför mkt på glappet...... Du sitter ju I sadeln. Du kan inte jämföra det med att lägga sadeln på hästen bara. Och hellre en sadel som lättar en aning baktill än en som trycker ned ryggen.. Så länge inte sadeln rör sig och rockar fram och tillbaka så. Vissa sadlar är ju inte ens gjorda för att ligga an hela vägen.

Vad säger hästen?? Verkar den trivas med sadeln?

Det är väl och bra att vara mån om att sadeln passar, men jag tror att vissa har hängt upp sig alltför mkt i teorier om hur den perfekta sadeln ska vara. Se på hur hästen fungerar med sadeln istället, hur den känns att rida, om den visa några tecken på obehag.

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 591
Senast: Badger
·
Utrustning Testade en ny sadel på min häst idag, den ligger bra på henne när hon står still. Men när jag rider lätt i traven glappar/lättar den...
Svar
11
· Visningar
4 611
Senast: Bells
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka